• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

kan man köra micron som har högre wattantal än elverket om man väljer ett lägre läge?

Peter-Kristina

FD HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
14266
Medlemskap
2021
Om man köper ett elverk på "bara" 1000 watt. Kan man då köra en micro som har en maxeffekt på 1200 watt, men man kör micron på ett lägre wattantal ?

Så istället för att köra på max, väljer man att köra på tex 900 watt eller rent av 600 watt, funkar det då. Eller måste elverket vara så kraftigt att den klarar max effekten, trots att man inte kör micron på max ?

Mvh Peter
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: kan man köra micron som har högre wattantal än elverket om man väljer ett lägre l

Umedelbart nej.
Funktion i micro är från/til -från/til -från/til -från/til .
Men det finns speciellt, ochså 12 volt.
Elverken - rent sinus ?

PS Jag har använt 700 watt mikrovågsugn, 1100 watt till 1000 watt billigt växelrikter med 50 meter kabel (1,5 qmm) mellan.
Det fungerar - men på egen risk.
 
Senast redigerad av en moderator:

Peter-Kristina

FD HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
14266
Medlemskap
2021
Sv: kan man köra micron som har högre wattantal än elverket om man väljer ett lägre l

Umedelbart nej.
Funktion i micro är från/til -från/til -från/til -från/til .
Men det finns speciellt, ochså 12 volt.
Elverken - rent sinus ?

PS Jag har använt 700 watt mikrovågsugn, 1100 watt till 1000 watt billigt växelrikter med 50 meter kabel (1,5 qmm) mellan.
Det fungerar - men på egen risk.


Ja, det är sådant där "Iverter-elverk".


Men då klarar den alltså inte micron ?


Då struntar jag i det i så fall...


Mvh Peter
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: kan man köra micron som har högre wattantal än elverket om man väljer ett lägre l

Om du redan har elverket så är det inga problem att prova. Om effektuttaget är för högt så löser elverket ut.

Jag tror som BredoMobil att det är av/på så det kommer nog inte att fungera. Kan vara så att mellan tillslagen så vilar överströmsskyddet upp sig. Prova.

Däremot vet jag att vissa små induktionshällar fungerar med sänkt effekt beroende på hur högt man ställer värmevredet.
 

Peter-Kristina

FD HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
14266
Medlemskap
2021
Sv: kan man köra micron som har högre wattantal än elverket om man väljer ett lägre l

Om du redan har elverket så är det inga problem att prova. Om effektuttaget är för högt så löser elverket ut.

Jag tror som BredoMobil att det är av/på så det kommer nog inte att fungera. Kan vara så att mellan tillslagen så vilar överströmsskyddet upp sig. Prova.

Däremot vet jag att vissa små induktionshällar fungerar med sänkt effekt beroende på hur högt man ställer värmevredet.

Nopp, funderar på att åka iväg och köpa det idag.

Men det lutar åt att jag inte köper det...

Dumt att testa om det inte verkar funka.

Mvh Peter
 
F

F.d. 17941

Guest
Sv: kan man köra micron som har högre wattantal än elverket om man väljer ett lägre l

Är inte detta en " pik " situation ? Elverket ger 1000 W i konstant drift och 1250 W vid max drift i några sekunder eller någon minut , och körtiden på micron brukar väl inte vara så lång tid. Vad säger ni andra el experter som gärna fördjupar er i " udda " frågor ?
Själv använder jag " snuskburken " lägger i bullen , på med locket , sedan kastar jag burken på den öppna elden , och vips har jag en nu tinad bull !
Hälsn:
Lasse :):):)
 

Peter-Kristina

FD HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
14266
Medlemskap
2021
Sv: kan man köra micron som har högre wattantal än elverket om man väljer ett lägre l

Men Peter. Vaddå micro? Vad är det här för campingfasoner? Skaffa dig en Omniaugn och lite fantasi, så behöver du aldrig en Micro på resan mer. :)

:-/<rister

He he, tack för tipset. Men det är kanske lite krångligt att värma välling i en sådan ? ;-)

Mvh Peter
 
F

F.d. 24477

Guest
Sv: kan man köra micron som har högre wattantal än elverket om man väljer ett lägre l

OT, men,
koka vatten på spisen och häll det på termos. köper du dessutom en typ "visslande Johanna" kittel så kokar man vatten på ett kick. Lite vatten till termosen och resten till att desinficera nappar och flaskor till. Så gör vi.
Och så slipper man att väcka barnen eller ev grannar med ett elverk.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.667
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: kan man köra micron som har högre wattantal än elverket om man väljer ett lägre l

Peter, jag tror du tänker lite fel. Det är väl uteffekten på micron som kan varieras mellan 600 och 900 w. Ineffekten är betydligt högre om jag inte är fel ute. Tyvärr hittade jag inga uppgifter om ineffekten när jag Googlade. När man sänker effekten tex upptining pulsar man magnetronen som genererar microvågorna så att medeleffekten blir lägre. Åtminstone gjorde man så på tidigare versioner.
Risken är nog stor att du får värma vällingen på elverket istället för i ugnen!
//Göte J
 

Peter-Kristina

FD HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
14266
Medlemskap
2021
Sv: kan man köra micron som har högre wattantal än elverket om man väljer ett lägre l

Rusta har mikrovågsugnar på 700 W. 349:-
//W


Var på biltema och tittade på denna:
Mikrovågsugn, 700 W - Biltema


Men tyvärr så kräver den en ingångseffekt på hela 1150w, för att ge en mikrovågseffekt på 700w.

"Tekniska data:
[FONT=HelveticaNeueLT Std,HelveticaNeueLT Std][FONT=HelveticaNeueLT Std,HelveticaNeueLT Std]Driftspänning: [/FONT][/FONT][FONT=HelveticaNeueLT Std,HelveticaNeueLT Std][FONT=HelveticaNeueLT Std,HelveticaNeueLT Std]230 V/50 Hz[/FONT][/FONT]
[FONT=HelveticaNeueLT Std,HelveticaNeueLT Std][FONT=HelveticaNeueLT Std,HelveticaNeueLT Std]Ingångseffekt: [/FONT][/FONT][FONT=HelveticaNeueLT Std,HelveticaNeueLT Std][FONT=HelveticaNeueLT Std,HelveticaNeueLT Std]1150 W[/FONT]
[FONT=HelveticaNeueLT Std,HelveticaNeueLT Std]Mikrovågseffekt: [/FONT]
[/FONT][FONT=HelveticaNeueLT Std,HelveticaNeueLT Std][FONT=HelveticaNeueLT Std,HelveticaNeueLT Std]700 W"[/FONT]
[/FONT]
Antar att det är ungefär lika för andra micros, men jag får väl kolla runt lite.

Tack för tipset i alla fall !!!


Mvh Peter
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: kan man köra micron som har högre wattantal än elverket om man väljer ett lägre l

Har goda vänner som letade micro med låg ingångseffekt. De ville ha max 1000w men lägsta de hittade (innan de gav upp) var Elektro Helios MM2010 med ingångseffekt 1080w som de köpte på tretti.se för 595:-
 

Peter-Kristina

FD HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
14266
Medlemskap
2021
Sv: kan man köra micron som har högre wattantal än elverket om man väljer ett lägre l

Har goda vänner som letade micro med låg ingångseffekt. De ville ha max 1000w men lägsta de hittade (innan de gav upp) var Elektro Helios MM2010 med ingångseffekt 1080w som de köpte på tretti.se för 595:-

Tack för tipset !!!
Hmm, undrar om den skulle fungera ?
Elverket ger ju som max 1100w, och sen ger den 1000w konstant, och den micron låg ju "bara" på 1080w...

Någon som vet om det skulle fungera ?

Mvh Peter
 
Toppen