• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Katter på oönskat ställe

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Kommer att börja hösten med slangbella och lekakulor, så får vi se vad det slutar med.
Får klura ut något under tiden
Anfall är bästa försvaret. Själv är jag allergisk mot katter och ogillade i högsta grad när de tog sig in i vårt förtält på Bahia och låg på stolsdynorna. Jag gjorde då typ spikmattor av dokumentmappar som jag stack massor av häftstift genom och sedan limmade ihop. Dessa la jag där det fanns möjlighet för katterna att ta sig in. Frivilligt för dem att gå där så inget djurplågeri tycker jag. Besöken upphörde dock!
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Nej, om så blir fallet så är det stor chans/risk att det är kattägaren som anmäler mig och då får vi ta debatten om ansvar för att hålla sitt husdjur hemma så då får de förhoppningsvis en innekatt.
Det ansvaret finns inte på kattägare.

MVH
Hans
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
48 inlägg ! ! ! Frågan från början var om det fanns något knep för att inte få in oönskade katter på sin tomt. Förslagen ska vara lagliga...annars bryter de emot forumreglerna.
..................
För övrigt... det tar mindre än 5 minuter att googla sig fram till att det är skillnad på ägarens ansvar för sin hund och ägarens ansvar för sin katt.
En katt kan hävda sin rätt enligt allemansrätten....
allemanskatträtten.

.....
Så inlägg 46. Ja du kan tycka att så borde det vara ! Men så är det inte.
Och eftersom det inte är så som du skriver...så innebär det att du har........
Jag vill inte skriva ordet för ingen gillar att ha det. Googla lite o du inser vad som gäller.
 
Senast ändrad:

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Man har som jägare rätten på sin sida:

Många katter är chipmärkta eller öronmärkta utan att ha halsband. Har jägaren något ansvar att först undersöka om det finns någon märkning, innan man skjuter?

– Det finns inget formellt krav att du måste kolla upp om katten är chipmärkt eller liknande. Men du får inte avliva en katt som du tror har en ägare, om den till exempel är i närheten av bebyggelse och har halsband, säger Maria Johansson (jurist).

-Nä den katten har gått här ofta, den ser utsvulten ut, tror inte någon äger den så jag sköt.....
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Låt oss hoppas att du sköt utanför stadsplanelagt område alternativt med tillstånd från polisen annars har du en överträdelse mot ordningslagen
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
När jag flyttade t villa fr gård fick stallkattorna hänga med. Hade kommit underfund att kattor inte gillade hästarnas myggmedel som jag blandat själv av olika eteriska oljor, bla citronellaolja o eucalyptus. Gav grannarna varsin sprayflaska med medlet i förebyggande syfte. De fick aldrig problem med kattorna, inte ens i barnens sandlådor.
Trots att de var utekattor så hängde de med söderut flera vintrar o lärde sig gå koppelpromenader som 14-åringar. De gjorde aldrig behoven under promenaderna, det blev full rulle tbx t husbilen o toa-lådan. Hade ändå en bajspåse knuten på kopplet, mest för att de som såg oss skulle förstå att blev det nåt så plockades det upp. Kissarna gillade upptäcka nya platser o dofter o trivdes i husbilen. På camping satt de både i lina o hade kompostgaller staket. Här på Camping Bahia30300113-A973-4D57-B193-851AFDCE8C47.jpegBF1AFABF-7AEE-4E90-9B66-F32E1C2546E5.jpeg

San Agustin, Gran Canaria
779C7DE4-BF15-436E-AC0A-7A0099935224.jpeg

Utanför IKEA, Sevilla
68ED0F31-28E5-4132-95FD-B99FF76A9FE2.jpeg
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Låt oss hoppas att du sköt utanför stadsplanelagt område alternativt med tillstånd från polisen annars har du en överträdelse mot ordningslagen
Det var saxat ur en jakttidning.
Jag har, så vitt jag minns, aldrig jagat i stan.
Dock har jag varit med vid skyddsjakt inne i centrala Västerås :cool:
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Det var saxat ur en jakttidning.
Jag har, så vitt jag minns, aldrig jagat i stan.
Dock har jag varit med vid skyddsjakt inne i centrala Västerås :cool:
Stad och stadsplanelagt är inte samma sak. Skyddsjakt bedrivs sällan på tamkatter, utan är ämnat för vilda djur som riskera ställa till med skada på fastighet eller människa. Stödet finns jaktlagens nionde paragraf.

Citerar du så är det bra att det framgår.
 
Senast ändrad:

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Eftersom jag inte heter Maria Johansson så gissade jag att alla, nästan, skulle förstå att det var någon annan som blev citerad...
Stad och stadsplanelagt är inte samma sak. Skyddsjakt bedrivs sällan på tamkatter, utan är ämnat för vilda djur som riskera ställa till med skada på fastighet eller människa. Stödet finns jaktlagens nionde paragraf.

Citerar du så är det bra att det framgår.
 
Toppen