• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 Kepworth 12v 100Ah LIFEPO4

pelle_andersson

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Umeå
HBK-Nr
36268
Medlemskap
2024
Någon som känner till Kepworth
Jag ställde en fråga om batteriet har low temp och high temp sensor men fick till svar att det sköts av BMS?

Fick även dessa specar. Vad jag förstår så är det svårt att utläsa från detta och hennes svar om det verkligen finns Low temp sensor.
Någon här som har erfarenhet av Kepworth?


Below are the detailed specifications for the 12V 100AH Lifepo4 battery.
Capacity:100Ah
Nominal voltage: 12V
Max Protection Voltage: 14.6V
End Voltage: 10V
Certificate: CE ROHS MSDS UN38.3
Upgrade Parts/Accessories: Grade A
Voltage Protection Board(BMS): Yes
Instantaneous discharge current: 100A≥200A
Continuous discharge current: 100A≥100A
Cycles Life: 2000 Cycles-100% 6000 Cycles-70%
Max Charge Current: 50A
Working temperature : -20 ~ 60 ℃
Charge Temperature: 0-~ 45 ℃
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
906
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Aha. Jag försökte först registrera ett konto via appen och det funkade, men jag fick inte någon åtkomst att ändra inställningarna. Bara se men inte röra.
Då kontaktade jag säljaren via Amazon och fick inloggningsuppgifter därifrån som fungerar.
 

Pär G

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
37198
Medlemskap
2024
Aha. Jag försökte först registrera ett konto via appen och det funkade, men jag fick inte någon åtkomst att ändra inställningarna. Bara se men inte röra.
Då kontaktade jag säljaren via Amazon och fick inloggningsuppgifter därifrån som fungerar.
Har försökt få svar från säljaren "DEESPAK-SE", hoppas på svar där. Köpte du från dem?
 

Jonas.S

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
32972
Medlemskap
2024
Fortsätter bekanta mig med lifepo4, det här batteriet och bms-appen.

Laddade ur till strax under 20% SOC och laddade sedan upp till 100% i ett sträck med medföljande laddaren för att få en full laddcykel. Men när laddningen bröts på hög spänning i en cell var det rätt stor skillnad mellan den cell med högst och lägst spänning (3.65 vs 3.4).

Lät laddaren sitta i några timmar men så snart den laddade igen bröt bms:et på hög volt i samma cell utan att spänningen ändrades nämnvärt på övriga celler. Appen indikerade balansering med det ändrades knappt någon spänning på cellerna.

Drog då ur laddaren och lät batteriet stå några timmar. Då verkade den balansera bättre men fortfarande ca 100 mv skillnad mellan cellen med högst o lägst spänning.

När cellerna låg runt 3.4 v stoppade jag i laddaren igen och ändrade samtidigt balanseringsmetod till "Charge balance" istället för "Static Equilibrium" och nu laddade den upp "mer jämt" verkar det som. Och när balanseringen stängde av nu ligger spänningen rätt nära 3.625 volt på alla fyra.

Vet inte om jag gjort rätt eller fel här och om det här är normalt beteende.

Undrar också lite över vad skillnaden är mellan balanseringsmetoderna "Charge balance" och "Static Equilibrium"?

Man lär så länge man lever:).

Visa bilaga 233075

Visa bilaga 233076
Kan du välja "Charge balance" och "Static equilibrium" samtidigt?
På mitt JBD BMS kan jag endast välja antingen eller, iofs använder jag annan app (Overkill solar).
Stänger jag av balansering vid laddning balanserar den istället endast när den mäter noll i ström, vilket innebär under 0.4-0.5 Ampere både ut och in.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
906
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Kan du välja "Charge balance" och "Static equilibrium" samtidigt?
På mitt JBD BMS kan jag endast välja antingen eller, iofs använder jag annan app (Overkill solar).
Stänger jag av balansering vid laddning balanserar den istället endast när den mäter noll i ström, vilket innebär under 0.4-0.5 Ampere både ut och in.
Nej, jag kan också välja antingen eller.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
906
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Inget emot att dom stoppat batteriet under stolen. Men smarthjärnorna på Fiat borde väl kunnat listat ut något smidigare sätt att ta bort stolen eller kanske tippa den för att komma åt.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Inget emot att dom stoppat batteriet under stolen. Men smarthjärnorna på Fiat borde väl kunnat listat ut något smidigare sätt att ta bort stolen eller kanske tippa den för att komma åt.
Inget emot att dom stoppat batteriet under stolen. Men smarthjärnorna på Fiat borde väl kunnat listat ut något smidigare sätt att ta bort stolen eller kanske tippa den för att komma åt.
Är verkligen 6 skruvar ett sådant jätteproblem, troligen med några års mellanrum? Jag har visserligen bara 4 skruvar men demonteringstiden är väl under 5 minuter! :yes:
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
906
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Är verkligen 6 skruvar ett sådant jätteproblem, troligen med några års mellanrum? Jag har visserligen bara 4 skruvar men demonteringstiden är väl under 5 minuter! :yes:
Mina 5 minuter kändes mycket längre... Måste vara något fel på min klocka ;-)

... eller så får träna lite mer och skaffa bättre verktyg.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Är verkligen 6 skruvar ett sådant jätteproblem, troligen med några års mellanrum? Jag har visserligen bara 4 skruvar men demonteringstiden är väl under 5 minuter! :yes:
Demontera plastdamaskerna på alla fyra sidorna. Sedan 6st torx 40, 1st 20 mm stoppbult med väldigt grunt huvud. 2st genomgående gängstavar med 13 mm mutter på undersidan. Diverse kablage att hantera. En av torxen och stoppbulten måste demonteras och återmonteras genom ett minimalt hål i underredet, där stolen måste stå helt rätt. Sedan ska hela skiten tillbaka igen. Men va fan Montreal. Fixar du det på under 5 minuter så kommer jag till dig vid nästa byte. Tar givetvis med mig pizza och öl! :cool::D
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Demontera plastdamaskerna på alla fyra sidorna. Sedan 6st torx 40, 1st 20 mm stoppbult med väldigt grunt huvud. 2st genomgående gängstavar med 13 mm mutter på undersidan. Diverse kablage att hantera. En av torxen och stoppbulten måste demonteras och återmonteras genom ett minimalt hål i underredet, där stolen måste stå helt rätt. Sedan ska hela skiten tillbaka igen. Men va fan Montreal. Fixar du det på under 5 minuter så kommer jag till dig vid nästa byte. Tar givetvis med mig pizza och öl! :cool::D
Beror helt på om man skall hobbymeka, eller "jobba på riktigt" och naturligtvis vilken utrustning man har. Första gången lär ju ta längre tid, men sedan med rätt grejor bör det gå, men då hinner jag förmodligen inte med varken öl eller pizza..?:twitcy:
 
Toppen