• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kan ställa upp bilen så här?

  • Startad av Startad av F.d. 60010
  • Startdatum Startdatum
F

F.d. 60010

Guest
Är nybörjare som sagt, så bifogar en bild på hur vi har ställt bakre delen på vår bürstner som har boggieaxel. Tanken är att få bilen plan samt den ska stå på platsen ett par veckor.
När använder man veven/stöttorna baktill och används de i kombination med de gula "däckstoppen"?IMG_20200731_121139.jpg
 
Klart man kan, men jag hade använt bara stödbenen. Jag hade lagt något under stödbenen, annars finns det risk de sjunker ner i marken.
Lycka till med uppställningen och husbilen och välkommen till klubben. Fortsätt fråga om du har andra funderingar.
 
Stödbenen är just STÖDben, och inte några domkrafter, och används för att ta bort "gunget" i bilen när den står uppställd.

(Undantag finns givetvis, främst i form av hydraulisk stödben. Då är både stödbenen och infästningarna i chassiet dimensionerade för den stora belastningen.)

Jag tycker trådskaparen har gjort rätt, och ännu bättre hade det varit med en nivåkil även under det främre bakhjulet.

Pålle
 
Med nivåkloss under enbart det ena hjulet så ökar belastningen på fjäderstavarna i denna axel betydligt.
Har man dessutom husbilen max lastad är risken överhängande att en fjäderstav kan smälla av.

Hållfastheten på fjädringen är beräknad efter att båda hjulen bär upp belastningen.

Bättre med två klossar med högdelen mot varandra.

nivåklossarpar.jpg
 
Exakt, klossar används i par.
Antingen båda fram, båda bak, båda höger sida eller båda vänster sida.
Att en torisionsstav skulle gå av att man kör upp på en nivåkloss tror jag inte på, isåfall har de gjort en sanslös konstruktionsmiss som borde åtgärdats med en snabb recall.
 
Helt rätt, den går inte av för att man kör upp på en nivåkloss, men om man låter bilen stå kvar på detta sätt en längre tid kan det hända. Jag har själv råkat ut för att en fjäderstav på ett av "boggie"hjulen har brustit. Enligt Al-Ko, troligen överbelastning på den hjulaxeln.
 
Med nivåkloss under enbart det ena hjulet så ökar belastningen på fjäderstavarna i denna axel betydligt.
Har man dessutom husbilen max lastad är risken överhängande att en fjäderstav kan smälla av.

Hållfastheten på fjädringen är beräknad efter att båda hjulen bär upp belastningen.

Bättre med två klossar med högdelen mot varandra.

Visa bilaga 197065
Gunnar, vilket är bästa sättet att köra upp på klossarna så som du visar på bild?
Ulf.
A Ph S?
 
Det vanligaste var att backa upp.
Avståndet mellan klossarna berodde på vilken höjd jag behövde för att hamna i våg. Ibland la jag en sten emellan klossarna så att hjulet inte sjönk ner emallan.
 
Ok, jättebra att se din bild för att illustrera detta. Då är det bara att köpa ett par nivåklossar till då!

Men är det någon vits att ta ner stödbenen också i detta läge? Svaret är väl ja, då nivåklossarna gör inte bilen stadigare utan enbart justerar nivån.
Men att använda stödbenen rätt, är då att inte veva ner de och lyfta bilen på något vis, det håller de inte för?
 
Du kan nog ha nytta av Truma appen och en massa annat i den här tråden.

 
Du kan nog ha nytta av Truma appen och en massa annat i den här tråden.


Ok, tack men vad är det för app?
 
Hejsan, som nämnts tidigare så kan det vara bra att ha något som fördelar ut trycket på stödbenet mot marken.
Man kan ha en tunn platta på kanske 20x20cm. eller så.
Men om man har plats så kan det vara jättebra att fixa till några högre klossar av ex. en regel typ 45x145 kanske 250 m.m.långa.
Dels är de bra om marken är lös så inte stödbenet sjunker ner i backen.
Dels är de bra om man står på het asfalt och inte vill lämna tryckmärken efter sig.
Dels är de jättebra om man står i lite kuperad terräng och det är långt ner till backen vid stödbenet. Om man tycker man har utrymme för några "extra" så kan man i så fall ta två eller t.o.m. tre på varandra så stödbenet/benen räcker till i alla situationer.

M.v.h. JANKRO.
 
Ny husbilsägare som man är får man höra hundra olika grejer med vad som är bäst när man frågar;) det bästa är väl att pröva o lära sej vad som passar bäst för en själv;) för det är ju ändå en själv som ska bo i husbilen;)
Men visst är det bra med tips i bland men ändå bäst att pröva o lära själv;)
 
Ok, jättebra att se din bild för att illustrera detta. Då är det bara att köpa ett par nivåklossar till då!

Men är det någon vits att ta ner stödbenen också i detta läge? Svaret är väl ja, då nivåklossarna gör inte bilen stadigare utan enbart justerar nivån.
Men att använda stödbenen rätt, är då att inte veva ner de och lyfta bilen på något vis, det håller de inte för?
Absolut inga problem att veva ner stödbenen så att bilen höjs en aning för att fjädringen avlastas. Någon centimeter brukar räcka för att bilen skall kännas stadig och benen inte riskera att "glappa" när man rör sig i bilen.
Är underlaget mjukt så benen sjunker ner kan man efterjustera efter ett tag.
 
Tack för alla råd och tips. Mycket värdefullt.

En sista fråga om nivåklossarna, om "fjädringen" kan ta skada av det sättet vi kört upp på med ena hjulet, varför tar inte då båda hjulens fjädring skada om man kör upp med båda hjulen på en kloss vardera som visades på bild?
Tänker vad som är mest skonsamt för bilen att parkera en längre tid, och om det endast är kort tid man parkerar på klossar?
 
Därför att belastning fördelas jämt på båda hjulen/fjädrarna istället för bara på det ena.
 
Tillbaka
Toppen