• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kamremsbyte

leihag

FD HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Linköping
HBK-Nr
11558
Medlemskap
2023
Har en Fiat Husbil årsmodell 2017 som har gått 2900 mil, läser i Fiats servicebok sidan 233. Byte av distributionsstyrningens kamrem 150 multijet med hänvisning ( * )
( * ) Maximal kilometersträcka som rekommenderas är 192000 km. Oberoende av kilometersträcka ska kamremmen bytas ut var fjärde år vid svåra förhållanden ( kalla klimat,stadskörning, långkörning på lägsta växeln) eller åtminstone vart femte år.
Frågat auktoriserad verkstad som säger vart fjärde år.
Hur tolkar ni andra detta och hur gör ni ?
leihag
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.368
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Det är inte alltid det är remen som är den svaga punkten, det kan vara lagerna i spännrullen och vatten pumpen . Inte alla motorer där vattenpumpen drivs via kamremmen.
Man vill inte riskera ett haveri på kam rem/kedja brukar bli generalras på motorerna.
Göran i Björnarbo
Exakt ,på min Citroën XM turbo så gick spännrullen men inte kamremmen och tack vare turbo klarade sig toppen från raset ..ibland har man tur
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Inte husbil, men en Opel Kadett 1989 som jag använde till jobbet. Remmen havererade vid 9020 mil. Enligt instruktionboken ska byte gälla 9000mil!! Det blev turligt nog ett billigt haveri, beroende på att kompressionen inte gjorde att kolvarna träffade ventilerna.
En granne berättade för några dagar sedan att deras Nissan fick rembrott. Miltalet enligt instruktionboken hade precis gått förbi på mätaren. Det blev storhaveri med en kostnad kostnad, vilket medförde en skrotning av bilen.
Det finns givetvis en åldersgräns, så det är mycket intressant att veta vilket år remmen gick av?
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Idag gav jag mig på det förhatliga jobbet att byta kamremmen efter knappt 8 000 mil / 5,5 år.
Studerat arbetsrutinerna nogsamt på nätet i en veckas tid, tog bort vänster lykta och kikade ner på
det frilagda utrymmet. Det såg ju överkomligt ut och "det här fixar jag på förmiddagen" var min absoluta övertygelse.:)

Bort med AC-rem och multirem, samt även spännaren som jag insåg måste bort för att kåpan ska gå fri.
Kom fram till "borttagning av remskiva", varvid svordomarna började torna upp sig i mitt huvud.
Fattas 2 mm från att gå loss, nähä - det blev till att lossa motorupphängningen ( 3 skruv)
medelst 0,2 varv per omtag, tidsödande och trångt. Men sänkningen medgav att jag nu kunde lirka bort remskivan.

Sedan gav jag mig i kast med plastkåpan över själva kamremmen. Nu märkte jag att folk på gatan gick
över på motsatta trottoaren med sina hundar. Det var väl mitt språkbruk innanför häcken som var orsak till det, kan jag tro.
Kompressor med tillhörande fäste måste ju också bort, ändå trilskades kåpan och hakade fast överallt.
Så ända in i glödheta små-dj....ligt har jag inte varit med om på länge. En plastkåpa, hur svårt ska det va?
Inte fick jag den uppåt, men neråt lyckades jag slutligen äntligen få väck den, fråga mig inte hur...
Dom här retfulla momenten visas tyvärr inte på YouTube, man ser remskivan och i nästa ögonblick är den borta,
likadant rycker man lite i plastkåpan och i nästa sekvens är kamremmen frilagd. Hur gick det till?

Nu hade halva dagen redan passerat och regnet hängde hotande i luften. Men på något vis tyckte jag ändå,
att solen sken lite grann på mig just i det ögonblicket. Nu var kamremmen frilagd och först då börjar det egentliga ingreppet,
veva runt motorn till rätt läge, spärra bägge dreven och lossa / byta spännaren / löphjul. Kränga på den förmärkta remmen
och med lite j... anamma så var den snart på plats.
Inga konstigheter och bytet gick bra. Men för att träna på just det handhavandet gjorde jag bytet inte mindre än 3 ggr...?

Det föll sig så, att när allt var på plats, blev jag lite osäker på motorns rotationsriktning... :oops:
En förbipasserande tyckte nog att pilarna skulle gå åt andra hållet. Det här med medsols kan ju tolkas beroende hur man
betraktar problemet. Bort med remmen och nya tag med att passa in markeringarna. Vevade sen runt vevaxeln, men tänkte
för säkerhets skull göra en liten, liten start också. Började bli trött i armarna av att motionera runt motorn för hand. Ställde en person
som observatör vid fronten och drog runt på starten, motorn spann njutningsfullt som en katt, men rotationsriktningen
på remmen var ju naturligtvis helt galen, trots att jag med en dåres envishet hävdade att motorn borde snurrat motsols... :msn_embarrassed:

Tillägg / varning (!) för att starta motorn med "naken kamrem" dvs utan remskiva monterad, som låser remmen mot drevet.
Remmen vandrar lätt uttåt, det finns inget som låser den och kan i värsta fall kränga av dreven och då är det absolut kört...!
Gör inte det här utan någon som står och håller koll på remmen. Jag gjorde det bara för att säkerställa rotationsriktningen.
Enklast är att kolla på den gamla remmens pilmarkering, innan man kränger av den.... det är lätt att ha för bråttom ibland.

Tredje gången gillt, remmen tillbaka i samma läge och riktning som vid första försöket. Det här fixar jag galant nu efter
dom här övningarna. Spänna remmen o dyl, inga problem. Sen ska ju plastkåpan tillbaka på något klurigt vis, och jag
tänkte några väl valda meningar på dessa italienska ingenjörer, som bygger bilar med denna millimeterpassning. :mad:
Lika plötsligt, lika outgrundligt och oförtänkt som tidigare lyckades jag slutligen kränga upp plastkåpan till rätt läge.
Remskivan hade dessvärre vuxit till sig i sin vila på marken och nu fick jag ta hjälp av lite våld och gummiklubban.


Ja, det var hela historien om att byta kamrem på en Fiat Ducato 2015, men om så där 5 - 6 år, kanske jag ändå
överlåter detta jobb till någon annan. Det är inte första gången jag bytt kamrem, men jag tror det här blev den mest jobbiga.
Det är egentligen inte särskilt svårt att byta kamremmen, men det är så mycket andra detaljer som måste
plockas bort innan man kommer in till pudels kärna. Det är så dj...a frustrerande!
Börjar nog bli för gammal till att ligga under bilen och skruva. Känner mig som jag gått genom en stenkross...
ryggen värker och smått blodvite har uppstått på knogarna. Trösten i sammanhanget är lyckan att klara av det man företar sig
och så sparade jag ju en liten slant också. :msn_wink:
 
Senast ändrad:

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Idag gav jag mig på det förhatliga jobbet att byta kamremmen efter knappt 8 000 mil / 5,5 år.
Studerat arbetsrutinerna nogsamt på nätet i en veckas tid, tog bort vänster lykta och kikade ner på
det frilagda utrymmet. Det såg ju överkomligt ut och "det här fixar jag på förmiddagen" var min absoluta övertygelse.:)

Bort med AC-rem och multirem, samt även spännaren som jag insåg måste bort för att kåpan ska gå fri.
Kom fram till "borttagning av remskiva", varvid svordomarna började torna upp sig i mitt huvud.
Fattas 2 mm från att gå loss, nähä - det blev till att lossa motorupphängningen ( 3 skruv)
medelst 0,2 varv per omtag, tidsödande och trångt. Men sänkningen medgav att jag nu kunde lirka bort remskivan.

Sedan gav jag mig i kast med plastkåpan över själva kamremmen. Nu märkte jag att folk på gatan gick
över på motsatta trottoaren med sina hundar. Det var väl mitt språkbruk innanför häcken som var orsak till det, kan jag tro.
Kompressor med tillhörande fäste måste ju också bort, ändå trilskades kåpan och hakade fast överallt.
Så ända in i glödheta små-dj....ligt har jag inte varit med om på länge. En plastkåpa, hur svårt ska det va?
Inte fick jag den uppåt, men neråt lyckades jag slutligen äntligen få väck den, fråga mig inte hur...
Dom här retfulla momenten visas tyvärr inte på YouTube, man ser remskivan och i nästa ögonblick är den borta,
likadant rycker man lite i plastkåpan och i nästa sekvens är kamremmen frilagd. Hur gick det till?

Nu hade halva dagen redan passerat och regnet hängde hotande i luften. Men på något vis tyckte jag ändå,
att solen sken lite grann på mig just i det ögonblicket. Nu var kamremmen frilagd och först då börjar det egentliga ingreppet,
veva runt motorn till rätt läge, spärra bägge dreven och lossa / byta spännaren / löphjul. Kränga på den förmärkta remmen
och med lite j... anamma så var den snart på plats.
Inga konstigheter och bytet gick bra. Men för att träna på just det handhavandet gjorde jag bytet inte mindre än 3 ggr...?

Det föll sig så, att när allt var på plats, blev jag lite osäker på motorns rotationsriktning... :oops:
En förbipasserande tyckte nog att pilarna skulle gå åt andra hållet. Det här med medsols kan ju tolkas beroende hur man
betraktar problemet. Bort med remmen och nya tag med att passa in markeringarna. Vevade sen runt vevaxeln, men tänkte
för säkerhets skull göra en liten, liten start också. Började bli trött i armarna av att motionera runt motorn för hand. Ställde en person
som observatör vid fronten och drog runt på starten, motorn spann njutningsfullt som en katt, men rotationsriktningen
på remmen var ju naturligtvis helt galen, trots att jag med en dåres envishet hävdade att motorn borde snurrat motsols... :msn_embarrassed:

Tredje gången gillt, remmen tillbaka i samma läge och riktning som vid första försöket. Det här fixar jag galant nu efter
dom här övningarna. Spänna remmen o dyl, inga problem. Sen ska ju plastkåpan tillbaka på något klurigt vis, och jag
tänkte några väl valda meningar på dessa italienska ingenjörer, som bygger bilar med denna millimeterpassning. :mad:
Lika plötsligt, lika outgrundligt och oförtänkt som tidigare lyckades jag slutligen kränga upp plastkåpan till rätt läge.
Remskivan hade dessvärre vuxit till sig i sin vila på marken och nu fick jag ta hjälp av lite våld och gummiklubban.


Ja, det var hela historien om att byta kamrem på en Fiat Ducato 2015, men om så där 5 - 6 år, kanske jag ändå
överlåter detta jobb till någon annan. Det är inte första gången jag bytt kamrem, men jag tror det här blev den mest jobbiga.
Det är egentligen inte särskilt svårt att byta kamremmen, men det är så mycket andra detaljer som måste
plockas bort innan man kommer in till pudels kärna. Det är så dj...a frustrerande!
Börjar nog bli för gammal till att ligga under bilen och skruva. Känner mig som jag gått genom en stenkross...
ryggen värker och smått blodvite har uppstått på knogarna. Trösten i sammanhanget är lyckan att klara av det man företar sig
och så sparade jag ju en liten slant också. :msn_wink:
Bra jobbat! Hur såg den utbytta remmen ut?
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
354
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Hm...vatten som gör att ventilskaften rostar har jag aldrig hört talas om, låter som en skröna. För mig helt omöjligt.
Har du faktabelägg för det du skriver att remmen går av vid start av motorn på vårkanten, låter också som en skröna där fakta saknas
Skröna eller inte, kanske? I mitt fall skedde det i alla fall, dock inte fiat utan en chrysler med mitsubishi v6. Remmen brast direkt vid första starförsöket, när jag sedan demonterade topparna satt 2 ventiler ordentligt fast i styrningarna. Den bilen stog i kallgarage och personen jag köpte den av hade haft i gång den en kort stund några månader tidigare för att flytta den några meter.
På Dukaton upptäckte jag en skadad rem vid sista bytet som skedde på rätt 4-år intervall, remmen hade vandrat innåt pga ett linjeringsfel. Felet i sig har uppstått före min tid och berodde på att 2st brickor saknades under den konsoll som håller löphjulet, alltså en klantighet begången av en mek.
Det intressanta är att jag bytt rem tidigare utan att upptäcka detta eller se någon skada, enda skillnaden är den skadade remmen kom från Skf och löpte på plasthjul, tidigare var det stålhjul.

Hälsningar
Peter
 

Bilagor

  • 20181128_205245 -- Stratus motor.jpg
    20181128_205245 -- Stratus motor.jpg
    844,9 KB · Visningar: 88
  • 20201216_183546.jpg
    20201216_183546.jpg
    1,4 MB · Visningar: 88

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Personligen tycker jag hela kamremsfrågan runt Fiat är ett ickeproblem som vi ständigt blåser upp till orimliga proportioner.
Nya husbilsägare kan bli onödigt uppskrämda av ett problem som inte ens finns.

Haverier verkar vara extremt sällsynta så konstruktionen verkar vara mycket bra och remmarna som finns till verkar vara av hög kvalitet.
Hade det varit en svag punkt på motorerna och rembyten exakt inom tid varit extremt viktiga hade vi sett och läst mycket om Fiat transport och husbilar där remmen havererat.
Det finns många, många bilar därute. Motorerna som levereras till dessa chassietyper måste vara bland världen mest sålda motorer över tid och som dessutom ofta används i en bransch där man verkligen kör skiten ur grejerna med minsta möjliga service, ibland säkert ingen alls.

Vi kan ju bara titta här i vår lilla ankdamm, forumet, och se hur många som fått brustna kamremmar här. Under åren har säkert ett antal bilar per medlem också passerat.

Jag byter efter 5 år som det står i serviceboken. Inte för att jag är ett dugg orolig för remmen utan mer för att försöka följa det serviceschema som finns. Dom senaste 10 åren har vi haft 5 begagnade bilar med kamrem som jag bytt själv på. Kan inte minnas att någon rem eller rulle sett direkt sliten ut.
Inte behöver det bli extremt dyrt att lämna in för byte heller om man bara tar sig tid att kolla lite priser först.

Så oron tycker jag är obefogad och råden att undvika bilar med kamrem likaså.
 
Toppen