• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kan elekrisk golvvärme ersätta elpatron

Sven Sturesson

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Lund
HBK-Nr
35890
Medlemskap
2025
Hej

Vi står i begrepp att köpa en (begagnad) husbil. Vill gärna ha en med golvvärme.
På den vi tittar på nu har man valt att inte sätta in en elpatron. Kan man säga att elpatron är överflödig då man har golvvärme?
Räcker golvvärmen om det inte är för kallt utomhus?
Om jag har elanslutning vill jag ogärna använda gas mer än nödvändigt.
Kul att höra hur ni ser på saken.

Sven
 
Senast ändrad:

Sven Sturesson

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Lund
HBK-Nr
35890
Medlemskap
2025
Tack Michael för svar! Ja vad som är för kallt är ju så klart en öppen fråga.

Vi tittar på CI Magis Plus 87XT och en Carado T 448. Båda årsmodell 2020. Magis har elpatron och golvvärme. Caradon har golvvärme men saknar elpatron.
 

Sundgren

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2024
Antar att du menar elektrisk golvvärme och inte vattenburen.
Jag har elektrisk golvvärme i min McLouis samt Trumapanna (fläktvärme) med elpatron/gas.
I det fallet är golvvärmen enbart komfortvärme, dvs det blir ljummet åt fötterna. Den ersätter inte på något sätt trumavärmaren för uppvärmning.
 

leifn

HBK Medlem
Inlägg
218
Kommun
Mora
HBK-Nr
2053
Medlemskap
2024
Om golvvärme skulle kunna ersätta pannan skulle nog golvet bli för varmt att gå på ,redan vid 30gr vatten blir vIssa ställen för varma i vår bil(vattenburet
 

Sven Sturesson

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Lund
HBK-Nr
35890
Medlemskap
2025
Hej alla och tack för synpunkter!

Hittade i en annan tråd att man inte kan eftermontera elpatron i Truma 4 och 6. Däremot lär detta fungera toppen. Gasen blir basen för att värma upp om det är riktigt kallt (ursäkta ordvitsen) och elen komplement och räcker ev sedan. Blir också en bättre spridning av värmen.

Även detta lär funka bra.

Så det behövs kanske inte en elpatron trots allt?
 

roker

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Gävle
HBK-Nr
25903
Medlemskap
2024
Hej, När vi hade husbil utan elpatron så provades ett flertal värmefläktar, de flesta är för ojämna i värmeregleringen, det blev ibland för varmt för att sedan bli för kallt, vi hittade till slut en dyr men mycket bra fläkt, kommer inte ihåg märket, men sök här på forumet .
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.605
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Hej, När vi hade husbil utan elpatron så provades ett flertal värmefläktar, de flesta är för ojämna i värmeregleringen, det blev ibland för varmt för att sedan bli för kallt, vi hittade till slut en dyr men mycket bra fläkt, kommer inte ihåg märket, men sök här på forumet .
Jag gissar att det är denna du menar. Superbra, tyst med dyr. Själv har jag haft min i 10 år och är fortfarande lika nöjd.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej alla och tack för synpunkter!

Hittade i en annan tråd att man inte kan eftermontera elpatron i Truma 4 och 6. Däremot lär detta fungera toppen. Gasen blir basen för att värma upp om det är riktigt kallt (ursäkta ordvitsen) och elen komplement och räcker ev sedan. Blir också en bättre spridning av värmen.

Även detta lär funka bra.

Så det behövs kanske inte en elpatron trots allt?
Vi har en sådan elvärme. Heat 1500. Stöttar med gasol om det behövs. Funkar fint med bara el ner till 0 grader ute.
 

Sven Sturesson

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Lund
HBK-Nr
35890
Medlemskap
2025
Jag gissar att det är denna du menar. Superbra, tyst med dyr. Själv har jag haft min i 10 år och är fortfarande lika nöjd.
På 10 års sikt är det är det ju inte så farligt dyrt.
Hade du hellre haft elpatron än denna?
Eller du kanske har både ock?
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
På 10 års sikt är det är det ju inte så farligt dyrt.
Hade du hellre haft elpatron än denna?
Eller du kanske har både ock?
Ecomat fläkt är mycket bra men det går ju inte att jämföra med elpatron som är det befintliga värmesystemet, där kommer ju värmen ut där den ska vara runt omkring i bodelen, frostvakten m.m.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det kan orsaka en ägare tråkiga problem ifall man försöker ersätta original-värmesystemet, med en liten värmefläkt, oavsett kapacitet, då det fasta systemet är byggt att skydda utrustning nära golv/väggar från frysskador, en extern värmefläkt värmer bara luften i boutrymmet och ger ett kraftigt försämrat skydd mot frysskador i fast utrustning.
Vill man prompt värma sin husbil med hjälp av 230V, så byt till en som har det original, eller om möjligt komplettera eller bygg om originalvärmen.
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
348
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Beror ju också på användningsområdet. Ska bilen användas året runt eller bara tidig vår/sen höst? Vill man sprida värmen bättre från extern värmefläkt går det ju att köra truman i ventilationsläge. Ställ då värmefläkten nära där truman tar sin tilluft.

Ska bilen användas på vintern? Välj alde eller en truma med elpatron.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Beror ju också på användningsområdet. Ska bilen användas året runt eller bara tidig vår/sen höst? Vill man sprida värmen bättre från extern värmefläkt går det ju att köra truman i ventilationsläge. Ställ då värmefläkten nära där truman tar sin tilluft.

Ska bilen användas på vintern? Välj alde eller en truma med elpatron.
Är säkert helt ok när frysrisk i utrustning inte föreligger ;)

Mina 2 LuftTruma-pannor går inte att köra i något "ventilationsläge".
I mitt fall så passerar returluften till den stora Truman i dubbelgolvet, där finns en hel del elektronik samt en inverter monterad.
Så kolla upp ifall det ev. finns värmekänslig utrustning som påverkas av den heta/varma luften från en elvärmefläkt på sin väg till Truman ifall den nu går att köra i ett "ventilationsläge" :)
 
Toppen