• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kan detta vara något att köpa?

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Det verkar som det inte går att beställa på hemsidan. Man skall ringa verkar det som. Skickar de då ut någon att handla komponenter??? :)
Annars verkar det prisvärt. Ett 100 Ah batteri med BT hemkört och klart för under 6000:-
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Här finns lite att välja på.
Jag undrar hur de "inbyggda" batterierna skulle funka i HB'n?

Det du måste ta hänsyn till är att du kan ladda med 14,6V, ifall du vill ladda till 100%
Samt att ev. inverter inte förbrukar högre ström än batteriet kan leverera.

Dock är det svårt att veta kvalitet på innehållet i flertalet batterier, så du får väl gå på magkänslan, för övrigt tror jag de flesta fungerar bra i HB'n.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.739
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det du måste ta hänsyn till är att du kan ladda med 14,6V, ifall du vill ladda till 100%
Samt att ev. inverter inte förbrukar högre ström än batteriet kan leverera.

Dock är det svårt att veta kvalitet på innehållet i flertalet batterier, så du får väl gå på magkänslan, för övrigt tror jag de flesta fungerar bra i HB'n.

Kanske ett sådant här kit kan vara kul att pyssla med nu under Corona-tider?

12V, 1.56kWh LiFeYPO4 set with 130Ah cells, BMS mobile monitoring | shop.GWL.eu
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Det du måste ta hänsyn till är att du kan ladda med 14,6V, ifall du vill ladda till 100%
Samt att ev. inverter inte förbrukar högre ström än batteriet kan leverera.

Dock är det svårt att veta kvalitet på innehållet i flertalet batterier, så du får väl gå på magkänslan, för övrigt tror jag de flesta fungerar bra i HB'n.
Generatorn ger 14,4 V och solcellsregulatorn (Votronic) har läge för LiFePo så den kan ju toppa upp, åtminstone på sommaren när man använder HB,n .som mest utan elstolpe. Inverter har jag bara 300 W för att ladda dammsugare mm. Vi klarar oss utan mikrovågsugn m fl strömslukare.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Kanske ett sådant här kit kan vara kul att pyssla med nu under Corona-tider?

12V, 1.56kWh LiFeYPO4 set with 130Ah cells, BMS mobile monitoring | shop.GWL.eu

Jag har själv Winstonceller, de är lite dyrare, men av erkänt hög kvalitet, kan leverera mycket hög ström, tåliga samt långlivade.

Här ett enkelt, men tydligt test mellan ett LFP och två kända märken av blybatterier av förbrukartyp, jag kan intyga att skillnaden är så här enorm, ett LFP är ett perfekt val för oss fricampare :)

 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.739
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja, jeg la mine Winstone celler flatt og slik ligger de fortsatt etter 8 år med full kapasitet. Sjekket selvfølgelig på fohånd at det ikke var noen problemer med en slik plassering.

Rekommendationerna har ändrats på senare tid, det rekommenderas inte längre att montera cellerna liggande, men de finns ju i olika höjder, de jag köper är bara 177mm höga.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.920
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Toppen