• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Km Skatt??

F

F.d. 52940

Guest
Hej!!!
Någon som vet något om Km- Skatt som ev ska bli 2010?? på fordon över 3 500 ton...
Anita :spinny:
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Km Skatt??

Frågan är under beredning, efter en motion av P Eriksson med flera.
SIKA & ITPS har regeringens uppdrag att analysera frågan i avseende om vad efekten kan tänkas bli, med tanke på konkurentsavseende/ återbetalning.

Skatten är föreslagen till 20 kr/per mil.

Slutsatsen är att beredningen ej är färdig för en motion ännu.
 

Anita o Dan

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Malmö
HBK-Nr
740
Medlemskap
2024
Sv: Km Skatt??

Hej!

Innebär det att om man har en bil som väger mer än 3500 kg så ska skatten bli 20:-/mil??
Vem kommer då att ha råd att köra på semester och lite helgturer 6-800 mil om året.
Om det huribla förslaget går igenom så är väl stora husbilar ute ur marknaden.
Jag läste på något annat ställe att det även längre fram kommer att drabba alla bilar, dvs alla andra bilar under 3500 kg.
Med de planerna som myndigheterna/utredarna har så får man väl hålla sig på hemmaplan och endast köra kortare turer och på det sättet uppskatta att "hemma är bäst" -- iallafall billigast.
Det är väl lite tidigt att irritera sig, så vi avvaktar och ser vad det blir av frågan.

Hälsn Anita o Dan
:confused::confused:
 

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: Km Skatt??

Själv blir jag irriterad bara av att höra att det ligger som förslag!:mad:

Jag har ett eget förslag till att förbättra miljön utan att staten ska sko sig på det: Subventionera tågtrafiken så att det blir billigare att åka tåg än bil. Idag är det ju billigare att flyga än att åka tåg vilket ur miljösynpunkt är helt j-vla sjukt.

Tack för ordet.

/Per
 
Senast ändrad:
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Km Skatt??

Håller fullständigt med Per o Camilla. Mycket bra förslag.
Om alla förslag som våra myndigheter har, går igenom, så får vi det samhälle vi förtjänar.

D.V.S. BARA FÖR DOM SOM HAR P E N G A R.

Hls från ett Soligt Göteborg.
 
F

F.d. 52929

Guest
Sv: Km Skatt??

Bil+husvagn VS husbil, skillnaden är inte stor. ska kanske skaffa husvagn istället
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Km Skatt??

Ta´t lugnt! Förslaget gäller inte "personbilar" = nästan alla husbilar.

Förslaget gäller den tunga trafiken, dvs "lastbilar" med högre vikt än 3,5ton.

Det är olyckligt att på det här sättet skrämma folk från vettet. Har HBK inte utsett några medlemmar att bevaka och sortera utvecklingen i dessa frågor?
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Km Skatt??

Fast man blir allt lite orolig. Det kan svänga snabbt.

Det beror på hur dom goa vänder kappan. Helt plötsligt kommer ett höftskott.
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Km Skatt??

Fast man blir allt lite orolig. Det kan svänga snabbt.

Det beror på hur dom goa vänder kappan. Helt plötsligt kommer ett höftskott.

Ja Håkan då gäller det att ducka snabbt.
Men gott folk, varför börja oroa sig alleredan.
Ta dagen som den kommer och njut.
Livet går alldeles för fort ändå.
För egen del vill jag helst glömma 2007 då detta året har berett mig personliga lidande.
Så därför har jag lärt mig att se "solen bakom molnen" och njuta av nuet.

mvh
Werner
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Km Skatt??

.... et quam mínimum crédula póstero, som den gamle pessimisten Horatius sade i rädsla för stigande dieselpriser!!

i. e. .... och tro så litet som möjligt på morgondagen!
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Km Skatt??

Jag glömmer nog aldrig första meningen i läroboken i latin trots att det är 50 år sedan: Italia est paenínsula. Sicilia et Sardinia sont insulae. Jag glömmer inte lärarinnan heller. Det var hon som fick mig att sluta. Är man långsint då? Hälsn/AndersW
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Km Skatt??

In vino veritas, nunc est bibendum, ergo bibamus! Detta är allt jag kommer ihåg från min sejour på Hvitfeldtska i Göteborg. Kan det ha något med km-skatt att göra?

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Km Skatt??

Ja, AndersW, nog kan man ana en viss fallenhet för långsinthet, att döma från detta ditt erkännande.
Och inte var det din lärare som förlorde mest utan du själv. Men, det är inte för sent ännu. Man kan alltid tillägna sig latin, detta alla språks moder, som en del vill hävda. Visst är det överdrivet, men tillsammans med grekiska så har det ett oerhört stort inflytande på många språk. De flesta vet inte om det. Framför allt de italienska och de spanska språken runt om i världen, engelskan och i ännu högre grad i den amerikanska engelskan är latinet något av en ryggrad.

De som gärna semestrar och på andra sätt är intresserade av länderna i medelhavsområdet skulle säkert kunna ha glädje av en "snabbkurs" i latin. Och tänk på alla dessa citat och talesätt på latin - saker och ting blir helt enkelt litet extra sanna och viktiga när de sägs på latin!!!

Ska vi öppna en HBK-länk på latin??
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Km Skatt??

Nej Jappe, inte mycket men jag tycker det är bra flytta fokus lite från km-skatt tills vi vet lite mera om fakta. Hälsn/AndersW dåförtiden på Vasa HAL
 
Toppen