• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kia varnar för OKQ8-diesel

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Kia varnar för OKQ8-diesel
Uppdaterad 2014-12-21 08:14. Publicerad 2014-12-21 08:02

Biltillverkaren Kia varnar i brev till sina kunder för att tanka diesel hos OKQ8. Enligt Kia har många bilar fått bränslefiltren igensatta.
Orsaken sägs vara RME, ett biodrivmedel som tillsätts i OKQ8:s diesel bioplus, som oxiderat och satt igen filtren. OKQ8 tillbakavisar kritiken.

"Det finns inga bevis att vår diesel är orsaken. Kunder som tankar vår diesel kan vara helt trygga", säger Camilla Slunge Dowling, hållbarhetschef, till Dagens Nyheter.

TT

RME är skräpdiesel. Tydligen har OKQ8 kombinerat den med andra substanser så att den är ännu sämre.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Kia varnar för OKQ8-diesel

Vi har ju numera ÅFA-rabatt på drivmedel på alla OK stationer. Hitintills har det gått utan driftstörningar för mig.

aake
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Kia varnar för OKQ8-diesel

Jag tror att algbildningen behöver plusgrader för att starta. Även om vissa inte har problem så tycker biltillverkarna att det är ett problem. Båtar har ju fått undantag pga att de står ju oftast vinterhalvåret.

Vi har ju samma situation med många husbilar. Bort med RME. Övriga Europa klarar sig utan.


alger_i_bransletanken.jpg
 
J

Jarn

Guest
Sv: Kia varnar för OKQ8-diesel

Tyskland har numera också RME inblandning i sin diesel.
Undantag är om man köper deras sk Super diesel som är runt 10 Cent dyrare.

Om ni läser det finstilta som står på själva pumpen, så står där att enligt norm "EN xxxx" så kan dieseln innehålla upp till 7 % RME.
Läste det i somras och även nu för någon vecka sedan på en annan mack.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Kia varnar för OKQ8-diesel

Tyskland har numera också RME inblandning i sin diesel.
Undantag är om man köper deras sk Super diesel som är runt 10 Cent dyrare.

Om ni läser det finstilta som står på själva pumpen, så står där att enligt norm "EN xxxx" så kan dieseln innehålla upp till 7 % RME.
Läste det i somras och även nu för någon vecka sedan på en annan mack.

Tack för info. Då blir det 10 Cent extra...
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.930
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Kia varnar för OKQ8-diesel

Är väl den där j-a miljörörerlsens förtjänst, sjukt enligt mej.
Ok för admin att censurera detta tyckande om det ej är korrekt :confused:
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Kia varnar för OKQ8-diesel

Dom har tagit sin Mats ur skolan och sänkt Rme från 7 till 5 % i dieslen.
Olle.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Kia varnar för OKQ8-diesel

Tack för info. Då blir det 10 Cent extra...

Jag brukar också tanka den dyrare varianten då och då. I synnerhet om det är inför vinteravställningen, då är det bra att ha så lite RME i tanken som möjligt.

Tyvärr är det inte alltid de har den dyrare varianten, i synnerhet på mindre obemannade mackar där finns den sällan.
De stora kedjornas mackar har den och kallar den olika, t.ex. "Power Diesel", "Diesel Super", "Diesel Extra" "Diesel Premium" m.m.

En annan bra sak med den dieseln är att den har mycket bättre köld egenskaper typ "vinterdiesel" vilket kan vara bra att veta för de som kör norrut.

Min känsla är också att bilen drar något mindre med denna diesel så prisskillnaden blir ju totalt sett kanske inte så mycket.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Kia varnar för OKQ8-diesel

Själv kör jag hela året i Norrland med både husbilen och med min dieseldrivna pick-up, även om jag försöker hålla mig hemma när det blir kallare än -30. Tankar på Preem eller OK och har uppenbarligen haft tur eftersom jag hitintills inte haft några driftstörningar.
Iofs var jag lite bekymrad en gång för knappt 10 år sedan då jag hade tankat sommardiesel i Stockholm och sedan körde hem i början av oktober. När jag frågade om råd på Preem centralt fick jag råd om att tömma tanken och fylla vinterdiesel, men det struntade jag i och det gick bra ändå.

aake
 
F

F.d. 30512

Guest
Sv: Kia varnar för OKQ8-diesel

Vi kör på OKQ8 diesel i våra bilar på Uppsala kommun ,har inte märk någon skillnad sen vi böt från STATOIL FÖR 2 ÅR SEN. ca: 450 bilar både lastbilar ,bussar och personbilar. :santa-3-icon:
 
F

F.d. 29911

Guest
Sv: Kia varnar för OKQ8-diesel

Förut var det Prems Disel som det skrevs om och nu OK/Q8.
Jag har kört både på Prem och OK/Q8 utan att ha haft några problem .
Ca 4500 mil med husbilar .
Julhälsningar från HBK 5081.
 

Lassman

HBK Medlem
Inlägg
144
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
496
Medlemskap
2024
Sv: Kia varnar för OKQ8-diesel

Kör våran Kia och Hb på OK har inga problem dessutom är det priskrig i Härnösand på disel mellan St och OK norra utfarten
God jul och Gott Nytt år från ett vintrigt Härnösand
 
Toppen