• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kolla era Dometic kylskåp

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Varning: Kolla era Dometic kylskåp

Ny tråd.

"Dometic uppmanar alla husvagns och husbilsägare att kontrollera sina husvagnskylskåp. De berörda modellerna är ur 7- serien med 2 dörrar.

Följande kylskåp berörs: RM 7601, RM 7605, RM 7651, RM 7655, RM 7801, RM 7805, RM 7851, RM 7855, RMT 7651, RMT 7655, RMT 7851 och RMT 7855. Innan kylskåpet har kontrollerats och eventuellt åtgärdats så får inte gasoldrift användas. Stäng gasolkranen till kylskåpet. Drift på 230 volt och 12 volt kan utan problem användas."

Nu ett meddelande på Dometics hemsida:

Dometic: Dometic vidtar förebyggande kontroll av 2- dörrars husvagnskylskåp
 
Senast ändrad:
F

F.d. 7621

Guest
Sv: Kolla era Dometic kylskåp

Fick det här mejlet från Tumbo Husvagnar där vi köpt bilen.

Då är det väl bara att vänta på att Dometic hör av sej. Dom lär väl få besöka ett antal vinteruppställningsplatser, bl.a. vår plats, om dom ska hinna med åtagandet innan våren -08.

Rolf


Hej

Gällande kylskåp från Dometic så kommer dom att kontakta er om detta gäller er kyl. Dom går via vägverket och
har info om alla bilar/Vagnar.

Vänliga hälsningar
Heidi Hortlund

Tumbo Husvagnar
 
T

tranebo3

Guest
Sv: Varning: Kolla era Dometic kylskåp

Tack för informatiionen.Har ringt Dometic och de skall åtgärda det inom några veckor.
HBK medlem 303 Bosse o Berit Andersson
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Kolla era Dometic kylskåp

Var i kontakt med Dometic igår och fick följande information.
Om man tar bort gallret bakom kylskåpet (utsidan på bilen) ser det ut som på bilden. Konsolen som är inringad bär upp hela kylenheten, om skruven som håller konsolen i väggen lossnar eller brister ramlar hela aggregatet ner och det finns risk att gasol läcker ut. Om skruven och konsolen sitter fast är det inte farligt att använda skåpet. Obs att använda skåpet sker helt på egen risk och avrådes för av Dometic. Det som åtgärdas är att skruven kollas/byts ut och ytterligare två fästen monteras för att inget ska hända.
Ove.G


Kyl.jpg
 

Geje

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1046
Medlemskap
2024
Sv: Kolla era Dometic kylskåp

Ringde nyss Dometec om mitt kylskåp RM 7651 som var monterat när vi köpte bilen som ny. Dom kände inte till att den bilen var utrustad med detta skåp så om ni har ett skåp som är berört, hör av er till dem.

Jag har bilen avställd så dom skulle åtgärda den när dom kommer till Karlskoga eller före 1 april -08.

Var ute och tog bort nedre gallret, skruven och konsolen satt fast.
 
F

F.d. 14038

Guest
Sv: Kolla era Dometic kylskåp

Ett stort tack ANGAN för denna fina upplysning, kanske har du räddat några av våra medlemmars liv. Återigen siken klubb, vad är hundra kronor om året med sådana kompisar.:) :) :) :)
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Kolla era Dometic kylskåp

Nu är vi tillbaka till konstruktörernas tillkortakommanden!
Ett kylskåp för mobilt bruk måste för bövelen testas utav h-e innan konstruktionen går i produktion.
Skandalöst när det gäller så farliga saker som gasol.
Jag tyckte redan när dörrlåset till mitt skåp pajade andra säsongen att det var skrutt att jag behövde betala tre hundra för att fixa till en dålig konstruktion.
Reservdelskillens svar blev: Var glad att du inte hade en tidigare serie då hade du fått byta hela dörren, och det är dyrt.
Häpp!

Nisse
 

GöranH

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
307
Medlemskap
2022
Sv: Kolla era Dometic kylskåp

Tackar för en väldigt bra upplysning,var ikontakt med Dometic idag och tillhör de som skall se Upp.Har en RT-6844 -07:a:cool:Inom 3månader skall samtliga kylskåp vara åtgärdade enligt servicemannen jag talade med.
 
Senast ändrad:

Hannibal

HBK Medlem
Inlägg
293
Kommun
Båstad
HBK-Nr
308
Medlemskap
2030
Sv: Varning: Kolla era Dometic kylskåp

Så nu kan vi använda kylen på gas igen! Under tiden jag fick på vinter däck till Saga så var en Dometic kille där och skruva. Bengt i Örkelljunga ordna fram detta på två dagar. Tusen tack för det.

Snackade lite med Dometic killen om att använda kylen vid vinter kyla.
Ja visst var ventilationsgaller mitt, inte bra utformat för att användas vid kyla! DVS -5 till -10 eller kallare. Utan att täcka för 90% av gallret.
Bilen är en 06.
Stephan
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Dometic kylskåp

Har haft kontakt med Dometic och de har lovat att komma och fixa mitt kylskåp. Undrar om ni andra som har samma skåp har fått hjälp och vad de i så fall gjorde med skåpet?

När jag läser på Dometics hemsida så får jag uppfattningen att det råder nyttjandeförbud för för gasanvändning på skåpet. Är det rätt uppfattat? I så fall kan man kräva ersättning för att det inte går att utnyttja bilen fullt ut?
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Dometic kylskåp

Det är visst flera tusen skåp som servicteamet skall åtgärda den närmaste tiden.
Enligt vad jag har förstått räknar man med att det ska ta ett par månader innan det hela är klart.
Och det är riktigt att Dometic rekommenderar att man inte kör kylen på gas innan det är åtgärdat men där är inga restriktioner vad gäller användning på 220 volt eller 12 volt.

Om man nu tvunget behöver köra på gasol är det ganska lätt att kontrollera genom att ta av den nedre ventilationsluckan och kontrollera att den skruv som sitter längst ner i mitten och som håller det svartmålade rörpaketet på plats sitter fast och inte har skakat loss.

Det är inga problem i mitt skåp men det skall åtgärdas i alla fall säger Dometic.

Någon ersättning har jag då inte tänkt att begära.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 418

Guest
Sv: Dometic kylskåp

Hoppsan, här är visst något som jag missat under min frånvaro. Nu har jag det mindre skåpet med endast en ventilationslucka och då gäller felet sannolikt inte mitt skåp, eller? Hälsn/AndersW
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: Kolla era Dometic kylskåp

Hej!

Först av allt ett stort tack, Angan, för upplysningen om skåpen. Kan även meddela att i alla fall en reparatör för närvarande uppehåller sig här i Kronobergs län, där han tar sig an anmälda fordon. Vår husbil blev åtgärdad för ett par dagar sedan och det känns verkligen skönt att veta att allt är i sin ordning till dess att den nu vinterförvarade bilen åter kommer till användning fram i vår.

Staffan
 
F

F.d. 9153

Guest
Sv: Kolla era Dometic kylskåp

Hej !

Är just nu i Torre Del Mar och har kollat runt lite på olika inlägg här i forumet.
Tänkte att jamen är inte det ett sådant kylskåp som vi har ?
Ut (i solen) fram med verktyg , bort med gallret till kyskåpet.
Vad uppenbaras ? Jo skruven ligger på botten i utrymmet och "skräpet" hänger och slänger.
Kanske att ta i att det "slängde" men fast satt det inte iallafall!
Av en hjälpsam granne här på campingen ordnades en riktig grov plåtskruv fram.
Nu sitter det fast men hur i alla dar kan sådant här få hända ?
Betänkas är ju att bilen nyligen var inne hos återförsäljaren (Husvagnsexpo i bromölla) för första fukt-testen , skulle de inte blivit informerade från leverantören av husbilen?
Ett stort tack till dig Angan och alla ni andra som hjälper till på olika sätt!!!

Ubbe&Anne-Grethe + hunden Pia
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.009
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Kolla era Dometic kylskåp

Gokväll

Ringde Dometic ang kylskåpet o fick till svar att det skulle åtgärdas inom tre månader, men eftersom vi använder husbilen året runt så ville vi inte vänta så länge eftersom man inte ska använda gasoldriften förrän åtgärden är utförd.

Frågade om dom hade nån ÅF i närheten av Borås som kunde åtgärda skåpet, o fick till svar att WAECO i Göteborg var närmast. ( Dometic har köpt WAECO)

Ringde dit å fick en tid i Fredags, åkte dit o fick ett mycket bra bemötande av en kille (som jag tror hette Henning), han kollade skåpet o konstaterade att skruven hade gått av och monterade två nya fästen samt gjorde en läcktest. Det hela tog kanske 15-20 min.

Efter åtgärden skrev han ett intyg på ombyggnaden, o saken var klar.

Mycket proffsigt o vänligt bemötande, kan rekomenderas.

Hejs

Claes 105
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Kolla era Dometic kylskåp

AndersW,

Sannolikt inte om du inte fått brev med upplysningar om åtgärden direkt från Dometic. Det har i alla fall jag fått och det är väl eftersom dom vet vilka skåp som sålts till Kabe och Kabe i sin tur talar om i vilka bilar dom sitter.

Mvh
Skipper
 

Frank Ekman

HBK Medlem
Inlägg
702
Kommun
Horn
HBK-Nr
111
Medlemskap
2024
Sv: Kolla era Dometic kylskåp

Hej !
Det ringde en ung man och frågade var bilen fanns?
Jag undrade ju naturligtvis vem såm frågade och vilken av bilarna han sökte?
Fick förklarat för mig (lite skamset) vem han var och vilken bil det gällde och att det var ang. kylskåpet.
Var ju tvungen då att göra honom ledsen och förklara att bilen används och fanns just nu i Falkenberg.
Vi kom fram till att det bästa var att boka in den i Gbg. Hos WAEKO.
Sakt och gjort. Kära hustru svängde förbi där med bilen och de kollade upp och satte dit ett par nya fästen.
God service också av Henning.
Det var inget fel ännu fast vi hunnit köra styvt 2000 mil sedan i Maj/Juni. Men det känns ju skönt att det är kollat och förstärkt.

Ha det fint
önskar en :santa-2-icon: i Falkenberg


 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Kolla era Dometic kylskåp

Eftersom ingen från Dometic hört av sig sedan jag rapporterade mitt kylskåp kollade jag igen.

Jodå... jag var registrerad och blir kontaktad när dom kommer till mina hemtrakter, dvs Sundsvall.
Det blir i februari, mars fick jag till svar. Man jobbar sig sakta uppåt genom Sverige. Undrar när dom når Kiruna ?
icon7.gif


Bättre sent än aldrig. Tur att bilen står avställd över vintern.
 
Toppen