• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kamremsbyte

leihag

FD HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Linköping
HBK-Nr
11558
Medlemskap
2023
Har en Fiat Husbil årsmodell 2017 som har gått 2900 mil, läser i Fiats servicebok sidan 233. Byte av distributionsstyrningens kamrem 150 multijet med hänvisning ( * )
( * ) Maximal kilometersträcka som rekommenderas är 192000 km. Oberoende av kilometersträcka ska kamremmen bytas ut var fjärde år vid svåra förhållanden ( kalla klimat,stadskörning, långkörning på lägsta växeln) eller åtminstone vart femte år.
Frågat auktoriserad verkstad som säger vart fjärde år.
Hur tolkar ni andra detta och hur gör ni ?
leihag
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
349
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Det är inte helt ovanligt att remmen brister vid första uppstart efter vintervilan, detta beror då på att motorn har fastnat eller går trögt. Orsaken till det är i sin tur att motorn inte var riktigt varmkörd när den stoppades och eftersom förbränningen genererar vatten så rostar skaften på de öppna ventilerna om motorn inte är så varm att det torkar ut.

Hälsningar
Peter
 

Krilled

FD HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Motala
HBK-Nr
31573
Medlemskap
2021
Vi tog över pappas gamla husbil. Fiat Ducato 1999. Kamremmen byttes 2017 och bilen har gått 600 mil sedan dess. Remmen kan omöjligt vara slut nu...
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.141
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Har en Fiat Husbil årsmodell 2017 som har gått 2900 mil, läser i Fiats servicebok sidan 233. Byte av distributionsstyrningens kamrem 150 multijet med hänvisning ( * )
( * ) Maximal kilometersträcka som rekommenderas är 192000 km. Oberoende av kilometersträcka ska kamremmen bytas ut var fjärde år vid svåra förhållanden ( kalla klimat,stadskörning, långkörning på lägsta växeln) eller åtminstone vart femte år.
Frågat auktoriserad verkstad som säger vart fjärde år.
Hur tolkar ni andra detta och hur gör ni ?
leihag
Jag byter vart 4:e år.
Vill inte chansa på att försäkringsbolaget krånglar om remmen skulle brista efter 4.5 år.....
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.089
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har en Fiat Husbil årsmodell 2017 som har gått 2900 mil, läser i Fiats servicebok sidan 233. Byte av distributionsstyrningens kamrem 150 multijet med hänvisning ( * )
( * ) Maximal kilometersträcka som rekommenderas är 192000 km. Oberoende av kilometersträcka ska kamremmen bytas ut var fjärde år vid svåra förhållanden ( kalla klimat,stadskörning, långkörning på lägsta växeln) eller åtminstone vart femte år.
Frågat auktoriserad verkstad som säger vart fjärde år.
Hur tolkar ni andra detta och hur gör ni ?
leihag
Den här frågan är flitigt disskuterad, du kommer få många alternativa svar,jag byter inte efter 4år, du får väga risk mot kostnad.
Verkstaden vill alltid byta efter 4år, följer serviceboken och tjänar pengar.
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Bytte efter fem år, körsträcka under 40.000 km.
Remmen var som ny, min verkstad meddelade att remmarna ser ut så på dom husbilar han byter på, tyckte det var dåligt av Fiat att det är en sådan kort tid, vilket jag själv håller med om.
Risken är låg att vänta ett par år till, men jag vågar inte chansa :D;)
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Jag bytte efter 4 år (2017) på vår husbil som var ny 2013. Skulle då då bytas igen *(2021, men hoppar till minst år 2022. Mätaren är nu ca 4000 mil. Måste vara dålig kvalité på rem i Fiat. Min volvo 2011 har ännu inte bytt rem enligt servicen Bilia, men ska troligen bytas nästa gång vid servise 13200 mil.
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Det är inte alltid det är remmen som är den svaga punkten, det kan vara lagerna i spännrullen och vatten pumpen . Inte alla motorer där vattenpumpen drivs via kamremmen.
Man vill inte riskera ett haveri på kam rem/kedja brukar bli generalras på motorerna.
Göran i Björnarbo
 
Senast ändrad:

Tomas Landegren

FD HBK Medlem
Inlägg
289
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
8243
Medlemskap
2023
Att man skall byta efter 4000 mil beror bla på att en husbil inte körs kontinuerligt. Den står stilla under de flesta månader per år. Körs inte bilen så torkar remmarna och kan spricka. Att väga kostnaden vid ett motorras mot att byta remmarna kan inte vara ekonomiskt försvarbart
 
Toppen