• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kan man gå på taket?

JanneB

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2026
Egentligen borde stå det i instruktionsbok. Dessa böcker kan vara rätt så dåliga så tror jag inte att det finns info med specifikation.
Personligen skulle jag inte gå på taket om det inte är tydligt skrivet att man få göra det just i Din husbilstyp och årsmodell

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag har aldrig hört talas om någon husbil som har så känsligt tak att det inte håller att gå på.
Plåtis är jag dock osäker på.

Blaser338

HBK styrelse suppleant
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag är ju inte den minsta och jag går/kryper på vårt tak vid behov.

Flurken

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
35965
Medlemskap
2025
Till min bil min skriver Adria att man inte får gå på alkoven. Resten knallar jag fritt på.

Nimo27

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
42153
Medlemskap
2025
Det är klart du kan gå på taket i husbilen.
Vi som bor i Norrland kan ha flera hundra kilo snö på taket vintertid. Likaså alla husvagnar som står uppställda i fjällvärlden.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det är klart du kan gå på taket i husbilen.
Vi som bor i Norrland kan ha flera hundra kilo snö på taket vintertid. Likaså alla husvagnar som står uppställda i fjällvärlden.
Skillnaden är bara att snö är s.k. utbredd last, den fördelas över hela taket, medan en människofot eller ett knä kan ha 100Kg på några få kvadratcentimeter, det är mycket värre för taket.

Senast ändrad:

Nimo27

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
42153
Medlemskap
2025
Är själv helt övertygad om att en sandwichkonstruktion av aluminium och isolering inte trycks samman av en människofot med en belastning av 100kg.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jag har i o för sig äldre husbil.... med ett äldre byggnadssätt... problemet som jag ser det är just .. Hur stor yta vikten fördelas på.... så jag tror mycket på att använda någon skiva att fördela vikten på ett större område. Sen kan man ju ställa sig frågan..vad betyder egentligen att " taket tål att gå på " att inte benen går igenom o kommer ner på insidan? Även om det inte syns något... kan det kanske uppstå mindre skador inne i taket eller längs kanten ?
När jag grejade uppe på taket stöttade jag underifrån med två stycken av dessa... jag tror att det var bra. I varje fall på äldre husbil.

Teleskopstötta 115-290 cm | Meec Tools | Jula Teleskopstötta 115-290 cm | Meec Tools | Jula

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jodå jag har stege... och en yta med ett räcke. Men på den ytan ligger en " räfflad" aluminium skiva...som ganska säkert finns där för att fördela ev tryck från last o förmodligen också människor.
Ps denna aluminium skiva misstänker jag kan va en svag punkt.. äldre husbilar ... läckage risk?
Jag har lagt extra tätning för säkerhets skull.
Med äldre menar jag mera 25-35 år!

Ps hur mycket taket tål o hur mycket det sviktar måste ju också bero på om det finns innerväggar som stöttar.
Att någon monterat en stege bak.. är nog inget bevis för varken det ena eller det andra i takhållfasthet.

Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Äldre husbilar är det inte ovanligt med stege bakpå till taket, så de borde verkligen hålla, kan man tycka.
Den är nog inte nödvändigtvis tänkt för att man skall springa omkring på taket, utan snarare för att man skall komma åt om man behöver lasta
lätta men skrymmande saker på taket.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jodå jag har stege... och en yta med ett räcke. Men på den ytan ligger en " räfflad" aluminium skiva...som ganska säkert finns där för att fördela ev tryck från last o förmodligen också människor.
Ps denna aluminium skiva misstänker jag kan va en svag punkt.. äldre husbilar ... läckage risk?
Jag har lagt extra tätning för säkerhets skull.
Med äldre menar jag mera 25-35 år!

Ps hur mycket taket tål o hur mycket det sviktar måste ju också bero på om det finns innerväggar som stöttar.
Att någon monterat en stege bak.. är nog inget bevis för varken det ena eller det andra i takhållfasthet.
Inredningen är ju en viktig del för stabiliteten i husbilens påbyggnad. Om man titta lite noga på konstruktionen i taket som ofta består av aluminiumplåt under 1mm tjock, frigolit eller xps 25-35mm, eventuellt (oftast) diverse träribbor och 3mm plywood på undersidan, så förstår man ju att tanken inte precis är att man skall springa omkring på det. I princip allt på en normal husbil är konstruerat för att vara lätt, och bara tillräckligt starkt.

Senast ändrad:

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025
Jag har en Dethleff med en fällbar stege på baksidan. På taket framför stegen finns en aluminiumskiva fastlimmad. Dessutom har taket rejäla rails utmed sidorna. Jag (100 kg<) har ofta varit upp på taket då jag har lastat kajaker men brukar då sitta med benen över railsen, Jag har tidigare krupit på taket men undviker det då de visade sig att plåten fick små bulor efter knäna. Så att befinna sig på taket går nog på många husbilar och fungerar nog om man använder plattor av någon form för att fördela tyngden. Min mening är också att man inte bör belasta taket i närheten av luckorna, där understödet är självklart sämre.

Avslutningsvis så tror jag att tillverkare av husbilar undviker att skriva, i instruktionsboken mm, att man kan gå på taket eller något om maxbelastning, då parametrarna kan variera, exempelvis personens vikt, hur taket beträdes, var på taket belastningen sker etc.

Toppen