• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kia varnar för OKQ8-diesel

F

F.d. 50609

Guest
Sv: Kia varnar för OKQ8-diesel

Nu är jag lite osäker men Malmö har vad jag vet två depåer, OKQ8 och Statoil. (Finns det fler så ber jag om ursäkt)
Det innebär att oavsett vart i Malmöregionen du tankar så kommer du få bränsle från någon av dessa, OKQ8 hämtar naturligtvis produkt från sin depå ( levererar även Tanka/volvo) lika så gör Statoils bilar som även levererar till Ingo/jet dom hämtar från sin egen depå.
Alla övriga hämtar på någon av dessa, men det spelar ingen roll all "mackdiesel" har 5%rme vill du ha "blankdiesel" så ringer du till en återförsäljare eller till resp, bolags ordermottagare och förklarar att du har en för ändamålet godkänd tank som du vill ha fylld med diesel utan RME och får då produkten levererad hem lika enkelt som att beställa eldningsolja till villan, det kan då vara bra att veta att dom flesta bolagen tar ut en liten extra avgift om du köper mindre än 1500liter, så se till att ha plats.
Och tänk på att du inte får ha brandfarligvätska lagrad hur som helst, det är reglerat i lag.
Eller så gör du som dom flesta, tankar på macken, betalar , och kör lugnt vidare.

Kan ju bara bra att ha lite koll på bio+ och Miles bio då dessa innehåller högre andel förnyelsebart innehåll, och det kan väl inte vara bra :rolleyes:
 

Olle Ö

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
696
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
1028
Medlemskap
2024
Sv: Kia varnar för OKQ8-diesel

HUR MÅNGA HUSBILAR STÅR STILLA MED IGENSATTA BRÄNSLEFILTER?
JAG HAR INTE SETT ELLER HÖRT OM NÅGON.
MEN SÅ HAR DOM VÄL INTE MOTORER FRÅN KOREA?

/ OLLE
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Kia varnar för OKQ8-diesel

Det finns en orsak till att det är bara vissa som drabbas av algsoppan.
För att algerna ska växa krävs 3 saker.
- Miljö diesel (mindre giftig så algerna kan överleva)
- Vatten (oftast kondensvatten från halvfyllda tankar i fordon eller på macken)
- värme (Algerna växer när det är plusgrader)

Det är väldigt enkelt att minimera risken för detta.
- Står bilen ute, varierar temperaturen up och ner, det kan ge kondens i tanken om den inte är helt fylld.
- Sätt i diesel konservering när ni tankar, om bilen ska stå oanvänd en längre tid.

Däremot har jag upplevt att RME diesel blir sämre om den blir gammal. Vet inte om det stämmer, men tycker mig märka att gammal diesel tål inte kyla utan tjocknar. kanske vinteradditiven tappat verkan???
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Kia varnar för OKQ8-diesel

Det finns en orsak till att det är bara vissa som drabbas av algsoppan.
För att algerna ska växa krävs 3 saker.
- Miljö diesel (mindre giftig så algerna kan överleva)
- Vatten (oftast kondensvatten från halvfyllda tankar i fordon eller på macken)
- värme (Algerna växer när det är plusgrader)


Det är väldigt enkelt att minimera risken för detta.
- Står bilen ute, varierar temperaturen up och ner, det kan ge kondens i tanken om den inte är helt fylld.
- Sätt i diesel konservering när ni tankar, om bilen ska stå oanvänd en längre tid
.

Däremot har jag upplevt att RME diesel blir sämre om den blir gammal. Vet inte om det stämmer, men tycker mig märka att gammal diesel tål inte kyla utan tjocknar. kanske vinteradditiven tappat verkan???

Oerhört bra inlägg. Detta borde vara en bibel för den som ställer bilen över vintern.
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Kia varnar för OKQ8-diesel

Alkylkat bensin blir helt värdelös som gammal, testat i röjsågen......
Gissar att detsamma gäller "miljö"diesel
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Kia varnar för OKQ8-diesel

Alkylkat bensin blir helt värdelös som gammal, testat i röjsågen......
Gissar att detsamma gäller "miljö"diesel

Oopsidaysie (förlåt - såg Notting Hill nyligen...)
Hörde precis tvärtom från gräsklipparhandlaren. Om jag hade alkrylatbensin i tanken behöver den inte tömmas - hållbar i 3 år. Vanlig bensin bör däremot tömmas ut ur systemet när gräsklipparen ställs in för vintern.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Kia varnar för OKQ8-diesel

Hmmmm, borde väl i så fall gälla min snöslunga(?) en 4-taktare som går på oblandad vanlig 95 oktanig handelsbensin från OK/Q8 (kanske tur att det inte är en Kia).

Eftersom jag hittills aldrig tömt bensintanken på de 12 år som jag haft den, så fortsätter jag med min lathet att absolut inte göra mer än vad jag måste! Jag bor på västkusten och där behövs ju inte slungan varje år vilket innebär att den blivit stående med bensin i upp till 3 år.

Bytte fö olja i den första gången efter 10 år vilket nog var överkurs eftersom den alltid startat och fungerat bra och slungar dessutom snön dit den ska utan minsta "mankemang"!
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Kia varnar för OKQ8-diesel

Kör våran Kia och Hb på OK har inga problem dessutom är det priskrig i Härnösand på disel mellan St och OK norra utfarten
God jul och Gott Nytt år från ett vintrigt Härnösand

Sitter i en bastu i Älandsbro, kört min Fiat/Weinsberg från Göteborg. Tankat som dom flesta, utan problem...
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Kia varnar för OKQ8-diesel

Damer, Herrar samt eventuellt övriga....


Jag har kört 686 mil sedan i Augusti, då jag servade bilen med nya filter och oljor.

Jag har de senaste veckorna kört från göteborg till Stockholm.

Jag tankade på OK i stockholm, jag brukar inte tanka hos dem pga att de bettede sig illa en gång.

Jag upplevde att bilen gick mindre bra efter ett tag och tappade orken.
Nu i mellandagarna när jag var ute och körde så blev det värre och värre. Jag tappade fart när jag låg i 50Km i lätt motlut..

Jag började misstänka bränslepumpen eller filtret efter att kollat turboslangar och motorrum.

Jag bytte filtret och provkörde, motorn spann och gick som normalt igen. Orken var tillbaka och jag bestämde mig för att dissikera det gamla filtret. Tyvärr tog jag inga bilder, men det innehöll en substans som jag kan likna med dieselutspädd vaseline.

Detta har jag inte sett sedan jag vaskade tanken på en tankbåt som körde WRD (wide range distillate), då var det liknande gegga kvar i tanken.
Om det kommer från Ok kan jag inte säga då jag också vet att de blandar sin soppa från alla olika leverantörer beroende på var i landet de ligger. Eftersom vi levererade både från statoil till preem, shell till statoil osv när jag var på tankbåt..

Men visst är det typiskt att det händer kortefter att jag för första gången på flera år tankar på OK. Dessutom förstagången någonsin en bil strulat för mig genom att bränslefiltret är täppt... jag brukar byta i goda intervall och har alltid klarat mig undan problem.


//Freddy
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Kia varnar för OKQ8-diesel

Hur de olika bolagen levererar till varandra komplicerar tyvärr mina misstankar en del. Men det verka nästan ändå som om det är s.k. paraffinutfällning som är orsaken till problemet. Förr i tiden var det vanligt att man körde med upp till 25% bensininblandning vintertid. Troligen är det någonstans i kedjan man har missat att tillsätta "vinteradditiv" till bränslet.

Men hur som helst måste det ställa till med massvis med elände för de drabbade. Tror för övrigt knappast att det beror på bilmodell även om det skulle vara en tröst om det bara drabbade "asiater".:rolleyes:
 
Toppen