• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

KCR-box

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: KCR-box

Ursäkta en okunnig. Är Fiat 3,0 Dieselmotor den som Fiat köper av Isuzu?? eller används Isuzumotorn bara i Lancia Thesis??

Ducato Multijet 160 er den minste 3.0 motor fra Iveco, den sterkeste utgaven på 176 hk bruker Iveco selv i 50C18 og 65C18 utgavene av Daily. 35C16 og 50C16 bruker samme motor som Ducato. Også de mindre motorene til Ducato kommer fra Iveco daily.

Tviler på at Lancia bruker denne motoren lengre også, Isuzu selv klarer ikke mer enn EURO 3 på sin 3 liter - som ikke tillates solgt i nye biler i Europa.
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: KCR-box

Tackar knugrone för ett snabbt svar!!
Är det så att databoxen är olika inställd?
Vi hade tidigare en Fiat 2,8 l, som var kippad med KCR-box,boxen havererade så motorn blev väldigt orkeslös ,Fiat tog bort boxen och fixade samma effekt med datan utan KCR på ca,160Hrk.
Så med orginaldatan går det tydligen att göra underverk.
Mvh Bernt
 
F

F.d. 25109

Guest
Sv: KCR-box

Blir förvånad att nästan ingen funderar över miljö aspekten.

Visst din bil kanske drar mindre bränsle med box men hur är kvaliten på det du släpper ut?

Det är därför fabriken måste göra en kompromiss mellan effekt och vad som kommer ut i avgasröret.
Eller är ni så gamla att ni skiter i det ,och lämnar över allt ansvar till våra barn i framtiden.

// Pär

Jag vet inget om KCR-boxen det är därför jag ställer frågor. Informera gärna om dina synpunkter.

MVH
carjoh
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: KCR-box

En fabriksinställd motor är en kompromiss mellan effekt, bränsleförbrukning,emission.

Att ta ut så mycket effekt som möjligt är inte så svårt, däremot att anpassa motorn efter gällande lagkrav, körbarhet osv, tar åratal att utveckla i lab.

När man monterar en effektbox sätter man dessa parametrar ur spel och resultatet blir som man nämt ovan, mer hästkrafter i vissa fall mindre bränsleförbrukning.

Men, motorn är inte längre efter gällande miljökrav, du släpper ut mer skit ,utan att gå in mer på den tekniska biten.

Alla får givetvis göra som dom vill, men i dagsläget med den debatt som förs inte minst i media om miljöbilar osv trodde jag i min enfald att dom flesta var ganska upplysta om problemet.

Hoppas jag inte förnärmat någon nu.

// Pär
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: KCR-box

Intressant diskussion det här. Man har ju hört massor av teorier om hur avgaser påverkar miljön på olika sätt men man vet ju fortfarande inte vem som har rätt och därför är fortfarande frågan till dig Pär,hur påverkar avgasutsläppen vår miljö?
Vet du hur det funkar eller antar du bara?
kunde inte låta bli att gå in på kcr´s hemsida och läsa och hittade då följande:
Miljö


Emissionstest av KCR's effektbox

För att undersöka och utvärdera våra produkters inverkan på miljön har KCR utfört tester enligt gällande EU-normer för mätning av utsläpp och emissioner.
Testet är utfört av AVL MTC i Haninge, Stockholm. Fordonet som användes var en BMW 530d 2005 med partikelfilter.
Testerna är utförda enl New European Driving Cycle (NDES) 70/220/EG som är den gällande normen.
Sammanfattning från testen:

Med en KCR-box händer följande:
  • CO-emissionen minskar med 14 %
  • HC-emissionen minskar med 13 %
  • NOx-emissionen är oförändrad
  • NMHC-emissionen minskar 46 %
  • Partikelemissionen är oförändrad

Nu kan man ju inte veta om en sån här test är vinklad på nåt sätt men så står det iallafall.

/ Peter
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: KCR-box

Ja visst , är deras tester och värden helt riktiga. men att refera till i mina ögon en "amatörmässig mätning av en bil ,i förhållande till en bilfabriks utvecklingsverksamhet
så tror jag inte att dom varken har kunskaper eller utrustning som håller måttet.

Dom har ju inga lagkrav eller certifieringskrav att förhålla sig.
Om du skulle bli påkommen ( vilket kanske inte är så troligt ) av försäkringsbolag eller annan myndighet tror jag knappast att du skulle kunna slänga fram deras tester och hävda att du kör lagligt.
Jag jobbar med utveckling på ett känt märke i sverige, och vet därför hur otroligt komplicerad denna process är.

Testerna skall vara repeterbara många många gånger i olika miljöer,temperaturer ,luftryck , fuktighet osv
för det krävs det anläggningar i mångmiljonsklassen.
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: KCR-box

Hej. Intressant detta med olika motorer hit o dit, någon som vet vad det sitter för motor i fiats 100 multijet 2008. fiat eller ford? eller någor annat. Mvh Olle.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: KCR-box

Hej. Intressant detta med olika motorer hit o dit, någon som vet vad det sitter för motor i fiats 100 multijet 2008. fiat eller ford? eller någor annat. Mvh Olle.

Dette er den ene motoren til Ducato som jeg ikke er 100% sikker på hvor den kommer fra, det er en 2,2 l - muligens fra PSA. Personbilene med 2,2 diesel i dag bruker motor fra PSA.
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: KCR-box

Jag är inte ute efter att ifrågasätta ditt resonemang Pär och använder inga trimboxar själv utan undrar mer generellt hur avgaserna igentligen påverkar vårt klimat? Eftersom det finns olika teorier är det ju svårt att veta vem som har rätt.
Tacksam för svar.
Mvh Peter.
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: KCR-box

Har inte skrivet något på länge så jag tänkte lägga mig i debatten lite. I och för sig så har temat diskuterats tidigare så egentligen finns det inte så mycket att tillföra.
Men för att klargöra för de oinvigde i ämnet så är en KCR montering ingen trimning av motorn utan en optimering av luft/syremängden till den plats man befinner sig på.
Man justerar helt enkelt in bränsleförhållandet till en maximal förbränning, d.v.s man rättar till fabrikens medelvärdes-inställning.
Därav förbjuder inte våra myndigheter dylika installationer, vi tjänar alla på det i form av lägre bränsleförbrukning samt mindre skadliga utsläpp.

Förra veckan kvitterade jag ut en fabriksny engelsk ( Indisk ) SUV och fick omgående en KCR-box i bilen, installerad av leverantören. Allt för att den skall gå så bra som möjligt.
- Detta skulle man knappast göra om det vore skadligt för motorn eller miljön.
 
F

F.d. 6057

Guest
Sv: KCR-box

Åker förutom Hobby husbil, BMW Diesel med KCR box och kan bara säga gott om den en stor skillnad även gällande bränsleförbrukning.
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: KCR-box

Har faktiskt inte så dåligt samvete för det som komm ur mitt avgasrör når jag körde med "trimmbox",
Vi i norden kör ju på miljödisel,är på SBP varje år och kollar så våra utsläpp är försumbara om vi börjar att jämföra med andra uti världen,förresten titta i en av våra småbåtshamnar på det skimmrande vattnet från 2-taktsoljan .
Bernt
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: KCR-box

Ja Ja, var och en är salig på sin tro.

Håller med om tvåtaktarna på sjön, såvida dom inte åker på alkylatbensin då blir dom ju något miljövönligare.

// Pär
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: KCR-box

//Citat:
Jag jobbar med utveckling på ett känt märke i sverige, och vet därför hur otroligt komplicerad denna process är.
//Slut citat

SAAB???? :wub:

Mvh Stollen.
(fd 2,4D but with a little help from a friend it's a D5 = I Löv CAN BUS)
There I'm above KCR...

Men, jag önskar att jag kände någon på Fiat,
så hade jag sluppit att köpa optimeringsbox till husbilen... *blink*
Soft Products... It's a Christmas gift! :present-2-icon:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25038

Guest
Sv: KCR-box

Ja Ja, var och en är salig på sin tro.

Håller med om tvåtaktarna på sjön, såvida dom inte åker på alkylatbensin då blir dom ju något miljövönligare.

// Pär

Njaa tvåtaktoljan försvinner ju inte helt trots akrylatbensin eller?!

Finns nog ingen motor (läs ottomotor)som är hälsosam för miljön eller hur !:holly-3-icon:
 
Senast redigerad av en moderator:

FredrikL

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
361
Medlemskap
2024
Sv: KCR-box

Om jag tankar min HB i Stockholm och kör till Malmö, får soppatorsk i Örkelljunga efter 54 mil, bilen icke utrustad med "trimbox", så har jag släppt ut ett antal kilo Co2 vilket inte är bra. Nästa resa går också till Malmö fr Stockholm, men nu har jag införskaffat en "trimbox" . Tankar på samma mack, med samma väderutsikter ( Lätt västlig vind,samma temperatur +2, mulet, samma fart, dvs bli inte påkörd bakifrån av långtradarna, samma däck, samma förare, samma vikt i bilen och med samma glada humör) kommer jag hela vägen till Malmö, kan köra runt lite i den vackra staden och utföra det jag ville, svänga ut på den stora motorvägen och tanka på lämplig mack, så kan jag bara se fördelar med en optimering av en "fullastad lätt lastbil (som är grunden till min HB). Om sträckan blir nästan 10 mil längre på varje tank så har jag väldigt svårt att se det miljöförstarandet i detta oskicka att montera en "trimbox".
Jag köper 3 nya bilar om året i min lilla rörelse, samtliga fabrikanter avråder å det bestämdaste att överhuvudtaget "chiptrimma" etc då "motorn kommer att gå dit pepparn växer" å det snaraste. Själv har jag aldrig haft något problem relaterat till "trimbox" etc på mina bilar som rullar 15.000 mil per år och bil! Samtliga med chiptrimmbox. Dock har vi sparat en massa soppa och vi tror alltså att ju mindre soppa som förbränns, desto mindre påverkan på miljön, och samma jobb utfört till en lägre kostnad!
Med Vänliga Hälsningar och hopp om en riktigt God Jul!
Fredrik
 
Toppen