• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kanske till hjälp för någon

V

villakabe

Guest
Startproblem!
Har under ca 1 års tid haft problem med vår bil, en Kabe 750T byggd på Fiat Ducato 2,3 MultiJet -07. Den har helt enkelt själv valt när den ville starta. Kamrem byttes i maj 2011 hos auktoriserad Fiatverkstad i Sverige vid 8300 mil. Allting var OK fram till i april 2012, då klickade den första gången en tidig och kylig morgon efter att vi kommit hem från vårt vinterläger i Portugal. Alltsedan dess har historien upprepat sig. bland har den gått igång på första försöket på kall motor, ibland har det krävts 10-12 försök. Motorn tände, gick ca 2 sekunder sedan tvärstopp och helt plötsligt så Voila, den small igång och gick sedan som en klocka, kanske lite hårt ljud, men inga vibrationer eller misständningar. Efter att motorn blivit varm, inga problem, då startade den alltid. Har besökt, gud vet, hur många verkstäder, man har gjort analyser och alltid hittat ett intermittent fel på kamaxelläget eller felaktig signal från givaren, nollställt felindikeringen som sedan var borta till nästa gång den vägrade att starta. Givare för kamaxelläge har bytts men det hjälpte inte heller. Bränslefilter har bytts ett par gånger, kontakter och kablage har rengjorts och justerats. Vid ett tillfälle stannade den nästan på motorvägen men ångrade sig och fortsatte att gå. Åkte till verkstad där man konstaterade fel på gasspjällhuset, detta byttes och sedan trodde vi att nu måste det väl ändå vara slut på problemen. Men nej då, komna en bit ner i Frankrike på väg mot Portugal så var det likadant igen, ett antal försök innan den startade.
Nu står vi på den kommunala campingplatsen i Monte Gordo på Algarvekusten och har varit hos MS-Car, den auktoriserade Fiatverkstaden i Faro. Där fick man också felindikering på inte bara kamaxelgivaren utan även den givare som sitter på vevaxeln varför båda två byttes men man tyckte ändå inte att den vid start betedde sig som den skulle och deras datoranalys sade att det fanns ett fel på något som verkmästaren beskrev som "Commando de motor". Man demonterade därför kamremskåpan och upptäckte att remmen hade "hoppat" 2 kuggar. Man återställde den, skruvade ihop alltihop och nu startar den utan protester.
Det enda som stör är att det inte gått att få svar på frågan varför remmen har hoppat över 2 kuggar.
Är det någon i klubben som har en idé eller ännu bättre, ett tydligt svar på varför sådant här händer?
Vill också tillägga att det bemötande och den service vi fick hos MS-Car i Faro höll en väldigt hög nivå och vi kan därför rekommendera den verkstaden till alla, med husbil byggd på Fiat, som behöver hjälp och befinner sig utmed Algarvekusten.
:spinny:
Hälsar Krister & Lisbeth
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Sv: Kanske till hjälp för någon

Om(?) du har eftermonterat ett externt trimchip, kontrollera då med att koppla ur detta chip för att se om dina problem ev upphör (= ett svårdetekterat fel för verkstäder) - i andra hand kontrollera om ordinarie elektronikenhet/chip är "skadat (inkl kontakter, mm)"!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.199
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Kanske till hjälp för någon

Hejsan, ett inte helt ovanligt sätt att få kamremmen att hoppa (lite beroende på konstruktion, hur remmen går och hur spännaren sitter) men om man står med bilen i en uppförsbacke med motorn avstängd och en framåt växel i.
Trycker ner kopplingen och bilen börjar rulla bakåt, kanske för att handbromsen inte är åtdragen.
Om man då i lite halvpanink för att få stopp på bilen släpper upp kopplingspedalen, så rycker/snurrar motorn bakåt, något eller några varv, och då hamnar längsta fria delen av kamremmen där spännaren sitter, på sträcksidan och inte som normalt på slacksidan och kan då kugga över.
Detta är en rätt vedertagen teori som nog stämmer i vissa fall, i alla fall om man direkt efter incidenten märker att motorn blir underlig.

M.v.h. JANKRO.
 

saxtorp

HBK Medlem
Inlägg
139
Kommun
Saxtorp
HBK-Nr
2114
Medlemskap
2025
Sv: Kanske till hjälp för någon

Hej!
Remmen kan inte hoppa över om remspänningen är korrekt. (Kolla remspännaren).
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.897
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Kanske till hjälp för någon

Har kamremmen hoppat över kugg måste den bytas ut för att inte riskera ett kostsamt motorhaveri.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.199
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Kanske till hjälp för någon

Allting var OK fram till i april 2012, då klickade den första gången en tidig och kylig morgon ........................
:spinny:
Hälsar Krister & Lisbeth
---------------------------------------------------------------------------------------
Hej igen, funderade bara på en sak till.

"Tidig och kylig morgon".

Var det så kyligt i April så vatten kunde frysa under natten ?

Din bil kanske hamnar under benämningen Sållet-årsmodellerna och då kan vatten ha runnit ner och kommit in i kamremskåpan och frysit till is. Kanske inte tillräckligt för att slita av kamremmen, men kanske tillräckligt för att få den att kugga över.
Var det frysgrader under natten ?

M.v.h. JANKRO.
 
V

villakabe

Guest
Sv: Kanske till hjälp för någon

Jodå där sitter en KCR-box men bilen har körts och testats utan den inkopplad och den betedde sig likadant då.

Krister
 
V

villakabe

Guest
Sv: Kanske till hjälp för någon

Kanske var det frost den natten, det kommer jag inte ihåg. men borde inte den eftrmonterade plastkåpan över motorn tagit hand om det problemet.

Krister
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.199
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Kanske till hjälp för någon

Hej, jag vet tyvärr inte om den eftermonterade motorkåpan skyddar kamremmen till fullo utan bara spridare m.m. för det fortsätter ju att rinna ner lika mycket vatten i själva motorrummet om inte panelen uppe vid fönstret är tätad.

M.v.h. JANKRO.
 
V

villakabe

Guest
Sv: Kanske till hjälp för någon

Jodå panelen och listskarven uppe vid vindrutan är tätad. Dessutom har jag byggt på gummilisten vid luftintaget för kupéventilationen med lite silikon då det verkade som att det kunde rinna in lite vatten i motorrummet den vägen oxå.

Krister
 
Toppen