• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kamremsbyte

leihag

FD HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Linköping
HBK-Nr
11558
Medlemskap
2023
Har en Fiat Husbil årsmodell 2017 som har gått 2900 mil, läser i Fiats servicebok sidan 233. Byte av distributionsstyrningens kamrem 150 multijet med hänvisning ( * )
( * ) Maximal kilometersträcka som rekommenderas är 192000 km. Oberoende av kilometersträcka ska kamremmen bytas ut var fjärde år vid svåra förhållanden ( kalla klimat,stadskörning, långkörning på lägsta växeln) eller åtminstone vart femte år.
Frågat auktoriserad verkstad som säger vart fjärde år.
Hur tolkar ni andra detta och hur gör ni ?
leihag
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
345
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Hm...vatten som gör att ventilskaften rostar har jag aldrig hört talas om, låter som en skröna. För mig helt omöjligt.
Har du faktabelägg för det du skriver att remmen går av vid start av motorn på vårkanten, låter också som en skröna där fakta saknas
Skröna eller inte, kanske? I mitt fall skedde det i alla fall, dock inte fiat utan en chrysler med mitsubishi v6. Remmen brast direkt vid första starförsöket, när jag sedan demonterade topparna satt 2 ventiler ordentligt fast i styrningarna. Den bilen stog i kallgarage och personen jag köpte den av hade haft i gång den en kort stund några månader tidigare för att flytta den några meter.
På Dukaton upptäckte jag en skadad rem vid sista bytet som skedde på rätt 4-år intervall, remmen hade vandrat innåt pga ett linjeringsfel. Felet i sig har uppstått före min tid och berodde på att 2st brickor saknades under den konsoll som håller löphjulet, alltså en klantighet begången av en mek.
Det intressanta är att jag bytt rem tidigare utan att upptäcka detta eller se någon skada, enda skillnaden är den skadade remmen kom från Skf och löpte på plasthjul, tidigare var det stålhjul.

Hälsningar
Peter
 

Bilagor

  • 20181128_205245 -- Stratus motor.jpg
    20181128_205245 -- Stratus motor.jpg
    844,9 KB · Visningar: 88
  • 20201216_183546.jpg
    20201216_183546.jpg
    1,4 MB · Visningar: 88

Arne L

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
16256
Medlemskap
2024
Har en Fiat Husbil årsmodell 2017 som har gått 2900 mil, läser i Fiats servicebok sidan 233. Byte av distributionsstyrningens kamrem 150 multijet med hänvisning ( * )
( * ) Maximal kilometersträcka som rekommenderas är 192000 km. Oberoende av kilometersträcka ska kamremmen bytas ut var fjärde år vid svåra förhållanden ( kalla klimat,stadskörning, långkörning på lägsta växeln) eller åtminstone vart femte år.
Frågat auktoriserad verkstad som säger vart fjärde år.
Hur tolkar ni andra detta och hur gör ni ?
leihag
Har en Fiat Husbil årsmodell 2017 som har gått 4000 mil. Jag har nu bytt kamrem, det upptäcktes också att remen till AC hade börjat frasa sej i kanterna så jag fick även den bytt. Bättre att byta hemma än att åka på dryga kostnader ute på vägarna. Jag håller mej till vart fjärde år.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
915
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Idag gav jag mig på det förhatliga jobbet att byta kamremmen efter knappt 8 000 mil / 5,5 år.
Studerat arbetsrutinerna nogsamt på nätet i en veckas tid, tog bort vänster lykta och kikade ner på
det frilagda utrymmet. Det såg ju överkomligt ut och "det här fixar jag på förmiddagen" var min absoluta övertygelse.:)

Bort med AC-rem och multirem, samt även spännaren som jag insåg måste bort för att kåpan ska gå fri.
Kom fram till "borttagning av remskiva", varvid svordomarna började torna upp sig i mitt huvud.
Fattas 2 mm från att gå loss, nähä - det blev till att lossa motorupphängningen ( 3 skruv)
medelst 0,2 varv per omtag, tidsödande och trångt. Men sänkningen medgav att jag nu kunde lirka bort remskivan.

Sedan gav jag mig i kast med plastkåpan över själva kamremmen. Nu märkte jag att folk på gatan gick
över på motsatta trottoaren med sina hundar. Det var väl mitt språkbruk innanför häcken som var orsak till det, kan jag tro.
Kompressor med tillhörande fäste måste ju också bort, ändå trilskades kåpan och hakade fast överallt.
Så ända in i glödheta små-dj....ligt har jag inte varit med om på länge. En plastkåpa, hur svårt ska det va?
Inte fick jag den uppåt, men neråt lyckades jag slutligen äntligen få väck den, fråga mig inte hur...
Dom här retfulla momenten visas tyvärr inte på YouTube, man ser remskivan och i nästa ögonblick är den borta,
likadant rycker man lite i plastkåpan och i nästa sekvens är kamremmen frilagd. Hur gick det till?

Nu hade halva dagen redan passerat och regnet hängde hotande i luften. Men på något vis tyckte jag ändå,
att solen sken lite grann på mig just i det ögonblicket. Nu var kamremmen frilagd och först då börjar det egentliga ingreppet,
veva runt motorn till rätt läge, spärra bägge dreven och lossa / byta spännaren / löphjul. Kränga på den förmärkta remmen
och med lite j... anamma så var den snart på plats.
Inga konstigheter och bytet gick bra. Men för att träna på just det handhavandet gjorde jag bytet inte mindre än 3 ggr...?

Det föll sig så, att när allt var på plats, blev jag lite osäker på motorns rotationsriktning... :oops:
En förbipasserande tyckte nog att pilarna skulle gå åt andra hållet. Det här med medsols kan ju tolkas beroende hur man
betraktar problemet. Bort med remmen och nya tag med att passa in markeringarna. Vevade sen runt vevaxeln, men tänkte
för säkerhets skull göra en liten, liten start också. Började bli trött i armarna av att motionera runt motorn för hand. Ställde en person
som observatör vid fronten och drog runt på starten, motorn spann njutningsfullt som en katt, men rotationsriktningen
på remmen var ju naturligtvis helt galen, trots att jag med en dåres envishet hävdade att motorn borde snurrat motsols... :msn_embarrassed:

Tillägg / varning (!) för att starta motorn med "naken kamrem" dvs utan remskiva monterad, som låser remmen mot drevet.
Remmen vandrar lätt uttåt, det finns inget som låser den och kan i värsta fall kränga av dreven och då är det absolut kört...!
Gör inte det här utan någon som står och håller koll på remmen. Jag gjorde det bara för att säkerställa rotationsriktningen.
Enklast är att kolla på den gamla remmens pilmarkering, innan man kränger av den.... det är lätt att ha för bråttom ibland.

Tredje gången gillt, remmen tillbaka i samma läge och riktning som vid första försöket. Det här fixar jag galant nu efter
dom här övningarna. Spänna remmen o dyl, inga problem. Sen ska ju plastkåpan tillbaka på något klurigt vis, och jag
tänkte några väl valda meningar på dessa italienska ingenjörer, som bygger bilar med denna millimeterpassning. :mad:
Lika plötsligt, lika outgrundligt och oförtänkt som tidigare lyckades jag slutligen kränga upp plastkåpan till rätt läge.
Remskivan hade dessvärre vuxit till sig i sin vila på marken och nu fick jag ta hjälp av lite våld och gummiklubban.


Ja, det var hela historien om att byta kamrem på en Fiat Ducato 2015, men om så där 5 - 6 år, kanske jag ändå
överlåter detta jobb till någon annan. Det är inte första gången jag bytt kamrem, men jag tror det här blev den mest jobbiga.
Det är egentligen inte särskilt svårt att byta kamremmen, men det är så mycket andra detaljer som måste
plockas bort innan man kommer in till pudels kärna. Det är så dj...a frustrerande!
Börjar nog bli för gammal till att ligga under bilen och skruva. Känner mig som jag gått genom en stenkross...
ryggen värker och smått blodvite har uppstått på knogarna. Trösten i sammanhanget är lyckan att klara av det man företar sig
och så sparade jag ju en liten slant också. :msn_wink:
Tack för den utförliga rapporten. Kunde inte låta bli att småle lite när jag läste, även om jag samtidigt led med dig. Starkt jobbat!
Efter att ha läst detta kommer helt klart lämna in vår Ducato på verkstad när det är dags för byte.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Har en Fiat Husbil årsmodell 2017 som har gått 2900 mil, läser i Fiats servicebok sidan 233. Byte av distributionsstyrningens kamrem 150 multijet med hänvisning ( * )
( * ) Maximal kilometersträcka som rekommenderas är 192000 km. Oberoende av kilometersträcka ska kamremmen bytas ut var fjärde år vid svåra förhållanden ( kalla klimat,stadskörning, långkörning på lägsta växeln) eller åtminstone vart femte år.
Frågat auktoriserad verkstad som säger vart fjärde år.
Hur tolkar ni andra detta och hur gör ni ?
leihag
hej ! har en fiat ducato 2017 som rullat 7000 mil ! vi bytte nu i början på maj i samband med 24mån service !
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.204
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Tack för den utförliga rapporten. Kunde inte låta bli att småle lite när jag läste, även om jag samtidigt led med dig. Starkt jobbat!
Efter att ha läst detta kommer helt klart lämna in vår Ducato på verkstad när det är dags för byte.
Ja, nu var det inte direkt min mening att avskräcka den normalt händige hemma-mekanikern från att ge sig i kast med detta.
Men samtidigt vill jag visa på dom förargliga "trösklarna" under arbetet med kamremsbytet som uppstår, för det framkommer
inte i videoklippen, där man kanske i sämsta fall visar tillvägagångssättet på en redan ur-monterad "naken" motor på en pallbock.
I går kväll var jag verkligen trött och kände för att skriva av mig värsta upplevelsen, delvis självförvållat försvårat förvisso.

Men fick jag frågan senare i höst om, att tänka mig göra om proceduren då, blir svaret nog "kanske" med en viss tvekan...
Ser jag framåt sex år, då det är dags för mig att återuppliva nöjet med just den här bilen, så måste jag nog tillstå,
att min begränsning på grund av åldersskäl gör, att jag förmodligen hellre kommer att köpa tjänsten och betala för att slippa.

Det är bara min personliga uppfattning just nu (en dag efter arbetsinsatsen) och ni som funderar på att göra kamremsbytet,
hoppas jag kan få en uppfattning vad som väntar er där ni ligger under bilen. Med någorlunda god fysik, inte alltför stora händer,
stort tålamod, rätt verktyg och framförallt gott om tid, så är det inte alls helt oöverkomligt att lyckas.
Och det är ju det, som blir själva "kicken". :msn_wink:
 

goranjoh

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
27149
Medlemskap
2024
Hej
en liten fundering,om man byter kamrem själv och det sedan skulle uppstå något problem som har med kamremmen att göra
vad säger försäkringsbolag då och om man har vagnskadegaranti ?.
 
F

F.d. 22252

Guest
Skröna eller inte, kanske? I mitt fall skedde det i alla fall, dock inte fiat utan en chrysler med mitsubishi v6. Remmen brast direkt vid första starförsöket, när jag sedan demonterade topparna satt 2 ventiler ordentligt fast i styrningarna. Den bilen stog i kallgarage och personen jag köpte den av hade haft i gång den en kort stund några månader tidigare för att flytta den några meter.
På Dukaton upptäckte jag en skadad rem vid sista bytet som skedde på rätt 4-år intervall, remmen hade vandrat innåt pga ett linjeringsfel. Felet i sig har uppstått före min tid och berodde på att 2st brickor saknades under den konsoll som håller löphjulet, alltså en klantighet begången av en mek.
Det intressanta är att jag bytt rem tidigare utan att upptäcka detta eller se någon skada, enda skillnaden är den skadade remmen kom från Skf och löpte på plasthjul, tidigare var det stålhjul.

Hälsningar
Peter
Att ventilerna satt fast beror nog på att remmen gått av orsak och verkan inte tvärtom. Största momentet på kamremmen blir ju vid starten inte när man kör. Mycket vanligt att remmen går av då. och ofta utan att motorn startat utan bara att startmotorn dragit sönder allt när remmen gått av eller kuggat. Att byta en rem på rätt sätt kräver kunskap fingertoppskänsla erfarenhet och att kunna utvärdera alla ingående komponenter så att de inte är skadade vi har ju ett antal hjul en remspännare som måste fungera och friska lager och tätningar överallt.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.392
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Ja, nu var det inte direkt min mening att avskräcka den normalt händige hemma-mekanikern från att ge sig i kast med detta.
Men samtidigt vill jag visa på dom förargliga "trösklarna" under arbetet med kamremsbytet som uppstår, för det framkommer
inte i videoklippen, där man kanske i sämsta fall visar tillvägagångssättet på en redan ur-monterad "naken" motor på en pallbock.
I går kväll var jag verkligen trött och kände för att skriva av mig värsta upplevelsen, delvis självförvållat försvårat förvisso.

Men fick jag frågan senare i höst om, att tänka mig göra om proceduren då, blir svaret nog "kanske" med en viss tvekan...
Ser jag framåt sex år, då det är dags för mig att återuppliva nöjet med just den här bilen, så måste jag nog tillstå,
att min begränsning på grund av åldersskäl gör, att jag förmodligen hellre kommer att köpa tjänsten och betala för att slippa.

Det är bara min personliga uppfattning just nu (en dag efter arbetsinsatsen) och ni som funderar på att göra kamremsbytet,
hoppas jag kan få en uppfattning vad som väntar er där ni ligger under bilen. Med någorlunda god fysik, inte alltför stora händer,
stort tålamod, rätt verktyg och framförallt gott om tid, så är det inte alls helt oöverkomligt att lyckas.
Och det är ju det, som blir själva "kicken". :msn_wink:
Åtgår det specialverktyg för att låsa kamskivan?
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Gäller bara att bevisa det när man står där med trasiga ventiler..? :wideeyed:
Bevisa vet jag inte men man får kanske förklara hur man gjort och visa att man har kunskapen.
Men har man klantat till det och gjort fel så det havererat p.g.a det så får man givetvis stå sitt kast. Det gäller ju även en verkstad som gör fel.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Bevisa vet jag inte men man får kanske förklara hur man gjort och visa att man har kunskapen.
Men har man klantat till det och gjort fel så det havererat p.g.a det så får man givetvis stå sitt kast. Det gäller ju även en verkstad som gör fel.

Jag måste nog säga att jag skulle ha förb... svårt att argumentera för att jag har gjort allt rätt när jag står där med ventilsallad på en motor där
jag har bytt kamrem, bara att bita i det sura äpplet och fixa det.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Självklart om det havererar i samband med att man gör bytet. Då finns det inget annat att skylla på.

Jag förstod frågan som att den gällde framöver efter bytet och om något händer då. Blir det en försäkringsfråga så är det ändå inte man själv som river ner allt. Verkstaden som river ner allt skall ju rimligen hitta något som är felgjort för att det skall bli avslag.
 
Toppen