V
villakabe
Guest
Startproblem!
Har under ca 1 års tid haft problem med vår bil, en Kabe 750T byggd på Fiat Ducato 2,3 MultiJet -07. Den har helt enkelt själv valt när den ville starta. Kamrem byttes i maj 2011 hos auktoriserad Fiatverkstad i Sverige vid 8300 mil. Allting var OK fram till i april 2012, då klickade den första gången en tidig och kylig morgon efter att vi kommit hem från vårt vinterläger i Portugal. Alltsedan dess har historien upprepat sig. bland har den gått igång på första försöket på kall motor, ibland har det krävts 10-12 försök. Motorn tände, gick ca 2 sekunder sedan tvärstopp och helt plötsligt så Voila, den small igång och gick sedan som en klocka, kanske lite hårt ljud, men inga vibrationer eller misständningar. Efter att motorn blivit varm, inga problem, då startade den alltid. Har besökt, gud vet, hur många verkstäder, man har gjort analyser och alltid hittat ett intermittent fel på kamaxelläget eller felaktig signal från givaren, nollställt felindikeringen som sedan var borta till nästa gång den vägrade att starta. Givare för kamaxelläge har bytts men det hjälpte inte heller. Bränslefilter har bytts ett par gånger, kontakter och kablage har rengjorts och justerats. Vid ett tillfälle stannade den nästan på motorvägen men ångrade sig och fortsatte att gå. Åkte till verkstad där man konstaterade fel på gasspjällhuset, detta byttes och sedan trodde vi att nu måste det väl ändå vara slut på problemen. Men nej då, komna en bit ner i Frankrike på väg mot Portugal så var det likadant igen, ett antal försök innan den startade.
Nu står vi på den kommunala campingplatsen i Monte Gordo på Algarvekusten och har varit hos MS-Car, den auktoriserade Fiatverkstaden i Faro. Där fick man också felindikering på inte bara kamaxelgivaren utan även den givare som sitter på vevaxeln varför båda två byttes men man tyckte ändå inte att den vid start betedde sig som den skulle och deras datoranalys sade att det fanns ett fel på något som verkmästaren beskrev som "Commando de motor". Man demonterade därför kamremskåpan och upptäckte att remmen hade "hoppat" 2 kuggar. Man återställde den, skruvade ihop alltihop och nu startar den utan protester.
Det enda som stör är att det inte gått att få svar på frågan varför remmen har hoppat över 2 kuggar.
Är det någon i klubben som har en idé eller ännu bättre, ett tydligt svar på varför sådant här händer?
Vill också tillägga att det bemötande och den service vi fick hos MS-Car i Faro höll en väldigt hög nivå och vi kan därför rekommendera den verkstaden till alla, med husbil byggd på Fiat, som behöver hjälp och befinner sig utmed Algarvekusten.

Hälsar Krister & Lisbeth
Har under ca 1 års tid haft problem med vår bil, en Kabe 750T byggd på Fiat Ducato 2,3 MultiJet -07. Den har helt enkelt själv valt när den ville starta. Kamrem byttes i maj 2011 hos auktoriserad Fiatverkstad i Sverige vid 8300 mil. Allting var OK fram till i april 2012, då klickade den första gången en tidig och kylig morgon efter att vi kommit hem från vårt vinterläger i Portugal. Alltsedan dess har historien upprepat sig. bland har den gått igång på första försöket på kall motor, ibland har det krävts 10-12 försök. Motorn tände, gick ca 2 sekunder sedan tvärstopp och helt plötsligt så Voila, den small igång och gick sedan som en klocka, kanske lite hårt ljud, men inga vibrationer eller misständningar. Efter att motorn blivit varm, inga problem, då startade den alltid. Har besökt, gud vet, hur många verkstäder, man har gjort analyser och alltid hittat ett intermittent fel på kamaxelläget eller felaktig signal från givaren, nollställt felindikeringen som sedan var borta till nästa gång den vägrade att starta. Givare för kamaxelläge har bytts men det hjälpte inte heller. Bränslefilter har bytts ett par gånger, kontakter och kablage har rengjorts och justerats. Vid ett tillfälle stannade den nästan på motorvägen men ångrade sig och fortsatte att gå. Åkte till verkstad där man konstaterade fel på gasspjällhuset, detta byttes och sedan trodde vi att nu måste det väl ändå vara slut på problemen. Men nej då, komna en bit ner i Frankrike på väg mot Portugal så var det likadant igen, ett antal försök innan den startade.
Nu står vi på den kommunala campingplatsen i Monte Gordo på Algarvekusten och har varit hos MS-Car, den auktoriserade Fiatverkstaden i Faro. Där fick man också felindikering på inte bara kamaxelgivaren utan även den givare som sitter på vevaxeln varför båda två byttes men man tyckte ändå inte att den vid start betedde sig som den skulle och deras datoranalys sade att det fanns ett fel på något som verkmästaren beskrev som "Commando de motor". Man demonterade därför kamremskåpan och upptäckte att remmen hade "hoppat" 2 kuggar. Man återställde den, skruvade ihop alltihop och nu startar den utan protester.
Det enda som stör är att det inte gått att få svar på frågan varför remmen har hoppat över 2 kuggar.
Är det någon i klubben som har en idé eller ännu bättre, ett tydligt svar på varför sådant här händer?
Vill också tillägga att det bemötande och den service vi fick hos MS-Car i Faro höll en väldigt hög nivå och vi kan därför rekommendera den verkstaden till alla, med husbil byggd på Fiat, som behöver hjälp och befinner sig utmed Algarvekusten.

Hälsar Krister & Lisbeth