• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kan elekrisk golvvärme ersätta elpatron

Sven Sturesson

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Lund
HBK-Nr
35890
Medlemskap
2025
Hej

Vi står i begrepp att köpa en (begagnad) husbil. Vill gärna ha en med golvvärme.
På den vi tittar på nu har man valt att inte sätta in en elpatron. Kan man säga att elpatron är överflödig då man har golvvärme?
Räcker golvvärmen om det inte är för kallt utomhus?
Om jag har elanslutning vill jag ogärna använda gas mer än nödvändigt.
Kul att höra hur ni ser på saken.

Sven
 
Senast ändrad:
Man behöver CP-Pluspanelen för att kunna köra den o ventilationsläge. Då går fläkten i önskad hastighet.
 
Jag satte på elen i husbilen i veckan för att kylen skulle bli kall.
Glömde att golvvärmen var på och övrig värme av.
När utetemperaturen låg runt -1 så hade jag +4 i bilen.
Det finns säkert folk som är nöjda med den temperaturen men jag tycker det är lite väl kylslaget.

Med det sagt så tycker jag du ska satsa på en bil med elpatron.

Min förra saknade både elpatron och golvvärme och för å spara några kronor gasol så körde vi två externa värmefläktar.
Tyvärr frös vattenledningen till köket sönder.
Det hade den nog inte gjort om vi kört med pannan då en av dess slangar gick i samma utrymme....
 
Jag satte på elen i husbilen i veckan för att kylen skulle bli kall.
Glömde att golvvärmen var på och övrig värme av.
När utetemperaturen låg runt -1 så hade jag +4 i bilen.
Det finns säkert folk som är nöjda med den temperaturen men jag tycker det är lite väl kylslaget.

Med det sagt så tycker jag du ska satsa på en bil med elpatron.

Min förra saknade både elpatron och golvvärme och för å spara några kronor gasol så körde vi två externa värmefläktar.
Tyvärr frös vattenledningen till köket sönder.
Det hade den nog inte gjort om vi kört med pannan då en av dess slangar gick i samma utrymme....
Trumans elelement klarar normalt inte heller att hålla normal rumstemperatur, 20 plusgrader, när det smyger neråt minusgrader. Då behöver den stöttning av gasol. Fläktarna i Truman går för sakta för att sprida värmen jämnt i bilen vid ren eldrift och det hjälper inte att sätta in extra fläktar i slangarna, det gör att man suger in kalluft från annat ställe och på så sätt ger en ännu mera ojämn värmebalans. Finns en del att läsa om det om man söker på nätet.

Jag vill bara ännu en gång poängtera att jag inte tycker att Trumas system är dåligt på något sätt, rätt inställt och utnyttjat ger det värme och du fryser ALDRIG i en bil med Truma om bilen för övrigt är anpassad för vinteranvändning men systemet måste användas rätt precis som med all annan utrustning.
 
Det är nog för tidigt jag fick byta kretskort på min truma när jag bytte till pluspanelen,bilen är från 2013
Jag har bytt på min som är en 2008 utan att byta kretskort
 
Trumans elelement klarar normalt inte heller att hålla normal rumstemperatur, 20 plusgrader, när det smyger neråt minusgrader. Då behöver den stöttning av gasol. Fläktarna i Truman går för sakta för att sprida värmen jämnt i bilen vid ren eldrift
Jag kan verkligen bekräfta ovanstående från personlig erfarenhet från att varit gäst ett antal dagar i en bekants husbil.
 
På 10 års sikt är det är det ju inte så farligt dyrt.
Hade du hellre haft elpatron än denna?
Eller du kanske har både ock?
När jag köpte den hade jag ingen elpatron. Även senare när jag haft elpatron har den kommit till användning ofta. Ibland i förtältet, för att ge lite extra värme enbart vid sittgruppen och som reserv när värmepannan strulat.
 
Senast ändrad:
Trumans elelement klarar normalt inte heller att hålla normal rumstemperatur, 20 plusgrader, när det smyger neråt minusgrader. Då behöver den stöttning av gasol. Fläktarna i Truman går för sakta för att sprida värmen jämnt i bilen vid ren eldrift och det hjälper inte att sätta in extra fläktar i slangarna, det gör att man suger in kalluft från annat ställe och på så sätt ger en ännu mera ojämn värmebalans. Finns en del att läsa om det om man söker på nätet.

Jag vill bara ännu en gång poängtera att jag inte tycker att Trumas system är dåligt på något sätt, rätt inställt och utnyttjat ger det värme och du fryser ALDRIG i en bil med Truma om bilen för övrigt är anpassad för vinteranvändning men systemet måste användas rätt precis som med all annan utrustning.
Jag kan inte riktigt hålla med.
I natt/morse hade vi -12 ute och körde enbart på elpatronen och golvvärmen.
Det var kallast fram i hytten (var frost på insidan av dörrarna längst ned, har Masa) men bilen i övrigt höll inställda 20grader.
Kan dock hålla med om att det vore önskvärt om fläkten kunde gå lite fortare.
Vid vissa utblås är det så varmt att man bränner fötterna när man står framför.
Funderar starkt på att sätta in en plus-panel.
 
Snart får vi som i Tyskland så dyr el att gasol är att föredra. En 11kg gasolflaska innehåller motsvarande 140kwh. Dvs om elen kostar mer än 3 kr kwh så är gasol fördelaktigare.
Många tyska husbilar har ingen elpatron. Landström används för batteriladdning och ev kylskåp.
 
......
Kan dock hålla med om att det vore önskvärt om fläkten kunde gå lite fortare.
Vid vissa utblås är det så varmt att man bränner fötterna när man står framför.
Funderar starkt på att sätta in en plus-panel.
Jag satte in en CP-plus-panel i vår förra bil.
Det blev en väsentlig förbättring.
Mycket enklare med inställningarna överlag, t.ex. fläkthastigheten.
Enkel inkoppling. Bara 12V till panelen samt busskabel till pannan.
Kretskortet behövde inte bytas i mitt fall
 
Jag kan inte riktigt hålla med.
I natt/morse hade vi -12 ute och körde enbart på elpatronen och golvvärmen.
Det var kallast fram i hytten (var frost på insidan av dörrarna längst ned, har Masa) men bilen i övrigt höll inställda 20grader.
Kan dock hålla med om att det vore önskvärt om fläkten kunde gå lite fortare.
Vid vissa utblås är det så varmt att man bränner fötterna när man står framför.
Funderar starkt på att sätta in en plus-panel.
Det kan också vara så att det beror på var Truman sitter och hur långt luften behöver röra sig.
 
Hej

Vi står i begrepp att köpa en (begagnad) husbil. Vill gärna ha en med golvvärme.
På den vi tittar på nu har man valt att inte sätta in en elpatron. Kan man säga att elpatron är överflödig då man har golvvärme?
Räcker golvvärmen om det inte är för kallt utomhus?
Om jag har elanslutning vill jag ogärna använda gas mer än nödvändigt.
Kul att höra hur ni ser på saken.

Sven
För min del går husbil utan el-patron helt bort, vet att många importerade tysk-bilar saknar elpatron av nån anledning.
 
Kan så vara,behoven är olika.

Jag blir väldigt konfunderad över fixeringen här i Sverige till elanslutning, kommer det möjligen från husvagnsvärlden?
En vettigt utrustad husbil är ju helt sjävförsörjande under ganska långa perioder, inte minst så som de flesta bilarna används, bara på sommarhalvåret. Ett par flaskor gas, ett par batterier och ett par solceller så behövs ingen sladd?
 
Tillbaka
Toppen