• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kan man gå på taket?

Svein_H

HBK Medlem
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2025
Min 2004 Dethleffs er godkjent for 100kg taklast. Den har stige bak, solide takrails som går langs begge sidene og rundt bakveggen (som en C), samt to tverrgående skinner mellom railsene. Omtrent som et vanlig takstativ altså. Bortsett fra en liten aluminiumsplate på taket rett foran stigen (som @Jokin også beskriver i sitt innlegg) er det ingen annen beskyttelse av taket, og det er også flere takluker og en TV-antenne innenfor området som dekkes av railsen. Jeg har ikke selv hatt noen taklast på bilen, men tolker det slik at all last skal hvile på de tverrgående skinnene og ikke rett på taket, slik at belastningen flyttes ut til sidevegger og bakvegg.

Bilen min er ikke bredere enn at jeg får tilgang til hele taket via en stige på hver side, må riktignok strekke meg litt inn mot midten. Med mine drøyt 110kg er det uansett uaktuelt å gå eller stå på taket, nettopp pga punktbelastningen som flere har nevnt, det tar jeg rett og slett ikke sjansen på.

Svein_H

HBK Medlem
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2025
Min 2004 Dethleffs er godkjent for 100kg taklast. Den har stige bak, solide takrails som går langs begge sidene og rundt bakveggen (som en C), samt to tverrgående skinner mellom railsene. Omtrent som et vanlig takstativ altså. Bortsett fra en liten aluminiumsplate på taket rett foran stigen (som @Jokin også beskriver i sitt innlegg) er det ingen annen beskyttelse av taket, og det er også flere takluker og en TV-antenne innenfor området som dekkes av railsen. Jeg har ikke selv hatt noen taklast på bilen, men tolker det slik at all last skal hvile på de tverrgående skinnene og ikke rett på taket, slik at belastningen flyttes ut til sidevegger og bakvegg.

Bilen min er ikke bredere enn at jeg får tilgang til hele taket via en stige på hver side, må riktignok strekke meg litt inn mot midten. Med mine drøyt 110kg er det uansett uaktuelt å gå eller stå på taket, nettopp pga punktbelastningen som flere har nevnt, det tar jeg rett og slett ikke sjansen på.
En liten oppdatering. Ser nå at takrailen på tvers over bakveggen ikke er forankret i bakveggen i det hele tatt, kun i siderailsene, så den er nok kun for å holde seg fast i når man er der oppe. Tverrskinnene er også montert i et spor i siderailsene og virker til å være flyttbare, og det underbygger jo også tanken min om at all taklast skal hvile på disse to.

JanneB

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2026
Jag har en Dethleff med en fällbar stege på baksidan. På taket framför stegen finns en aluminiumskiva fastlimmad. Dessutom har taket rejäla rails utmed sidorna. Jag (100 kg<) har ofta varit upp på taket då jag har lastat kajaker men brukar då sitta med benen över railsen, Jag har tidigare krupit på taket men undviker det då de visade sig att plåten fick små bulor efter knäna. Så att befinna sig på taket går nog på många husbilar och fungerar nog om man använder plattor av någon form för att fördela tyngden. Min mening är också att man inte bör belasta taket i närheten av luckorna, där understödet är självklart sämre.

Avslutningsvis så tror jag att tillverkare av husbilar undviker att skriva, i instruktionsboken mm, att man kan gå på taket eller något om maxbelastning, då parametrarna kan variera, exempelvis personens vikt, hur taket beträdes, var på taket belastningen sker etc.
Jag håller med Dig Jokin att även här gäller det sunda förnuftet. Tillverkarna vet att det är många faktorer som spelar roll så undviker de att precisera parametrar osv. Har man, som Du, en husbil med stege, rejäla rails och aluminium skiva på taket, då antyder tillverkaren att man få "gå på taket" inom rimliga förutsättningar. Husbilstaket är ju ingen promenadplats...

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag håller med Dig Jokin att även här gäller det sunda förnuftet. Tillverkarna vet att det är många faktorer som spelar roll så undviker de att precisera parametrar osv. Har man, som Du, en husbil med stege, rejäla rails och aluminium skiva på taket, då antyder tillverkaren att man få "gå på taket" inom rimliga förutsättningar. Husbilstaket är ju ingen promenadplats...
Man kan ju också fundera på vem som har monterat den där durkplåten, det är nog ganska ovanligt att tillverkaren monterar sådant.
Alltså är det ingen garanti för att taket är "gåbart" men naturligtvis hjälper det till att fördela lasten om man ändå vill gå däruppe.

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025
Man kan ju också fundera på vem som har monterat den där durkplåten, det är nog ganska ovanligt att tillverkaren monterar sådant.
Alltså är det ingen garanti för att taket är "gåbart" men naturligtvis hjälper det till att fördela lasten om man ändå vill gå däruppe.
I mitt fall är det med största sannolikhet tillverkaren som monterat durkplåten, då jag är, förutom försäljaren, den enda ägaren.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
På äldre husbilar ( 25-35 år) monterat från början. Huvudsyftet är helt säkert att skydda taket och förstärka då man lastar grejer på taket... det finns då räcke eller rails ...
Men denna aluminiumskiva är limmad eller lagd i nån tätningsmassa.. förmodligen butyl. Men sedan också fäst med skruvar. Dessa skruvar går då ganska säkert ner i en träregel på äldre husbilar. Det är detta jag varnar för. Risken att vatten kan ta sig in vid skruvarna då bilen blir äldre. Det kanske inte leder till jätte-läckage, men även några enstaka droppar är inte bra under lång tid. Så på äldre bilar... kolla noga om det är skruvat. Kolla också över kanten på aluminiumskivan.... jag satte nya skruvar och tätade med överdriven mariginal... för säkerhets skull.

Nicklas o Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Björsäter
HBK-Nr
33907
Medlemskap
2026
Jag har gått på taket på vår husbil
har bytt takluckor
fixat med ac
och tvättat det
känner ingen oro för det
där i mot så är höjden lite läskig
vår gamla husbil var från -91 och det funkade också
/Nicklas

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Vår första husbil var en Mirage Oriente Uno -88, helintegrerad 5,4 meter lång. Den gjorde fabriken reklam för dess stabilitet genom att parkera en personbil på taket. Kändes som att det inte skulle vara några problem att gå på det taket vilket jag också gjorde många gånger. Dock kunde det upplevas som lite halt ibland så jag limmade durkplåt på strategiska ställen.

//Michael, medlem

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
När jag skulle göra saker på taket på vår förra husbil, en Eura Mobil plastis, använde jag två plattor 60 cm i fyrkant. Stod på en i taget och flyttade den andra dit jag skulle stå härnäst. Plattorna bestod undertill av cellplast av den kompakta/stadiga typen med en plywoodskiva limmad ovanpå.

Bilagor

• 66FD1AF4-5FD8-4C12-B165-5C9028A19EB0.jpeg
    66FD1AF4-5FD8-4C12-B165-5C9028A19EB0.jpeg
    111,9 KB · Visningar: 3

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025
Vår första husbil var en Mirage Oriente Uno -88, helintegrerad 5,4 meter lång. Den gjorde fabriken reklam för dess stabilitet genom att parkera en personbil på taket. Kändes som att det inte skulle vara några problem att gå på det taket vilket jag också gjorde många gånger. Dock kunde det upplevas som lite halt ibland så jag limmade durkplåt på strategiska ställen.

//Michael, medlem
Ja, nu för tiden när H - bilen ligger på gränsen till 3.5 t, allt extra då får " käring & Hund" gå vid sidan om.

Toppen