Svein_H
HBK Medlem
Min 2004 Dethleffs er godkjent for 100kg taklast. Den har stige bak, solide takrails som går langs begge sidene og rundt bakveggen (som en C), samt to tverrgående skinner mellom railsene. Omtrent som et vanlig takstativ altså. Bortsett fra en liten aluminiumsplate på taket rett foran stigen (som @Jokin også beskriver i sitt innlegg) er det ingen annen beskyttelse av taket, og det er også flere takluker og en TV-antenne innenfor området som dekkes av railsen. Jeg har ikke selv hatt noen taklast på bilen, men tolker det slik at all last skal hvile på de tverrgående skinnene og ikke rett på taket, slik at belastningen flyttes ut til sidevegger og bakvegg.
Bilen min er ikke bredere enn at jeg får tilgang til hele taket via en stige på hver side, må riktignok strekke meg litt inn mot midten. Med mine drøyt 110kg er det uansett uaktuelt å gå eller stå på taket, nettopp pga punktbelastningen som flere har nevnt, det tar jeg rett og slett ikke sjansen på.
Bilen min er ikke bredere enn at jeg får tilgang til hele taket via en stige på hver side, må riktignok strekke meg litt inn mot midten. Med mine drøyt 110kg er det uansett uaktuelt å gå eller stå på taket, nettopp pga punktbelastningen som flere har nevnt, det tar jeg rett og slett ikke sjansen på.