• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kia varnar för OKQ8-diesel

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Kia varnar för OKQ8-diesel

5% är ändå 5% för mycket. Eller hur. Bort med sķiten helt och hållet

Om du med detta vill påminna om att rapsolja är mat då förstår jag din synpunkt, men talloljebaserad diesel konkurrerar inte om födoresurser och där håller inte sådana argument.
Men visst kan man önska sig att bilar i den bästa av världar kunde rulla helt utan att tära på ändliga resurser.

aake
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Kia varnar för OKQ8-diesel

Om du med detta vill påminna om att rapsolja är mat då förstår jag din synpunkt, men talloljebaserad diesel konkurrerar inte om födoresurser och där håller inte sådana argument.
Men visst kan man önska sig att bilar i den bästa av världar kunde rulla helt utan att tära på ändliga resurser.

aake

Håller med dig om att vi bör vara sparsamma med våra ändliga resurser och vegetabiliska produkter är ju ett alternativ för detta. Håller dock inte med om att vi konkurrerar ut livsmedelsproduktionen. I så fall är ju marken som behövs för alkoholtillverkning betydligt värre och i det fallet är det aldrig någon som klagat. Likadant med alla vägprojekt och utbyggnad av städer och samhällen där de bästa åkerarealerna används. Problemet med svält är inte att vi använder rapsolja/etanol till bränsle utan att produktionen av livsmedel sker där vi redan har ett överskott medan det inte är tillräcklig produktion i de fattiga och folkrika delarna av världen. Etanol och RME är bra och enkla alternativ tills vi utvecklat bättre användbara bränslen/tekniker, t ex bränsleceller.

GOD JUL på er alla husbilsvänner!
 
F

F.d. 30354

Guest
Sv: Kia varnar för OKQ8-diesel

Ha Ha Ha....God Jul....Det är klappen till alla som åker KIA....:twitcy:Jag åker BMW och den håller än....Kvalitet följer oftast priset....I 9 fall av 10.....God Jul och Gott Nytt År....
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Kia varnar för OKQ8-diesel

Bort med RME. Övriga Europa klarar sig utan.
Tyskland tillhör övriga Europa, där nyttjar man 7% RME-inblandning i varje fall sedan 2013. Jag har själv inte upplevt problem med p-eller husbil i eller utanför Sve, kör här hemma på OK/Q8's soppa. Viktigt för bil-/motortillverkare är att dieselnormen EN590 är uppfylld, vilket alla motorer ska klara enligt branschöverenskommelse!

Lite märkligt om bara Kia av >100 olika tillverkare har problem, kanske har Kia en "hemläxa" att göra om de är ensamma om sitt problem (kan vara svårt att erkänna egna missar).
 

gorana

FD HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
7761
Medlemskap
2023
Sv: Kia varnar för OKQ8-diesel

Efter ha läst era inlägg så kan jag konstatera att det är både för och emot vad gäller inslaget om Kia.
Åkte senast i slutet av oktober genom Tyskland och tankade den billigare dieseln på mackarna och min bil drog i snitt ca. 1 liter/milen vid 100km/tim.men när jag kom till Sverige och efter tankning så tog bilen 1,2liter milen. Är det någon som tror sig veta vad detta beror på? Någon skillnad med bränslet är det väl.
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Kia varnar för OKQ8-diesel

Lastbilen min förbrukar ca50-60 000 liter 100% (ren) RME årligen... Utan ett enda bränsle relaterat problem, personbilen har inte heller haft några problem, finns det någon lämplig plats för mig att gnälla?
Om ni inte visste det så finns det inte en chans att det är så enkelt att ett bolag har problem men inte dom andra,
Jag ger ett exempel.
Tankar du bilen i Göteborgs regionen så får du soppa från St1 eller Preem. Det är dom enda depåerna som finns i Göteborg, Statoil/jet/ingo hämtar på båda. Okq8 hämtar nästan alltid på Preem, men det finns undantag, om du nu åker norrut och måste tanka i Sundsvallsregionen så kommer du att få Statoil eller Okq8 produkt, det finns bara dom depåerna där, så när du tankar preem i Hudiksvall så kommer du få okq8 produkt ( vissa additiv kan skilja men inte rme inblandningen) bolagen har en väldigt nogrann kontroll av sina produkter både när dom ankommer och när dom lastas ut.
Alla bolag byter produkt mellan varandra då alla bolag inte har depåer på alla orter .

Och ska det vara en vettig nivå på diskussionen så blanda inte in felaktiga begrepp Rme kan vara låginblandad <7% höginblandad <30% eller ren 100% ( visst kan blandningen vara annan men det är dom som finns på marknaden vad jag vet)
Att den är "grön" det är bara ett färgämne som tillsätts av skattetekniska orsaker. Har inget med miljö att göra.

( när vi sen kommer in på HVO då blir det ännu krångligare)
 
Senast redigerad av en moderator:

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Kia varnar för OKQ8-diesel

Således får man inte den diesel som man vill ? Det kan alltså vara vilket som helst ?Då stämmer inte deras varudeklaration .Vissa procent tallbarr i soppan och man miljöovänlig men CO neutrala utsläpp.
Det är en dunder skandal.
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Kia varnar för OKQ8-diesel

Den " vanliga" dieseln du tankar är alltid <7% i praktiken så är det <5% , Ren RME eller höginblandad anges alltid tydligt på pumpen, ren RME ska dessutom enligt standard vara utrustad med gult handtag och inte svart som normalt.
"Blank"Diesel är diesel utan RME och det måste då beställas särskilt och är inte något som normalt finns i pumparna.
Jo du får den produkten som anges på pumpen, den uppfyller alla villkor enligt fastställd standard men du kan inte välja från vilket borrhål i världen som råvaran kommer ifrån, kör du däremot på ren RME så kan du välja lite , jag kör på en helsvensk produkt Ecobränsle, men Statoils RME kommer från Litauen Biodiesel B100 - Biodiesel

Biodiesel - Biofuel Express
Diesel

Från OKQ8 hemsida.
Bränslebolagen har ett depåsamarbete som innebär att både diesel och RME är densamma för alla drivmedelsbolagen. Vidare använder alla bolagen samma tillsatser för att stabilisera RME. När det gäller övrig additivering, exempelvis additiv för rengöring och anti-korrosion, skiljer de olika bolagen sig åt. OKQ8 är av uppfattningen att dessa additiv inte har bäring på Kias upplevda problem, men självklart ser vi kontinuerligt över och utvärderar effekten av additivering.


Som ni säkert förstått när ni tankat era bilar och står i kassan och ska betala, det är rätt stora belopp inblandade.
 
Senast redigerad av en moderator:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Kia varnar för OKQ8-diesel

Men nu har ju OKQ8 valt att sänka till 5% på "sin" Diesel... Alltså har dom rimligen koll på varifrån den kommer, vad den består av, hur den blandas och hur den hamnar i pumparna.

Ingen rök utan eld som man säger. Jag tror heller inte att KIA har en egen fabrik som tillverkar extradåliga filter så om det verkligen är ett problem lär det vara fler märken som är drabbade.
Vilket också nämns här:
di.se - OKQ8 och bilbranschen i storbråk

Nu har OKQ8 startat egna tester och om dom också kommer fram till att den högre halten är ett problem lär vi inte höra mer om saken från OKQ8 ;)
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Kia varnar för OKQ8-diesel

Kia ägare är nästan uteslutande privatpersoner, om ni visste hur vanligt det är att "Svensson" tankar fel, :yes: bensin i dieselbil och omvänt, hur tror ni då att det ser ut när det finns Diesel ( 5%) diesel bio+ (30%) och Biodiesel (100%) ?
"Svensson" tar det handtaget som är billigast för stunden/platsen. Och det är inte alltid rätt, sen skyller man på bensinbolaget och jag har tom varit närvarande när man skäller ut den stackars "tösen" som står i kassan och levererar varmkorv. Precis som att det är hennes fel ...!

:swoon:
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Kia varnar för OKQ8-diesel

Nu förstår jag inte resonemanget alls...

Så en KIA-ägare är alltså sämre på att tanka rätt bränsle i sin bil bara för att den är privatägd?
Alla med tjänste- eller förmånsbil är alltså bättre på att välja rätt pump när dom tankar bara för att dom har firmabil?

Beror det möjligen på att dom som inte har ett jobb som ger rätt till tjänstebil är mindre intelligenta? :wideeyed:
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Kia varnar för OKQ8-diesel

Många företagskort är spärrade mot att kunna tanka fel produkt, nej, Kia ägare är inte konstigare än andra, men bland ägarna så är det en högre andel privatpersoner och dessa ägare är inte direkt " motor intresserad ungdom", och dessa är inte sällan totalt okunniga vad gäller motorer och drivmedel.

Är du med nu?

Stor ökning av feltankningar | Bil och trafik | Teknikens Värld

Och hur många på det här forumet tror du visste att det skillnad på Miles Diesel vs. Miles Diesel bio.
Visste du?
 
Senast redigerad av en moderator:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Kia varnar för OKQ8-diesel

Jag skulle faktiskt vilja hävda precis tvärt om.

Du är yrkesförare och jag förstår att du ur ditt perspektiv frestas bunta ihop alla som kör personbil utan att transportera något till att vara "Svenssons" med privatägda bilar.

Men "Svenssons" kör som vi vet både privatägda bilar och förmånsbilar. Jag skulle vilja påstå att alla dessa "Svenssons" är ungefär lika begåvade mentalt oavsett vilket märke de kör och vem som äger bilen. Sett till märke så är det inte fler s.k. "Svenssons" som kör KIA än andra märken som Volvo och VW. Att just KIA ägarna skulle sticka ut.. Nä.

Jag vill också påstå att dom som äger sina bilar har mer koll på sitt fordon än vad firmabilsförarna har, yrkesförarna undantaget.
Det fullkomligen dräller av tjänstebilar där förarna inte ens öppnar huven om det inte är någon stor röd lampa som lyser någonstans. Kolla oljan gör man inte ens. Om en lampa går sönder åker man till verkstan istället då någon annan både äger bilen och betalar för besöket.

Hmm.. Nu när jag tänker efter vill jag inte påstå längre. Jag vet!
Jag har både varit yrkeschaufför, haft förmånsbil och äger nu en KIA (Bensin):D
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Sv: Kia varnar för OKQ8-diesel

Ha Ha Ha....God Jul....Det är klappen till alla som åker KIA....:twitcy:Jag åker BMW och den håller än....Kvalitet följer oftast priset....I 9 fall av 10.....God Jul och Gott Nytt År....
Ja där ser man!
Vi har 1st KIA och 1st BMW, båda ett år gamla, och jag är förvånad över hur lite man får för dubbla priset...
Kommer BratwustWagen bara vara hälften så tillförlitlig som vår förra KIA var på 12000 mil, kommer jag att vara jätte nöjd! :yes:
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Kia varnar för OKQ8-diesel

Ni som har koll var ska jag tanka för att få så lite tallbarr och raps i dieseln .
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Kia varnar för OKQ8-diesel

Frågor man kan ställa sig.

Hur länge kan RME diesel vara stillastående utan algbildning?

Av vilken anledning har sjömackar anstånd från RME?

Är det bra att ha RME kvar i tanken vid uppställning?
 

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Sv: Kia varnar för OKQ8-diesel

Nu blir man nervös. Har ställt in bilen för c.a. 2 månader med OK-Q8 soppa i tanken. Dessvärre inte riktigt toppfylld heller. Blir spännande framöver. Hoppas det går bra. För tillfället -17 grader och då växer det väl inget i tanken. Hälsningar Göran Hellman.
 
Toppen