Sv: Kamremsbyte
Hejsan, det här med kamremmar är ju ett av de hetaste samtalsämnena nu för tiden, och man kan ha många funderingar och åsikter om det.
Jag tänkte bara skriva lite om några funderingar som jag har i ämnet sett från någon som gör allt själv på sina bilar.
Absolut godkänt att helt hoppa över detta inlägg

.
Det första som alltid slår mig är prissättningen på denna guldgruva för verkstäder.
Det finns ju tillverkare som vänt till motorrummet så dant att man måste lyfta eller vrida hela motorn för att komma åt att byta rem. Det är väl tveksamt om det ens borde få existera, men å andra sidan sett så kan ju ett vanligt lampbyte betyda flera timmars jobb i de värsta fallen.
Det finns ju också motorer där man har skippat allt typ kilar och markeringar på alla drev och axlar. När man lossat muttrar så snurrar dreven glatt runt och helt fritt på vevaxel och kamaxlar. Man får låsa kamaxlar och vevaxel m.m. i rätt läge och sedan plocka ihop allt och låsa delarna på sina flytande lägen. Detta påfund måste troligen bero på att man skall bli tvingad till verkstäder för byte, eller med mössan i hand och förnedring få bilen levererad till verkstad med bärgare när man totalt har tappat bort sig bland omärkta drev och delar.
En annan fundering är ju att lokala påhitt på bytesintervaller måste följas för annars finns ju hotet att alla garantier upphör att gälla. Det är ju så stor skillnad på de olika buden, så hur korta intervaller skall man behöva acceptera.
Om någon skulle säga två år och max 2000 mil annars så blåser du garantierna, är det fortfarande ok eller bondfångeri ?
Om det nu skulle behövas så tyder ju faktiskt mest på en totalt misslyckad motorkonstruktion som köparen skall lägga massor med pengar på för att hålla vid liv.
En gammal far till en bekant hade köpt en ny bil som användes till affären och några småfärder på sommaren, han fick ett hurtigt brev från verkstaden där det stod att nu är det hög tid för ny service och kamremsbyte på din bil.
Bilen var visserligen 4 år men den hade alltid stått i varmgarage och hade knappt 700 mil på mätaren. Jag blev rådfrågad om bytet. Som alltid i det läget så sa jag att det vill jag inte lägga mig i alls, men om det var min bil så skulle jag inte ens ha börjat att fundera över saken, men ni måste göra det som känns rätt för eran del.
För övrigt så var naturligtvis bilen välservad tre gånger redan varje år med ny olja m.m. för att garantier skulle gälla.
Så kostnaden...... Jag sitter just och tittar på en verkstadsinstruktion för byte av rem på äldre Fiat Ducato 2,5 TD -95 till -02.
Beräknad arbetstid på bil utan ABS och utan AC, 1,05 tim. (Ja, en timme och tre minuter blir det i timmar och minuter.) Låt gå även om det tar två timmar med kafferast för ett proffs som gjort det 67 gånger innan.
Kamremssats ca. 800:- i bästa fall, och ändå uppåt 8000:- i sämsta fall som sluträkning.
Eftersom det ställer till ett elände om nu remmen skulle gå av, så skall man ju absolut lyssna på sitt eget hjärta för sitt byte, och man skall heller aldrig svara på frågan från någon annan om hur ofta man bör byta. Då finns ju risken även om den är jätteliten, att något händer och man får onda ögat riktat mot sig

.
De få gånger jag har skaffat en bil med kvarvarande garantier så har jag blåst dem då första återbesöket skulle ha skett, för det har aldrig hänt att de har fått återse mig i annat fall än fria åtgärder direkt efter köp.
Troligen med en viss del tur så har jag aldrig behövt lida för blåsta garantier.
Å så bytesintervaller som jag
absolut inte rekommenderar till andra men som jag själv brukar hålla mig vid.
Jag börjar fundera på byte vid åtta år eller 8.000 mil och försöker få det gjort innan tio år eller 10.000 mil.
Om det finns möjlighet att komma åt remmen och spännaren så brukar det bli en kontroll av remspänningen efter 4.000 mil.
På bilar som är kända att ha problem eller bilar som är helt öppna och remmen är helt åtkomlig bakom en kåpa som tas bort på fem minuter så kan det hända att bytet sker med kortare intervall om inspirationen faller på.
Det man hela tiden skall hålla lite extra koll på är att främre ramlagertätningen inte läcker ut olja på kamremmen för det löser upp och tar ofta död på en kamrem i förtid.
Förr i tiden på bilar med äldre konstruktion och en friliggande vattenpump så funderade man väl aldrig på vattenpumpsbyte i förebyggande syfte förrän vid kanske 20.000 mil eller så. Det gör att man åter blir fundersam på förslag om byte ibland redan vid 4.000 mil på dagens bilar bara för att de sitter illa till.
Som sagt, bara lite funderingar som ingen behöver bry sig om

:.
M.v.h. JANKRO.