Janne Högberg, det är i princip ganska enkelt att byta kamrem på Fiat 2,3 l. Dock är det trångt (kan kosta blodiga knogar) och kåpan över hela härligheten är troligen ditsatt innan motorfästen och andra saker satts dit. Det är våld som gäller! Jag fick t.o.m. ta till huggmejseln och ta bort lite nere till vänster innan det gick att få bort kåpan.
Sen resonerade jag som så att motorn hade rätt inställning innan bytet, så om märkningen stämmer med nya remmen så behöver jag inte de dornar som ska till för att kolla inställningen ( motor gått ca 5000 mil). Dessutom tror jag inte på att spännrullar slits av tidens tand. I min tyska bruks står det ju kolla kamrem efter 9000 mil och byt efter 18000 mil, inget om några byten av spännrullar i förtid. Sen förstår jag att verkstäder vill byta i samband rembyte. De får ju lämna garantier som skulle inkludera en gammal rulle som det inte har kontroll över hur länge de gått.
// Göte J (fd Spannarpsbo)