F
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Gunnar, vilket är bästa sättet att köra upp på klossarna så som du visar på bild?Med nivåkloss under enbart det ena hjulet så ökar belastningen på fjäderstavarna i denna axel betydligt.
Har man dessutom husbilen max lastad är risken överhängande att en fjäderstav kan smälla av.
Hållfastheten på fjädringen är beräknad efter att båda hjulen bär upp belastningen.
Bättre med två klossar med högdelen mot varandra.
Visa bilaga 197065
Du kan nog ha nytta av Truma appen och en massa annat i den här tråden.
Saker som jag tycker är bra, enkla och funktionella
Det som är utmanande med ”bra att ha saker” är att inte samla på sig för många. Alla saker ska ha en funktion som man har BEHOV av och i bästa fall har flera funktioner. Det roliga och utmanade är att hitta dem billigt. Många idéer kan man hitta på Pinterest. Spännande och se om vi i denna klubb...www.husbilsklubben.se
Absolut inga problem att veva ner stödbenen så att bilen höjs en aning för att fjädringen avlastas. Någon centimeter brukar räcka för att bilen skall kännas stadig och benen inte riskera att "glappa" när man rör sig i bilen.Ok, jättebra att se din bild för att illustrera detta. Då är det bara att köpa ett par nivåklossar till då!
Men är det någon vits att ta ner stödbenen också i detta läge? Svaret är väl ja, då nivåklossarna gör inte bilen stadigare utan enbart justerar nivån.
Men att använda stödbenen rätt, är då att inte veva ner de och lyfta bilen på något vis, det håller de inte för?
Därför att belastning fördelas jämt på båda hjulen/fjädrarna istället för bara på det ena.