• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kanalsökning LTC tv

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Ute för första gången med vår nya husbil. Skulle ställa in tv kanalerna igår kväll men oavsett vilken sourse jag väljer att söka på hittas inga tv kanaler. Wifi fungerar, ställt in rätt datum och tid. Sitter troligen en typ av förstärkare som vi provat stänga av och sätta på igen. Men får det inte att fungera. Någon som har ett tips?
Smart tv? Tryck på source (fjärrkontrollen) klicka på DTV sedan på menyknappen, kan dröja lite innan det kommer på tv:n, klicka sen på automatisk sökning, detta om du ska köra på antenn.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ute för första gången med vår nya husbil. Skulle ställa in tv kanalerna igår kväll men oavsett vilken sourse jag väljer att söka på hittas inga tv kanaler. Wifi fungerar, ställt in rätt datum och tid. Sitter troligen en typ av förstärkare som vi provat stänga av och sätta på igen. Men får det inte att fungera. Någon som har ett tips?
Hej, du skriver ute med nya husbilen........ Betyder det en årsny husblil med en helt ny TV i, eller betyder det en begagnad husbil men ny för er, men med en relativt gammal TV i. Men om den innehåller Wifi så.....?
De har ändrat flera system under åren och det är bara ett par år sedan många äldre TV apparater fick sista dödsstöten för att de hoppade på ytterligare ett nytt system (det går ut på att få plats med signaler för högupplöst TV bild på begränsat äldre sändningsutrymme).
De system din TV skall klara är det som kallas Mpeg4 och även DVB T2. Brukar bara stå om i ev. instruktionsbok eller Google-sökning.

Ooops. såg nu att Clapton och flera var inne på samma idé... Men jag lämnar mitt inlägg med de relativt nya systemens namn.
DVB T2 nyast.

M.v.h. JANKRO.
 

AmmisBengt

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Orust
HBK-Nr
30652
Medlemskap
2024
Har du kontrollerat att tv: n klarar det nya digitala kodningen mpeg4? Den infördes för ett par år sedan. Vissa modeller är inte förberedda om det är typ 10-12 år gamla
Resultatet blir att den inte hittar kanalerna vid sökningen. Ibland hittar den ljudet endast men inte bilden.
Bilen är en 23 men då vi köpt den begagnad så vet jag inte om tv är ny. Får kolla upp detta.
 

AmmisBengt

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Orust
HBK-Nr
30652
Medlemskap
2024
Hej, du skriver ute med nya husbilen........ Betyder det en årsny husblil med en helt ny TV i, eller betyder det en begagnad husbil men ny för er, men med en relativt gammal TV i. Men om den innehåller Wifi så.....?
De har ändrat flera system under åren och det är bara ett par år sedan många äldre TV apparater fick sista dödsstöten för att de hoppade på ytterligare ett nytt system (det går ut på att få plats med signaler för högupplöst TV bild på begränsat äldre sändningsutrymme).
De system din TV skall klara är det som kallas Mpeg4 och även DVB T2. Brukar bara stå om i ev. instruktionsbok eller Google-sökning.

Ooops. såg nu att Clapton och flera var inne på samma idé... Men jag lämnar mitt inlägg med de relativt nya systemens namn.
DVB T2 nyast.

M.v.h. JANKRO.
Bilen är en 23a men vi har köpt den begagnad. Men de första ägarna kan ju ha satt in en gammal tv. Tror inte jag hittade DVB T2 i söklistan under sourse.
 

AmmisBengt

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Orust
HBK-Nr
30652
Medlemskap
2024
Kanske inte spelar så stor roll men på vår LTC smart står det.
DVB-T (Gör först steg 1-2 under NY SÖKNING)
3.
4. Välj Automatisk sökning och tryck ENTER på fjärrkontrollen
Fick bara välja ok ny sökning. Undra om det är någon meny jag inte kommer åt
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.179
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
image.jpg
Med ”source” knappen kommer du till meny för olika källor (antenn, parabol, kabel etc…).

Kan vara bra att återställa alla inställningar genom att välja ”systemåterställning” och sedan ladda in alla kanaler på nytt. Vi har smart LTC TV och just nu kör på campingens kabel-TV, annars egen takantenn.

1710689460726.jpeg
1710689493628.jpeg
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Bilen är en 23a men vi har köpt den begagnad. Men de första ägarna kan ju ha satt in en gammal tv. Tror inte jag hittade DVB T2 i söklistan under sourse.
Hej, de uppgifterna om vad kanalväljaren klarar av brukar inte stå i menyerna utan det bara finns i digitalmottagardelen.
Tillverkarna lägger så att säga bara till nya finesser men de gamla ligger fortfarande kvar för länder/ställen som ännu inte fått de sista finesserna i sina sändningar (bakåtkompatibel), ex. så finns sökning på analoga kanaler troligen kvar i alla apparater än så länge, men just den delen brukar bl.a. kunna väljas bort för att förkorta söktiden.
Det brukar finnas på "papper" under uppgifter, och nästan alltid så står de uppgifterna på kartongen som TV'n levereras i, men........
Man borde kunna hitta dem med en Googlesökning på TV'ns namn och benämning.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen