Km-skatt är väl OK men utländska åkare ska betala minst lika mycket som svenska åkare. Gränsen behöver ju inte ligga vid just 3,5 ton utan högre, så att normala husbilar (förlåt Ice-man) klarar sig. Uppriktigt sagt tycker jag att utländska åkare skulle ha sämre villkor än svenska men det är väl svårt att genomföra.
Orsaken till denna min inställning är att jag gillar tåg, inte moderna hemska höghastighetståg konstruerade av barbarer för barbarer utan hederliga gamla rejäla tåg med välutrustade restaurangvagnar. Jag har ätit och druckit mig igenom Europa flera gånger på tåg, bl.a en gång på Orientexpressen och jag tycker att det är höjden av njutning att resa på det viset om man har möjlighet att resa "light".
Den stora miljövinsten med att minska långtradartrafiken på vägarna och i stället frakta tungt långväga gods på järnväg är ju uppenbar. Det är nog inte bara jag som skulle uppskatta att järnvägen tog över stor del av godstransporterna. Resultatet skulle ju även bli lite lugnare trafik till gagn för bl.a. oss husbilister. Tänk om Autobahn kunde förvandlas från ett "larmande dödsdike" till trivsamma vägar för resande med bil utan en massa "störande" godstrafik!
Detta är min uppfattning! Åkare och tradarförare har säkert en helt annan uppfattning i ämnet.
Jappe