• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kanske ett tips på att sänka värmen utan AC

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Kenths Gunilla har tjatat på mig att jag skall vara testpilot med att montera data-fläktar i takluckan på husbilen och nu är det gjort.

Till skillnad mot en brummande AC skall detta arrangemang fungera helt ljudlöst men ändå ventilera ut värmen ordentligt en varm sommardag, ge 4-5 graders sänkning på kvällen, motsvarande vad en svag AC kan prestera.

Problemet var just att hitta ljudlösa fläktar och de bästa 140 mm fläktarna på marknaden ger 14 dB med en strömförbrukning på 0,1 Amp, dvs 1,2 Watt.

Är man närmare 60 år så upplevs 14 dB som helt ljudlöst.
Men inte 4 st ihop-kopplade fläktar, då stiger ljudnivå med 9 dB till 23dB och då upplevs det inte längre som ljudlöst för en nära fylld 60-åring, ( möjligtvis för en 70-åring.)

För att lösa ljud problemet monterade jag en kol-potentiometer så vinandet från fläktarna kan regleras. Det behövdes ytterst lite justering av hastigheten för att göra dem helt ljudlösa, i mina öron.

Nu återstår bara att invänta värmen och se om det hela fungerar.
( Funkar det så får Kenth ta patent på min montering )
 

Bilagor

  • DSC_0473.JPG
    DSC_0473.JPG
    571,9 KB · Visningar: 58

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2024
Sv: Kanske ett tips på att sänka värmen utan AC

En helt lysande idé.
När man läser det här blir man nästan arg på sig själv. Varför har jag inte tänkt på detta.
Jag har ett tag tittat runt på andra fläktar, turbo vent mfl. När det finns en så här enkel idé.
Det här ska jag testa, tack för tipset.
 

JCoMC

HBK Medlem
Inlägg
246
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2025
Sv: Kanske ett tips på att sänka värmen utan AC

Lysande uppslag! Själv får jag nöja mig med att betala 2-3 000 kr vid inköp av taklucka med inbyggd fläkt. Men det fungerar också utmärkt.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Kanske ett tips på att sänka värmen utan AC

Det hela började med att Gunilla ville ha mörkt, tyst och svalt hemma i sovrummet.

En fläkt:
Spänning 12 V
Ström 0,04 A
Effekt 0,5 W
Fläkt 800 rpm
Ljud 10 dB
Flöde 74 m3 / h eller 1.200 l / min

Ett gammalt bilbatteri höll spänningen hela sommaren. Till/från med batteriklämma, hemma.

Jag tänkte sätta 4 i takluckan (38cm) över köksdelen som en test, 2W. Till/från via en strömbrytare över bodelsdörren. Den skall ha tre läge; AV - 80% fart - full fart. T.Rantows anordningen är inte fast installerad utan kan enkelt tas ner. Min förbättring där blir att sätta en anslutningskontakt omedelbart intill fläktarna så man kan ta ner dom snabbt.

För den som vill ha in månljuset i sommarnatten finns denhär lösningen.

takventil.JPG

takfläkt.JPG
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53198

Guest
Sv: Kanske ett tips på att sänka värmen utan AC

Är man närmare 60 år så upplevs 14 dB som helt ljudlöst.
Men inte 4 st ihop-kopplade fläktar, då stiger ljudnivå med 9 dB till 23dB...
Om en fläkt ger 14 dB så ger två 17 och fyra 20 dB. Vilket är hälften så ljudligt som 23 dB, till det krävs 8 fläktar.

Men, det är klart, man kan bli irriterad redan vid 20 dB om man har bra hörsel.

/ Erik
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.897
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Kanske ett tips på att sänka värmen utan AC

Jag tycker att din lösning ser smart o enkel ut.
Men, hur mycket "sänker" den tempen?

Kan eller har man ingen AC i husbil eller för den delen hemma så brukar en vanlig bordsfläkt eller en takfläkt ge lite upplevd svalka.

Finns det inga sådana tysta på 12V?
typ denna.
 

Bilagor

  • 600221.jpg
    600221.jpg
    97,7 KB · Visningar: 3

elliot easy

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Abbekås
HBK-Nr
9392
Medlemskap
2024
Sv: Kanske ett tips på att sänka värmen utan AC

https://m.youtube.com/watch?v=ITtlxjvLQis

En sådan här ska jag göra till sommaren och köra över batteriet med potensiometer för varvtalet,, in med ett par pet-flaskor i frysen sen e det klart:twitcy: finns många varianter och storlekar på denna (fattigmans-ac)!!
5-7timmars körning på en laddning från frysen,,naturligtvis beroende på storlek på klamparna. Ska tydligen sänka temperaturen rätt många grader i bilen:mcride:
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Kanske ett tips på att sänka värmen utan AC

Om en fläkt ger 14 dB så ger två 17 och fyra 20 dB. Vilket är hälften så ljudligt som 23 dB, till det krävs 8 fläktar.

Men, det är klart, man kan bli irriterad redan vid 20 dB om man har bra hörsel.

/ Erik
Om jag mäter i sovrummet hemma så är det 20 dB med eller utan fläktar och om jag håller andan. Börjar jag andas blir det 30dB och lätt snarkning 60 dB.
 

elliot easy

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Abbekås
HBK-Nr
9392
Medlemskap
2024
Sv: Kanske ett tips på att sänka värmen utan AC

Du får nog skaffa en väldigt bra frysbox också? Kanske lika bra att sätta en fläkt i frysfacket och öppna dörren? :D

Nu är det jag igen!!! Nu har jag spånat lite:wideeyed: din ide' kanske inte var så dum ändå:mcride: (fläkt med kallrasskydd direkt i frysdörren) smaka på den:twitcy:
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Kanske ett tips på att sänka värmen utan AC

Jag tror nog att en Fantastic Vent är ett klart bättre alternativ. :)

I vår förra bil, en plåtis, vilken inte var så bra isolerad, hade vi tre st Fantastic Vent. Visst blåste det på bra, men inte hjälpte det när det blev riktigt varmt. Det krävs riktigt effektiv isolering, inkluderat i mellanvägg och dörr till förarhytten, för att inte bilen skall vara den varmaste platsen i terrängen.
I vår nuvarande bil klarar vi oss nästan alltid på sommaren utan att använda AC om vi har alla fönster och takluckor öppna, men om det kniper så har vi en AC i dubbelgolvet (Truma saphir) och av den störs man endast av ljudet från luftströmmen i ventilerna och det ljudet går bra att komma undan med Ear hörselskyddsproppar.

aake
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.772
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Kanske ett tips på att sänka värmen utan AC

I vår förra bil, en plåtis, vilken inte var så bra isolerad, hade vi tre st Fantastic Vent. Visst blåste det på bra, men inte hjälpte det när det blev riktigt varmt. Det krävs riktigt effektiv isolering, inkluderat i mellanvägg och dörr till förarhytten, för att inte bilen skall vara den varmaste platsen i terrängen.
I vår nuvarande bil klarar vi oss nästan alltid på sommaren utan att använda AC om vi har alla fönster och takluckor öppna, men om det kniper så har vi en AC i dubbelgolvet (Truma saphir) och av den störs man endast av ljudet från luftströmmen i ventilerna och det ljudet går bra att komma undan med Ear hörselskyddsproppar.

aake

Om du inte lyckas byta ut luften i plåtis i en rasande fart med tre Fantastic Vent då är det något allvarligt fel på fläktarna eller på hanteringen/monteringen. Men, om man står så att det inte är lämpligt att sova med öppna fönster p.g.a. omgivningen, eller ljudnivån, gör den verkligen god nytta, och vi har bara en sådan! Att jämföra med AC tycker jag blir lite konstigt 3000kr kontra 30000kr ungefär, dessutom fungerar inte AC:n vi fricamping, du behöver ju 230V ?!
 
Senast ändrad:
Toppen