• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

KCR-box

Aramis

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Varberg
HBK-Nr
2080
Medlemskap
2024
Har precis fått vår nya husbil.Fick reda på att många sätter in en KCR-box i motorn för att höja kapaciteten och bli bränslesnålare.Vi tyckte det lät bra så vi gick och beställde en sån kostade 7000:-Skulle sätta in den efter vår semester.Vi körde in till en annan husbilsfirma på vägen för att höra vad dom tyckte om en sådan box.Hör o häpna.Dom avrådde oss på det bestämdaste från att sätta in den. Vi har en Fiat Ducato och har man satt in en KCR-box GÄLLER INTE MOTORGARANTIN om ngt händer.Vi avbeställde boxen!
Har detta hänt ngn annan?
marihakn:twitcy:
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: KCR-box

Jovisst är det så. Vad skulle du själv tycka om du byggde och sålde motorer. Du levererar en vara som du anser är optimerad efter alla variabler man har att ta hänsyn till. Någon fixar om alla inställningar och tar ut mer effekt. Om något då går sönder skulle du å vara villig att stå för kostnaderna?

Jag tor mig veta att om du betalar en försäkring så kan chipsleverantören stå för en eventuell reparation. Kolla detta erbjudande i så fall oerhört noga. Får du ha kört i Alperna t.ex Vilken ekonomisk kapacitet har leverantören. Läs det finstilta med stort förstoringsglas!!!

Jag vet att många är glada och nöjda med sina chipstrimmade motorer. Jag vet inte vilken Dukato du har, men de motorer jag kört tycker jag presterar och levererar mycket bra.

Har du funderat på att om det bara var så enkelt som att ändra lite i elektroniken så skulle motorn bli så mycket bättre och dessutom dra så mycket mindre. Tror du inte då att alla leverantörer vill leverera en så bra vara som möjligt avseende på pris, miljö, driftsäkerhet och prestanda. Någonstans kostar tyvärr allting, i detta fall möjligen livslängd, miljö eller driftsäkerhet i övrigt.

Vill du chippa vänta tills garantin är slut och motorn riktigt inkörd. Då har du också skaffat dig erfarenhet om du tycker att du behöver/ vill ha mer effekt. Mer effekt till lägre kostnad känns som ett fagert löfte som är vanligt i reklambranschen men ovanligt i verkligheten.Det är väl med detta precis som så mycket annat att det som låter alldeles fantastiskt i teorin inte i verkligeheten alltid motsvarar förväntningarna..

Och du. 7000 kr det finns dom som lovar samma sak för mindre än hälften. Hur mycket diesel mindre skall du gör av av med för att på en rimlig tid ha kört hem installationskostnaden?
 
Senast redigerad av en moderator:

Maja & Stefan

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Partille
HBK-Nr
20896
Medlemskap
2024
Sv: KCR-box

marihakn!
Jag har en KCR box till min Renault Dci 115. Och jag kan väl säga så här att, min bil drar inte mindre bränsle med boxen i men, jag får ett mycket bättre vrid i motorn. Jag har kollat bränsleföbrukningen och med boxen i så drar bilen ca: 1,03 l/m och utan strax under litern. Det är ju så också att man kan ställa den i olika lägen, i detta fallet har min stått på 8 av en 9 gradig skala. Jag skall testa lite olika inställningar, så att man får en moderat trimmning, men jag tror inte som dom säger sparar bränsle på att ha en KCR box. I alla fall inte min bil.
mvh Stefan
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: KCR-box

Betr effektbox, se sajt Bilstyling, Tuning, Biltrimning, Biltillbehör, Bildelar - SAM Bilmode (finns i Göteborg 031 7082680)

Helsingborgs Last- & Personbilsverkstad installerade en "SAM effektbox" i min Hobby 750-03 (JTD 2,8) 2004. Kostnad runt 7.000 Sek. Boxen har sedan dess fungerat perfekt i 4 år, bättre effekt och moment, mindre växlande, bättre backtagning och acceleration med försumbart minskad bränsleförbrukning - har nog tagit ut det hela i en praktiskt ökad medelfart.

Leverantören av boxen SAM tog över nybilsgarantin på motor- och kraftöverföringen och gav 3-års produktgaranti som ingick i priset (garantibevis erhölls vid installationen, se sajten ovan). Det bör väl rimligen vara likartat även för leverantörer som KCR mfl?

Bla vet jag att JR Larmcenter i Lindome har installerat dessa SAM-boxar, förmodligen gör de det fortfarande.
/ Bengt
 

Aramis

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Varberg
HBK-Nr
2080
Medlemskap
2024
Sv: KCR-box

De där låter bra med SAM effektbox.Ska ta och kolla upp det.Har haft kontakt med JRlarmcenter förut och är det som du säger att leverantören tar över nybilsgarantin är det ju helt ok
Tack för tipset!
marihakn
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: KCR-box

Hur många av oss som köper bil tittar på sådana saker som bränsleförbrukning, motoreffekt och acceleration? Jag skulle gissa att det är ganska många att dömma av alla biltidningar och andra medier.

Om en trimbox skulle göra dessa underverk som sägs så kan inte jag förstå varför motortillverkaren/biltillverkaren inte monterar in dessa från början. Kostnaden skulle antagligen vara betydligt lägre än det pris konsumenten betalar i efterhand för en box, gissningsvis en tiondel kanske. Men den tekniska specen skulle höja bilen drastiskt över konkurrenterna och vara ett rejält och mycket påtagligt säljargument.....Om boxarna verkligen är så bra som de är och inte medför några nackdelar.

Jag får det inte att gå ihop.
 
F

F.d. 15332

Guest
Sv: KCR-box

Jag har gjort obd trimmning med gott resultat ökat vrid mindre bränsleförbrukning (1.5 dl)OBD är ju original styrsystem till insprutningen och används till många bilar.Har diskuterat det med min bror som har bilverkstan som installerat det.Vi kom fram till att om man sätter in en box ändrar man en befintlig signal ,omprogramering sker i den befintliga boxen.Original programvara spras på en dator i verkstan som du kan få tillbaka om så önskas.
 

salolsson

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
17198
Medlemskap
2024
Sv: KCR-box

På väg ner i Europa i våras var jag hos CarTuning4U väster om Hannover och köpte en box. Den modellen jag valde kostade 149€. Om dom skulle montera den åt mig ville dom ha 50€ för arbetet. Nu hade dom två nyanställda som aldrig monterat en box på min bilmodell, (jag har en Knaus-07 som bygger på ett Renault chassi med motor 2,5 dci 120)

så därför utförde dom arbetet gratis under överseende av verkstadschefen. Efter montering gjorde dom en provkörning. Boxen har tio steg och dom valde steg sju. Dom var hela tiden väldigt hjälpsamma och trevliga. Det är stor skillnad att köra bilen före och efter installationen. Växlingarna har reducerats högst radikalt och körningen flyter allmänt

mycket bättre. Jag har nu kört snart 2000 helt problemfria mil sedan monteringen av boxen.
Effekthöjningen verkar vara den samma oavsett vilket fabrikat av box man väljer. Om det skiljer något annat utöver priset vet jag inte. Tillverkningskostnaden ligger i alla fall

inte på speciellt många kronor. Hur som helst verkar priserna i Sverige generellt ligga på en högre nivå. Om det beror på högre kvalitet eller vinst för företagen skall jag låta vara osagt.

Olsson "nöjd boxägare"
 

Sloth

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
2018
Medlemskap
2024
Sv: KCR-box

Hej.
Jag har också en CarTuning4U i Renån(Renaulten) som jag beställt på nätet.
Det är modellen för 250€ och den är ställd på så mycket ekonomi som möjligt.
Det ger mer tryck i mellanregisteret och bränleförbrukningen har sjunkit med 10-12%
Lätt at montera, mycket nöjd.
M.v.h Åke
 
F

F.d. 28710

Guest
Sv: KCR-box

om boxen kostar 7000 hur många mil måste man köra innan den har betalat sig? jag har en 7m alkov med 2,8 jtd motorn tycker den går fint utan box o då har jag bly fot alltid 100 till 120 på vägarna
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: KCR-box

Hej alla boxandvändare
Ägde en Hobby med fordmotor125hk Bilens vikt 3200kg
Vid om körningar eller backar behövde han näst intill hjärtoch lungräddning.
Satte in en kcr box effekt nu145hk så nu slapp han intensiven.
Den effekten borde bilen varit utrustad med från början.
Men man tar en risk när det gäller garantin vad som än lovas
Oftast är husbilar utrustade med för liten motoreffekt till sinn vikt.
Ny bil motor 3liter 160hk ingen box behövs och inget risktagande.
mvh
Reidar
 
F

F.d. 25109

Guest
Sv: KCR-box

---
Satte in en kcr box effekt nu145hk så nu slapp han intensiven.
Den effekten borde bilen varit utrustad med från början.
Men man tar en risk när det gäller garantin vad som än lovas
Oftast är husbilar utrustade med för liten motoreffekt till sinn vikt.
Ny bil motor 3liter 160hk ingen box behövs och inget risktagande.
mvh
Reidar

Hej!
Jag är också sugen på en box och min fråga till dig är: Monterade du denna själv (verkar bara vara kontakter att ansluta) eller måste det göras av en verkstad?

Visserligen har jag nog tillräcklig motorstyrka i bilen som det är men det lär väl ge en del utslag i bräbnsleförbrukningen också, eller vad är din erfarenhet?

Hälsn. carjoh
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: KCR-box

Blir förvånad att nästan ingen funderar över miljö aspekten.

Visst din bil kanske drar mindre bränsle med box men hur är kvaliten på det du släpper ut?

Det är därför fabriken måste göra en kompromiss mellan effekt och vad som kommer ut i avgasröret.
Eller är ni så gamla att ni skiter i det ,och lämnar över allt ansvar till våra barn i framtiden.

// Pär
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: KCR-box

Kan inte du berätta lite om hur vår miljö fungerar Pär?
// Peter
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: KCR-box

En undring????till Er som är insatta i Fiat & Ivecomotrer .
Nya Fiat 3,0 l, är ju identisk med Ivecos 3,0l, motor men den förstnämda är på 157 hkr,och den andra 177hrk,dessa 20 hrk, ser väl datorn till att fixa??
Mvh Bernt
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: KCR-box

Det er nesten samme motor, forskjellen ligger i turbo og innsprøytning, her er det helt andre deler som er benyttet.
157 hk motoren benyttes også av Iveco i lettere utgaver, men ikke på 6,5 tonn.
 
F

F.d. 11346

Guest
Sv: KCR-box

Ursäkta en okunnig. Är Fiat 3,0 Dieselmotor den som Fiat köper av Isuzu?? eller används Isuzumotorn bara i Lancia Thesis??
 
Toppen