Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Såg i en annan tråd bild från märkes verkstad 3 gubbar på taket vid montering av ACKan man gå på taket på Husbilen?
Skillnaden är bara att snö är s.k. utbredd last, den fördelas över hela taket, medan en människofot eller ett knä kan ha 100Kg på några få kvadratcentimeter, det är mycket värre för taket.Det är klart du kan gå på taket i husbilen.
Vi som bor i Norrland kan ha flera hundra kilo snö på taket vintertid. Likaså alla husvagnar som står uppställda i fjällvärlden.
Ja på våran Adria Matrix 2016 har vi just en sådan. Så visst är det så.Äldre husbilar är det inte ovanligt med stege bakpå till taket, så de borde verkligen hålla, kan man tycka.
Den är nog inte nödvändigtvis tänkt för att man skall springa omkring på taket, utan snarare för att man skall komma åt om man behöver lastaÄldre husbilar är det inte ovanligt med stege bakpå till taket, så de borde verkligen hålla, kan man tycka.
Inredningen är ju en viktig del för stabiliteten i husbilens påbyggnad. Om man titta lite noga på konstruktionen i taket som ofta består av aluminiumplåt under 1mm tjock, frigolit eller xps 25-35mm, eventuellt (oftast) diverse träribbor och 3mm plywood på undersidan, så förstår man ju att tanken inte precis är att man skall springa omkring på det. I princip allt på en normal husbil är konstruerat för att vara lätt, och bara tillräckligt starkt.Jodå jag har stege... och en yta med ett räcke. Men på den ytan ligger en " räfflad" aluminium skiva...som ganska säkert finns där för att fördela ev tryck från last o förmodligen också människor.
Ps denna aluminium skiva misstänker jag kan va en svag punkt.. äldre husbilar ... läckage risk?
Jag har lagt extra tätning för säkerhets skull.
Med äldre menar jag mera 25-35 år!
Ps hur mycket taket tål o hur mycket det sviktar måste ju också bero på om det finns innerväggar som stöttar.
Att någon monterat en stege bak.. är nog inget bevis för varken det ena eller det andra i takhållfasthet.