• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 Kepworth 12v 100Ah LIFEPO4

pelle_andersson

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Umeå
HBK-Nr
36268
Medlemskap
2024
Någon som känner till Kepworth
Jag ställde en fråga om batteriet har low temp och high temp sensor men fick till svar att det sköts av BMS?

Fick även dessa specar. Vad jag förstår så är det svårt att utläsa från detta och hennes svar om det verkligen finns Low temp sensor.
Någon här som har erfarenhet av Kepworth?


Below are the detailed specifications for the 12V 100AH Lifepo4 battery.
Capacity:100Ah
Nominal voltage: 12V
Max Protection Voltage: 14.6V
End Voltage: 10V
Certificate: CE ROHS MSDS UN38.3
Upgrade Parts/Accessories: Grade A
Voltage Protection Board(BMS): Yes
Instantaneous discharge current: 100A≥200A
Continuous discharge current: 100A≥100A
Cycles Life: 2000 Cycles-100% 6000 Cycles-70%
Max Charge Current: 50A
Working temperature : -20 ~ 60 ℃
Charge Temperature: 0-~ 45 ℃
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
914
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Fråga: om man vid planerad strömcykling, för att bms:et ska kalibreras, först laddat ur klart och sedan vill ladda fullt igen, måste man ladda oavbrutet till 100%? Eller är det ok att ladda i omgångar? Frågar eftersom jag helst inte vill åka hemifrån medan batteriet laddas med den medföljande laddaren, som inte riktigt känns förtroendeingivande.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Fråga: om man vid planerad strömcykling, för att bms:et ska kalibreras, först laddat ur klart och sedan vill ladda fullt igen, måste man ladda oavbrutet till 100%? Eller är det ok att ladda i omgångar? Frågar eftersom jag helst inte vill åka hemifrån medan batteriet laddas med den medföljande laddaren, som inte riktigt känns förtroendeingivande.
Vad är det för fel på den medföljande laddaren som väcker sån skepsis. Finns det någon test eller liknande som visar att den är olämplig att använda. Den är ju CE märkt, dock är väl det ingen garanti på Kinesisk elektronik.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vad är det för fel på den medföljande laddaren som väcker sån skepsis. Finns det någon test eller liknande som visar att den är olämplig att använda. Den är ju CE märkt, dock är väl det ingen garanti på Kinesisk elektronik.
CE i det här fallet står förmodligen för: China Export.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Vad är det för fel på den medföljande laddaren som väcker sån skepsis. Finns det någon test eller liknande som visar att den är olämplig att använda. Den är ju CE märkt, dock är väl det ingen garanti på Kinesisk elektronik.
CE märkningen garanterar inte att allt stämmer. Jag skaffade en Victron blue smart 15A laddare. Jag fick lämna tillbaka den för att 230V kabeln var skadad vid kabelgenomföringen. Kabeln var sönder böjd, trång förpackning.
Jag fick en ny. En av dioderna (ABS) fungerade inte. Jag fick en ny igen.

Nu borde det ha blivit rätt tänkte jag men icke. På märkskylten står det 220-240V 11,7A.
Så mycket är den CE märkningen värd. Eller är C E, Kina. Det är svårt att skilja på vad som är vad. Jag har behållt laddaren.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.605
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
CE märkningen garanterar inte att allt stämmer. Jag skaffade en Victron blue smart 15A laddare. Jag fick lämna tillbaka den för att 230V kabeln var skadad vid kabelgenomföringen. Kabeln var sönder böjd, trång förpackning.
Jag fick en ny. En av dioderna (ABS) fungerade inte. Jag fick en ny igen.

Nu borde det ha blivit rätt tänkte jag men icke. På märkskylten står det 220-240V 11,7A.
Så mycket är den CE märkningen värd. Eller är C E, Kina. Det är svårt att skilja på vad som är vad. Jag har behållt laddaren.
Att skilja mellan de båda CE-märkningarna är enkelt: Differences between CE and China Export markings - Kimua Group

Pålle
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
CE märkningen garanterar inte att allt stämmer. Jag skaffade en Victron blue smart 15A laddare. Jag fick lämna tillbaka den för att 230V kabeln var skadad vid kabelgenomföringen. Kabeln var sönder böjd, trång förpackning.
Jag fick en ny. En av dioderna (ABS) fungerade inte. Jag fick en ny igen.

Nu borde det ha blivit rätt tänkte jag men icke. På märkskylten står det 220-240V 11,7A.
Så mycket är den CE märkningen värd. Eller är C E, Kina. Det är svårt att skilja på vad som är vad. Jag har behållt laddaren.
Jag tror mej ha sett att Victron görs i Indien?
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
914
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Fortsätter bekanta mig med lifepo4, det här batteriet och bms-appen.

Laddade ur till strax under 20% SOC och laddade sedan upp till 100% i ett sträck med medföljande laddaren för att få en full laddcykel. Men när laddningen bröts på hög spänning i en cell var det rätt stor skillnad mellan den cell med högst och lägst spänning (3.65 vs 3.4).

Lät laddaren sitta i några timmar men så snart den laddade igen bröt bms:et på hög volt i samma cell utan att spänningen ändrades nämnvärt på övriga celler. Appen indikerade balansering med det ändrades knappt någon spänning på cellerna.

Drog då ur laddaren och lät batteriet stå några timmar. Då verkade den balansera bättre men fortfarande ca 100 mv skillnad mellan cellen med högst o lägst spänning.

När cellerna låg runt 3.4 v stoppade jag i laddaren igen och ändrade samtidigt balanseringsmetod till "Charge balance" istället för "Static Equilibrium" och nu laddade den upp "mer jämt" verkar det som. Och när balanseringen stängde av nu ligger spänningen rätt nära 3.625 volt på alla fyra.

Vet inte om jag gjort rätt eller fel här och om det här är normalt beteende.

Undrar också lite över vad skillnaden är mellan balanseringsmetoderna "Charge balance" och "Static Equilibrium"?

Man lär så länge man lever:).

Screenshot_20240407_160755_XiaoXiangElectric.jpg

Screenshot_20240407_160806_XiaoXiangElectric.jpg
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.885
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Du har gjort rätt val att endast balansera under laddning.
Vet inte ifall du kan ändra startnivån för balansering, men om så sätt dem inte lägre än 3,45V, alla celler måste få en chans att komma upp dit innan man startar balanseringen.
Du behöver inte tömma ner till SoC 20%
Se bara till att ladda fullt ibland.

Static Equilibrium (balansering även vid urladdning) är enligt mej möjligen bra ifall bms'et har aktiv-balansering (som flyttar energi från cell med högre spänning till cell med lägre spänning) har bms'et passiv-balansering som bränner den bara bort energi från cell med högst spänning, och kommer då i förlängningen att tömma batteriet.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
914
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Du har gjort rätt val att endast balansera under laddning.
Vet inte ifall du kan ändra startnivån för balansering, men om så sätt dem inte lägre än 3,45V, alla celler måste få en chans att komma upp dit innan man startar balanseringen.
Du behöver inte tömma ner till SoC 20%
Se bara till att ladda fullt ibland.

Static Equilibrium (balansering även vid urladdning) är enligt mej möjligen bra ifall bms'et har aktiv-balansering (som flyttar energi från cell med högre spänning till cell med lägre spänning) har bms'et passiv-balansering som bränner den bara bort energi från cell med högst spänning, och kommer då i förlängningen att tömma batteriet.
Tack för tips!
 
Toppen