• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kassa bilder

F

F.d. 52929

Guest
Någon här som vet vad detta fenomen kommer utav, har en nikon D40
och ungefär varannan bild blir så här

003.JPG
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Kassa bilder

Jag har haft ett liknande problem, om jag minns rätt var det spegeln som inte hängde med på något vis, kanske inte mycket till hjälp.

Ni har testat att byta objektiv?
 
F

F.d. 52929

Guest
Sv: Kassa bilder

Nä, har inte testat med annat objektiv, men det kan ju vara spegeln som du säger. får väl lämna den till reparation, men en sån kostar väl lika mycket som en ny likadan kamera.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kassa bilder

Om du knallar in på verkstan och säger att "jag borde nog ha köpt en Canon" så fixar dom nog det gratis!
icon10.gif


Jappe
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Kassa bilder

Godag yxskaft trodde att det var ett nät mitt i bild men det gråa trista i allafall går ej att göra ngt åt. Förlåt mitt korkade inlägg./susannew
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Kassa bilder

Kanske fel på minnet. Har fått ett liknande fel på bilder som jag kopierade till ett USB-minne. Prova med ett annat minne.

Birger
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Kassa bilder

Man kan väl ställa in kameran så att spegeln hålls i uppfällt läge? Ta sedan 10 bilder på raken med uppfälld spegel. Blir det fel då kan det knappast vara spegeln.

Ett objektiv kanske kan påverka kontakterna för AF etc i kamerahuset. Så som någon nände, testa ett annat objektiv för att se om felet ligger i en skadad infästning.

Att testa minneskortet är ju en rätt billig test. Men jag tror inte det kan vara det.

Fungerar ingen av de enklare testerna ovan så gå till en kameraverkstad och fråga vad som kan vara fel.

Rent tekniskt, och jag sysslar inte med kameror, så ser det ut som om bildsensorn skannar av halva bilden som den ska och sedan blir det fel i inställd bländare/tid (möjligen skannar den åt andra hållet).
Så kanske en uppdatering av firmware (programmvaran) i kameran.
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Kassa bilder

hej
ja tror att Gunnar här rätt.Ja hade en kamera med ridåslutare på 70 talet.
När det var kallt ute då hängde inte "ridån" med.
Det var på den tiden man gjorde om badrummet till mörkrum.
/Vidhem
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Kassa bilder

Om det är ridåslutaren som krånglar så borde väl inte gränsen till felet vara så skarp eftersom slutaren inte ligger i fokalplanet utan en bit framför. Dessutom borde gränsen vara vertikal eftersom slutaren har en vertikal öppning som rör sig horisontellt. Åtminstone var det så förr.

Om det är spegeln så borde även då gränsen vara suddig för den ligger ju ändå längre från fokalplanet.
En fundering bara.

Mvh
Birger
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kassa bilder

Minneskort och USB-minnen behöver formateras då och då för att de ska fungera bra. Har du provat det? Jag formaterar alltid kamerans minneskort istället för att radera.

Om jag inte minns fel så har jag en gång i digitalkamerans barndom haft ett sådant fel. Efter omformatering av kortet fungerade det igen! Har du formaterat om kortet?

Jappe
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.589
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Kassa bilder

Gäller felet en kamera med ridåslutare, så stämmer säkert min teori.
Det är egentligen två ridåer där den ena blivit fördröjd av den tröghet
som kan uppstå vid kyla. Därav den nedre överexponeringen.
 
F

F.d. 52929

Guest
Sv: Kassa bilder

Gäller felet en kamera med ridåslutare, så stämmer säkert min teori.
Det är egentligen två ridåer där den ena blivit fördröjd av den tröghet
som kan uppstå vid kyla. Därav den nedre överexponeringen.

Finns det ridåslutare på en digital systemkamera?
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Kassa bilder

Bilden nedan är en kopia av den ursprungliga bilden. Det ser ut som om den undre halvan av bilden är något förskjuten åt vänster och att den del som suttit längst till vänster nu återfinns längst åt höger. Det ser också ut som om det fattas en del av bilden för att trädstammarna skall passa ihop. Alltså någon form av bildfel som kan ha uppkommit vid bildbehandlingen, antingen i kameran eller förhoppningsvis vid lagringen på minneskortet.

Mvh

Birger

Det är något fel som gör att bilden inte förstoras när man klickar på den vilket det gjorde vid förhandsgranskningen, men om man klickar på den med höger musknapp så kan man kopiera den och klistra in i ett bildbehandlingsprogram och där förstora den.

Försöker nu på morgonen med en ny bild som förhoppningsvis ska förstoras.

003b.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Kassa bilder

Nu fungerar förstoringsfunktionen. Det är något fel på den ursprungliga bildfilen. Photoshop Elements tyckte den var för kort.

Birger
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Kassa bilder

Jag fick likadana bilder i min lilla "vackert väder" kamera dock blev bilderna bra när man förhandsgranskade dom i kameran men dom fick strecket när det fördes över via kortläsaren till datorn .
 
Toppen