• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Km Skatt??

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Km Skatt??

Ja du Concurro, Det stämer ju det där med kilmeterskatten men ska man se vad hela utredningen går ut på så är det bla, att man vill gämställa energiskatterna på BENSIN & DIESEL.
Energiskatten per den 1/1 2007.
Bensin ( mk1 ) = 2,90 kr per liter
Diesel ( mk1 ) = 1,06 kr per liter

Man vill bla införa Kilometeterskatten för att kunna HÖJA dieselskatten, och kompensera ägare till kilometerskattepliktiga fordon i efterhand.

Jag citerar ur utredningen( Ett skäl till varför det är VIKTIGT att BELASTA dieseldrivna personbilar med samma energiskatt som bensindrivna är att den lägre skatten leder till att ägare får ett EKONOMISKT utrymme att KÖRA en LÄNGRE ÅRLIG STRÄCKA än vad han/hon SKULLE ha gjort om skatten varit HÖGRE, Ägarens incitament till varsam körning påverkas ochså av en låg SKATT. ) slut citat.

Vi lär få hålla ögonen på vad alla utredningar leder fram till, för oss som BARA vill ut och NÖJESÅKA framöver.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Km Skatt??

Jo visst Hasse, "utredningen" eller vad man nu ska kalla detta för, måste ju nödvändigtvis även dra in personbilsdelen för jämförelser.

Och visst är det, och har länge varit "något billigare" och starkt beroende av den totala körsträckan per år, att köra personbil med dieselmotor. Trots högre inköpspris, högre vägtrafikskatt mm för sådana bilar. De drar mindre per km och innebär därför en skatteförmån för innehavarna av sådana fordon samtidigt som de, som sagts, inbjuder till längre körning ö h t. Alltså måste man förändra det förhållandet - i hela EU. Det lär ta tid, och är en politisk fråga av enorm dignitet.

Därför är det nog oerhört mycket enklare och snabbare genomförbart att ta transportsektorn / den tunga trafiken först samt att rida på den nuvarande CO2-hysterin. Men visst är även detta storpolitik!

Hela tillvaron och det moderna samhället är ju uppbyggt på personbilen för gemene man - inklusive husbilen och husvagnen mm. Det kan man bara inte ändra på, annat än i små "tomtesteg" i taget.

Tror jag.
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Km Skatt??

Nog handlar det om "grodkokningsteknik". Fösök få ner en groda i kokande vatten! Den hoppar direkt ur grytan. Om man däremot lägger en groda i i kallt vatten och sedan höjer värmen sakta då dör grodan till sist av temperatustegringen.

EssoJ
 

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Sv: Km Skatt??

Nihil novi sub sole (ingen nytt under solen) apropå km skatten . Har redan krånglat åtskilliga gånger vid tullen .Jag begriper inte den attityd som svenska
politiker (troligen miljöpolit.) har mot sina invånare .
Det år klar att man vill värna om miljö men inte till varje pris som helst .
20 kr/mil varför inte 300 kr /mil ( vi blir skattade till döds ) men miljö blir inte
ett dugg bättre .
Svenska politiker vill visa att Sverige är best i världen ,på våran bekostnad utan att fråga oss först , om vi vill våra med eller ej.
Först bil det bättre, när USA,Kina,Indien och Sovjet ändrar sin miljö politik.
Men då är vi döda för länge sedan.

Mvh
Perrovski
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Km Skatt??

Betr miljö och beskattning av bränsle/energi, det finns ljuspunkter på sina håll också. Följande saxat ur dagens GP (10/2) på 1:a sidan överst tv under rubrik "God morgon";

"Regeringen i Turkmenistan har beslutat att alla ägare av motorfordon ska få gratis bensin. Personbilar ska få tankas gratis med 120 liter per månad, medan den fria kvoten för lastbilar, traktorer och bussarblir 200 liter och för motorcyklar 40 liter.

Kuponger som berättigar till gratis bensin ska börja delas ut på måndag.
Sedan tidigare får Turkmenerna gratis gas, el, vatten och salt."
/ hälsn, Bengt 333

PS som info; i Turkmenien bor drygt 5 milj människor.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Km Skatt??

:twitcy:Tänk att det måsta vara svart eller vitt:twitcy:

I år ska det köras utav helvete
 
Senast ändrad:
F

F.d. 2752

Guest
Sv: Km Skatt??

Då km-skatten ej lär innefatta fordon som är äldre än 30 år, d.v.s. fordon som är veteranfordon och därfär skattebefriade, borde vi därför leta fram sådana och rusta upp till moderna husbilar, eftersom dessa fordon torde undgå dessa skattehöjningar! Detta skulle säkert bidraga till en klar miljöförbättring! Ty dessa fordon släpper ju ej något miljöfarligt ur avgasröret, och detta är ju anledningen till skatte(miljöskatt)befrielse, rätta mig gärna, och ni som är bevandrade i latin åk gärna till ett land där ni har nytta av era exlusiva språkkunskaper!
M.V.H.
Fri-herren
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Km Skatt??

Och ytterliggare en "fördel" med en gammal hederlig veteranare, du kommer in i alla zoner också ute i Europa.

mvh
Werner
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Km Skatt??

Friherren ber om att bli rättad, och det kan nog behövas.
Innan han och andra ev frestas att följa hans briljanta råd att skaffa sig en gammal veteran-lastbil för ombyggnad till husbil och därmed bli befriad från allt vad beskattning heter, kan det vara ett gott råd att läsa de förslag och utredningar rörande införande av "kilometerskatt för tunga lastbilar", som naturligtvis kommer att följas av liknande system för övriga fordon. Det är offentliga handlingar och kan enkelt hämtas på nätet för dem som verkligen är intresserad av fakta. De är dessutom skrivna på vanlig svenska och kräver därför inga "exklusiva språkkunskaper".

Där framgår ju bl a att beskattning omfattar många olika typer av sådan, t ex fordonsskatt (som vissa veteranbilar kan vara befriade från), drivmedelsskatt, energiskatt m fl. Tanken är ju att i grunden förändra och effektivisera hela beskattningssystemet, med miljömässiga förtecken.

Så enkelt är det. Läs på och var med och tyck till, HBK-medlemmar!!!!
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Km Skatt??

Här kan man läsa om Vägverkets förslag till att slopa den rullande trettioårsgränsen för skattebefrielse av fordon:

http://www.vv.se/filer/42421/entusiast_veteranfordon.pdf

Från sidan 18 och nedåt kan man läsa VV:s förslag till ny lagtext:


Följande fordon,
av årsmodell 1975 eller äldre
(veteranfordon), är inte skattepliktiga:
1. motorcyklar, och

2. bussar, lastbilar och personbilar som

inte används i yrkesmässig trafik som
avses i yrkestrafiklagen (1998:490).
Skattepliktiga enligt denna lag är inte heller
1. personbilar, lätta bussar och lätta
lastbilar som beskattas enligt lagen



om fordonsskatt,
2. traktorer, motorredskap eller tunga

terrängvagnar som hör till skatteklass II

enligt 17 §,......................
.............klipp..................




Vi får hålla tummarna att förslaget inte går igenom i riksdagen men risken är stor att man ser chansen att få in mera skattekronor och i och med detta lagfäster förslaget.

Tyvärr...

Sedan kan man tycka att det vore fint om gamla bilar inte släpper ut skadliga avgaser men tyvärr gasar dom minst lika mycket som nyare bilar.



 
F

F.d. 2752

Guest
Sv: Km Skatt??

Tack Concurro för din tillrättavisning! Min fråga till dig är nu: Vad har Latin med km-skatt att göra i ditt första inlägg under denna tråd? Tror du att jag på allvar tycker att vi skall köpa upp gamla lastbilar och konvertera till husbilar, då har du nog fått allt om bakfoten! Vad jag menar med mitt inlägg är följande: Att som svensk skattelagstiftning är skriven idag förmånsbeskattas veteranbilar med slutkörda motorer som spyr ut mångfallt så mycket skit som en modern dieselmotor. Veteranhusbil äldre 30 år årsskatt 0 kr Modern husbil årsskatt 5048 kr. Men du Concurro som haft husbil under knappt 1år
har redan blivet expert på alla ämnen som tänkas kan inom klubben!
M.V.H. Fri-herren
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Km Skatt??

Egentligen borde jag inte svara på dina attacker, Friherren, det tycks ju bara kunna bli fel. Men här är ändå ett försök till:

jag vågade mig på att fylla på ett känt och vanligen använt latinskt uttryck med dess fortsättning, och la till en liten lustighet på slutet relaterad till trådens rubrik. Är det inte tillåtet?

och allt det där om beskattning osv .... ska nog inte vi två försöka diskutera mer

ja, jag har bara haft egen husbil i ett knappt år, men jag har hyrt och lånat andra husbilar under flera år, och med normalt sunt förnuft och goda råd på forumet ska det nog kunna klara sig

nu tar jag än en gång "tråd-time-out"
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Km Skatt??

Ja så här blir det när många människor skall söka samsas på nätet i "tyckar- och ryktesfrågor" och inte är det första gången heller. Detta gagnar inte samhörigheten inom HBK!

Det vore bra om frågor typ "km/skatt" och liknande redovisades som information under en särskild länksamlingsrubrik (?). Det mer eller mindre lösa tyckandet med "diverse verbala utflykter" som oftast tycks bli följden kan vi väl avstå från - det leder ju ändå ingen vart!

Jag är inte säker på att just "km/skatt" är är ett bra ämne, kanske är det lämpligare för papperskorgen än för fortsatt ryktesspridning?

Mitt förslag; Låt den som tar upp ett ämne ha sin rubrik, fyll på denna med nya fakta (åtm källan till info) som upptäcks i det aktuella ämnet.
Förslag etc till motioner, tycker jag är just tyckande och inget annat!
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Km Skatt??

Kilometerskatt är tydligen inte avförd från dagordningen:mad:. Tur att min lastbil väger under 3,5ton, om nu den gränsen håller?! Man ryser vid tanken.
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Km Skatt??

De som skall vara verkligt oroliga över kilometerskatten är de svenska åkerierna.
Vad som kommer att hända är att utländska åkare från bl a de baltiska länderna kommer att ta över transporterna i Sverige. De tankar billig diesel i två kubikmeter stora tankar i hemländerna och tar sedan körningar till/från/i Sverige. När tanken börjar bli tom tar de en körning till hemlandet, tankar och sedan en ny resa.
Billigare diesel, lägre löner = konkurs för svenska åkare.
Införs kilometerskatten lär vi få se en stor arbetslöshet bland svenska förare, men det är väl så politikerna vill ha det.
Vi svenskar måste ju visa resten av världen att vi och inga andra är bäst på miljövård (läs beskattning av medborgarna).
:mad:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Km Skatt??

Tilsvarende står på programmet til noen av de norske partiene, men for alle biler og hele landet. Utenlandske biler må da kjøpe en boks ved grensen og betale likt med norske biler. Heldigvis er det masse internasjonale juridiske problemer med en slik løsning, så det tar noen år før de kan få det til.

Forslaget inneholder forskjellige satser bassert på bilens totalvekt, motortype og krefter - gjerne med øket pris i enkelte områder til visse tider på døgnet.
Forslaget inneholder ikke at dette skal erstatte dagen bomstasjoner!!!!!!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Km Skatt??

Km-skatt är väl OK men utländska åkare ska betala minst lika mycket som svenska åkare. Gränsen behöver ju inte ligga vid just 3,5 ton utan högre, så att normala husbilar (förlåt Ice-man) klarar sig. Uppriktigt sagt tycker jag att utländska åkare skulle ha sämre villkor än svenska men det är väl svårt att genomföra.

Orsaken till denna min inställning är att jag gillar tåg, inte moderna hemska höghastighetståg konstruerade av barbarer för barbarer utan hederliga gamla rejäla tåg med välutrustade restaurangvagnar. Jag har ätit och druckit mig igenom Europa flera gånger på tåg, bl.a en gång på Orientexpressen och jag tycker att det är höjden av njutning att resa på det viset om man har möjlighet att resa "light".

Den stora miljövinsten med att minska långtradartrafiken på vägarna och i stället frakta tungt långväga gods på järnväg är ju uppenbar. Det är nog inte bara jag som skulle uppskatta att järnvägen tog över stor del av godstransporterna. Resultatet skulle ju även bli lite lugnare trafik till gagn för bl.a. oss husbilister. Tänk om Autobahn kunde förvandlas från ett "larmande dödsdike" till trivsamma vägar för resande med bil utan en massa "störande" godstrafik!

Detta är min uppfattning! Åkare och tradarförare har säkert en helt annan uppfattning i ämnet.

Jappe
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Km Skatt??

För att ersätta långtradartrafiken med tåg krävs det mycket ström och säkert flera nya kärnkraftverk. Vilka vill ha sådana som grannar?
Åke
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Km Skatt??

Oj, en gammal tråd vaknade till liv...
I det över två år gamla förslaget (se länk tidigare i tråden) talas det om att kontrollerna skall ske mha färdskrivaren (digital sådan). OM det skulle bli km-skatt igen så borde det innebära att husbilar helt ligger utanför (då klarar vi tyngre oss också Jappe eftersom inget PBII-registrerat fordon behöver ha färdskrivare)
Med drygt tre liter diesel per mil så betalar jag redan en hel del skatt via sopparäkningen. Dessutom har vi ju vägtrafikskatten.
Nu har jag ju själv valt fordon så jag anser mig inte ha rätt att klaga :)

Men som nån sa tidigare i tråden, varför oroa sig i onödan - finns ju ingen anledning, bara till att välja hur man vill ha det den dagen det blir outhärdligt dyrt.
När jag precis hade fått körkort hängde vi på ett möbelsläp inrett med madrasser och ett stormkök på den gamla 242:an - blir väl till att återgå till det om de försöker skatta ihjäl oss.
Skönt i alla fall att det inte har blivit verklighet av förslaget (än?).

Beträffande ström till tåg; det pratas ju så mycket om elbilar numera. Tåg ligger ju långt före där. Jag tror nog att det är mer miljövänligt än mycket annat.
O sedan bor jag hellre 500 m från ett kärnkraftverk än 500 m från ett vind- eller kolkraftverk... Men det är en HELT annan diskussion som kan bli hur omfattande som helst och kanske förtjänar en egen tråd...
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen