• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kamremsbyte

leihag

FD HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Linköping
HBK-Nr
11558
Medlemskap
2023
Har en Fiat Husbil årsmodell 2017 som har gått 2900 mil, läser i Fiats servicebok sidan 233. Byte av distributionsstyrningens kamrem 150 multijet med hänvisning ( * )
( * ) Maximal kilometersträcka som rekommenderas är 192000 km. Oberoende av kilometersträcka ska kamremmen bytas ut var fjärde år vid svåra förhållanden ( kalla klimat,stadskörning, långkörning på lägsta växeln) eller åtminstone vart femte år.
Frågat auktoriserad verkstad som säger vart fjärde år.
Hur tolkar ni andra detta och hur gör ni ?
leihag
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
919
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Kanske en dum fråga men... Det sägs att en anledning till att det är kortare intervaller på husbilar är att de står still under längre perioder och att remmen då riskerar att torka. Men varför skulle den risken vara större när den står still och är sval än när motorn går och är varm. Borde den inte torka snabbare då? Remmen löper väl inte i olja?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.089
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Kanske en dum fråga men... Det sägs att en anledning till att det är kortare intervaller på husbilar är att de står still under längre perioder och att remmen då riskerar att torka. Men varför skulle den risken vara större när den står still och är sval än när motorn går och är varm. Borde den inte torka snabbare då? Remmen löper väl inte i olja?
Huvudanledningen till korta bytesinterval är att dom flesta går som transportbilar mycket långa sträckor på 4år,numer är 50% av produktionen av Ducato husbilar,men varför ändra har fungerat bra hittills tycker säker FIAT, dessutom är det många som tjänar pengar på det.
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Finns ingen anledning att byta efter 4 år.
Tycker även 5 år är för kort tid då våra husbilar går snällt jämfört med transportbilar.
Transportbilar går många mil/år samt många växlingar, dvs ändrar motorns varvtal.
Den normala husbilen lunkar på för det mesta på landsväg/motorväg på jämt motorvarvtal.
Att remmen torkar ut efter 5 år om den står stilla under vintern är dumheter

Summering: En kamrem håller betydligt längre än 5 år på den normala husbilen som kör ca 1000 mil/år, tyvärr så står det i instruktionsboken att det är Max 5 år som gäller, vilket då tvingar oss att byta om försäkringen skall gälla om något haveri mot förmodan skulle inträffa.
Surt sa räven :)
 

Eribas

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Hofors
HBK-Nr
20164
Medlemskap
2024
Har själv en 2012 Eriba med 148hp motor och som jag fattat serviceschemat i boken, så är
bytesintervallen 96 månader eller 9600 mil.
Kamremmen byttes förra året då bilen gått 4800 mil och
då jag jobbat med mekaniskt underhåll i alla år, så bad jag att få den gamla remmen och spännrullen i retur.
Det fanns inte en tendens till torrsprickor eller andra skador på den, t.o.m texten på den gick att läsa.
Spännrullen var i kondition som när du plockar ur en ur en kartong.
Jag kör nog 96 månader till innan nästa byte.;):mcride:
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.089
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har själv en 2012 Eriba med 148hp motor och som jag fattat serviceschemat i boken, så är
bytesintervallen 96 månader eller 9600 mil.
Kamremmen byttes förra året då bilen gått 4800 mil och
då jag jobbat med mekaniskt underhåll i alla år, så bad jag att få den gamla remmen och spännrullen i retur.
Det fanns inte en tendens till torrsprickor eller andra skador på den, t.o.m texten på den gick att läsa.
Spännrullen var i kondition som när du plockar ur en ur en kartong.
Jag kör nog 96 månader till innan nästa byte.;):mcride:
96 månader tror jag inte stämmer om du kör FIAT,4-5år är brukligt.
Din har rullat 11år/130månader? verkar ju inte var något problem
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Från början var intervallen att byta kamrem på denna motor 10år 24000 mil. Sen halverade fiat bytesintervallen på samtliga motorer i norden pga haverier på främst 1,8 motorerna (personbilar). Vi kör våra ducato till 24000 mil innan vi byter, har även haft någon bil som gått 10 år med mindre mil utan problem. Vi kör färdtjänst o skolskjuts med dessa bilar. Detta är en mkt bra motor och kamrems haveri är väldigt sällsynt, beror oftast på att någon bytt rem och gjort något fel som sen gör att det går sönder. Det som sliter mest på en kamrem är starten, på lager o spännrullar är det självklart milen eller egentligen antal varv dom snurrat. En diesel motor går på ungefär halva varvtalet mot en bensin motor o slits då till hälften. Kör lugnt o fundera på om det är värt att byta remmen första gången innan 8-10 år när ni kör max 2000 mil om året. Jag gör det inte o mina motorer håller. Har just nu 6 st bilar som rullat mellan 12- 18000 mil utan haveri eller kamrems byte, är modell år 16-18. Även en 15 som vi bytte rem på vid 24000 mil.
 
Senast ändrad:

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
349
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Det är inte helt ovanligt att remmen brister vid första uppstart efter vintervilan, detta beror då på att motorn har fastnat eller går trögt. Orsaken till det är i sin tur att motorn inte var riktigt varmkörd när den stoppades och eftersom förbränningen genererar vatten så rostar skaften på de öppna ventilerna om motorn inte är så varm att det torkar ut.

Hälsningar
Peter
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Inte helt ovanligt? Jag har inte bästa minnet men jag kan faktiskt inte minnas jag läst något om att det hänt för någon här i klubben och då har jag varit med rätt länge och vi är ganska många medlemmar som startar upp bilen varje vår i många år. Bilar i alla möjliga åldrar och servade väldigt olika.
Kanske du menar "inte helt omöjligt eller teoretiskt möjligt" ? :)
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Någon som råkat ut för haveri?
Inte husbil, men en Opel Kadett 1989 som jag använde till jobbet. Remmen havererade vid 9020 mil. Enligt instruktionboken ska byte gälla 9000mil!! Det blev turligt nog ett billigt haveri, beroende på att kompressionen inte gjorde att kolvarna träffade ventilerna.
En granne berättade för några dagar sedan att deras Nissan fick rembrott. Miltalet enligt instruktionboken hade precis gått förbi på mätaren. Det blev storhaveri med en kostnad kostnad, vilket medförde en skrotning av bilen.
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Det är inte helt ovanligt att remmen brister vid första uppstart efter vintervilan, detta beror då på att motorn har fastnat eller går trögt. Orsaken till det är i sin tur att motorn inte var riktigt varmkörd när den stoppades och eftersom förbränningen genererar vatten så rostar skaften på de öppna ventilerna om motorn inte är så varm att det torkar ut.

Hälsningar
Peter
Hm...vatten som gör att ventilskaften rostar har jag aldrig hört talas om, låter som en skröna. För mig helt omöjligt.
Har du faktabelägg för det du skriver att remmen går av vid start av motorn på vårkanten, låter också som en skröna där fakta saknas
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Inte husbil, men en Opel Kadett 1989 som jag använde till jobbet. Remmen havererade vid 9020 mil. Enligt instruktionboken ska byte gälla 9000mil!! Det blev turligt nog ett billigt haveri, beroende på att kompressionen inte gjorde att kolvarna träffade ventilerna.
En granne berättade för några dagar sedan att deras Nissan fick rembrott. Miltalet enligt instruktionboken hade precis gått förbi på mätaren. Det blev storhaveri med en kostnad kostnad, vilket medförde en skrotning av bilen.
Det finns givetvis en åldersgräns, så det är mycket intressant att veta vilket år remmen gick av?
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.204
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Idag gav jag mig på det förhatliga jobbet att byta kamremmen efter knappt 8 000 mil / 5,5 år.
Studerat arbetsrutinerna nogsamt på nätet i en veckas tid, tog bort vänster lykta och kikade ner på
det frilagda utrymmet. Det såg ju överkomligt ut och "det här fixar jag på förmiddagen" var min absoluta övertygelse.:)

Bort med AC-rem och multirem, samt även spännaren som jag insåg måste bort för att kåpan ska gå fri.
Kom fram till "borttagning av remskiva", varvid svordomarna började torna upp sig i mitt huvud.
Fattas 2 mm från att gå loss, nähä - det blev till att lossa motorupphängningen ( 3 skruv)
medelst 0,2 varv per omtag, tidsödande och trångt. Men sänkningen medgav att jag nu kunde lirka bort remskivan.

Sedan gav jag mig i kast med plastkåpan över själva kamremmen. Nu märkte jag att folk på gatan gick
över på motsatta trottoaren med sina hundar. Det var väl mitt språkbruk innanför häcken som var orsak till det, kan jag tro.
Kompressor med tillhörande fäste måste ju också bort, ändå trilskades kåpan och hakade fast överallt.
Så ända in i glödheta små-dj....ligt har jag inte varit med om på länge. En plastkåpa, hur svårt ska det va?
Inte fick jag den uppåt, men neråt lyckades jag slutligen äntligen få väck den, fråga mig inte hur...
Dom här retfulla momenten visas tyvärr inte på YouTube, man ser remskivan och i nästa ögonblick är den borta,
likadant rycker man lite i plastkåpan och i nästa sekvens är kamremmen frilagd. Hur gick det till?

Nu hade halva dagen redan passerat och regnet hängde hotande i luften. Men på något vis tyckte jag ändå,
att solen sken lite grann på mig just i det ögonblicket. Nu var kamremmen frilagd och först då börjar det egentliga ingreppet,
veva runt motorn till rätt läge, spärra bägge dreven och lossa / byta spännaren / löphjul. Kränga på den förmärkta remmen
och med lite j... anamma så var den snart på plats.
Inga konstigheter och bytet gick bra. Men för att träna på just det handhavandet gjorde jag bytet inte mindre än 3 ggr...?

Det föll sig så, att när allt var på plats, blev jag lite osäker på motorns rotationsriktning... :oops:
En förbipasserande tyckte nog att pilarna skulle gå åt andra hållet. Det här med medsols kan ju tolkas beroende hur man
betraktar problemet. Bort med remmen och nya tag med att passa in markeringarna. Vevade sen runt vevaxeln, men tänkte
för säkerhets skull göra en liten, liten start också. Började bli trött i armarna av att motionera runt motorn för hand. Ställde en person
som observatör vid fronten och drog runt på starten, motorn spann njutningsfullt som en katt, men rotationsriktningen
på remmen var ju naturligtvis helt galen, trots att jag med en dåres envishet hävdade att motorn borde snurrat motsols... :msn_embarrassed:

Tillägg / varning (!) för att starta motorn med "naken kamrem" dvs utan remskiva monterad, som låser remmen mot drevet.
Remmen vandrar lätt uttåt, det finns inget som låser den och kan i värsta fall kränga av dreven och då är det absolut kört...!
Gör inte det här utan någon som står och håller koll på remmen. Jag gjorde det bara för att säkerställa rotationsriktningen.
Enklast är att kolla på den gamla remmens pilmarkering, innan man kränger av den.... det är lätt att ha för bråttom ibland.

Tredje gången gillt, remmen tillbaka i samma läge och riktning som vid första försöket. Det här fixar jag galant nu efter
dom här övningarna. Spänna remmen o dyl, inga problem. Sen ska ju plastkåpan tillbaka på något klurigt vis, och jag
tänkte några väl valda meningar på dessa italienska ingenjörer, som bygger bilar med denna millimeterpassning. :mad:
Lika plötsligt, lika outgrundligt och oförtänkt som tidigare lyckades jag slutligen kränga upp plastkåpan till rätt läge.
Remskivan hade dessvärre vuxit till sig i sin vila på marken och nu fick jag ta hjälp av lite våld och gummiklubban.


Ja, det var hela historien om att byta kamrem på en Fiat Ducato 2015, men om så där 5 - 6 år, kanske jag ändå
överlåter detta jobb till någon annan. Det är inte första gången jag bytt kamrem, men jag tror det här blev den mest jobbiga.
Det är egentligen inte särskilt svårt att byta kamremmen, men det är så mycket andra detaljer som måste
plockas bort innan man kommer in till pudels kärna. Det är så dj...a frustrerande!
Börjar nog bli för gammal till att ligga under bilen och skruva. Känner mig som jag gått genom en stenkross...
ryggen värker och smått blodvite har uppstått på knogarna. Trösten i sammanhanget är lyckan att klara av det man företar sig
och så sparade jag ju en liten slant också. :msn_wink:
 
Senast ändrad:

Krilled

FD HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Motala
HBK-Nr
31573
Medlemskap
2021
Vi tog över pappas gamla husbil. Fiat Ducato 1999. Kamremmen byttes 2017 och bilen har gått 600 mil sedan dess. Remmen kan omöjligt vara slut nu...
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.664
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Tordan jag vet precis vad du har upplevt. Jag bytte nämligen kamrem för några år sedan på vår Ducato 2006 . Samma hel-te med plastkåpan. Jag fick ta till en huggmejsel och kapa av ett hörn för att över huvud taget få dän aset. Ändå hade jag talat med Bossings hur det skulle gå till. Svaret var " Det är våld som gäller och det hörs ända hit ut i receptionen när de håller på i verkstan".
Så av din beskrivning drar jag slutsatsen att det är en 2,3l motor!
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Idag gav jag mig på det förhatliga jobbet att byta kamremmen efter knappt 8 000 mil / 5,5 år.
Studerat arbetsrutinerna nogsamt på nätet i en veckas tid, tog bort vänster lykta och kikade ner på
det frilagda utrymmet. Det såg ju överkomligt ut och "det här fixar jag på förmiddagen" var min absoluta övertygelse.:)

Bort med AC-rem och multirem, samt även spännaren som jag insåg måste bort för att kåpan ska gå fri.
Kom fram till "borttagning av remskiva", varvid svordomarna började torna upp sig i mitt huvud.
Fattas 2 mm från att gå loss, nähä - det blev till att lossa motorupphängningen ( 3 skruv)
medelst 0,2 varv per omtag, tidsödande och trångt. Men sänkningen medgav att jag nu kunde lirka bort remskivan.

Sedan gav jag mig i kast med plastkåpan över själva kamremmen. Nu märkte jag att folk på gatan gick
över på motsatta trottoaren med sina hundar. Det var väl mitt språkbruk innanför häcken som var orsak till det, kan jag tro.
Kompressor med tillhörande fäste måste ju också bort, ändå trilskades kåpan och hakade fast överallt.
Så ända in i glödheta små-dj....ligt har jag inte varit med om på länge. En plastkåpa, hur svårt ska det va?
Inte fick jag den uppåt, men neråt lyckades jag slutligen äntligen få väck den, fråga mig inte hur...
Dom här retfulla momenten visas tyvärr inte på YouTube, man ser remskivan och i nästa ögonblick är den borta,
likadant rycker man lite i plastkåpan och i nästa sekvens är kamremmen frilagd. Hur gick det till?

Nu hade halva dagen redan passerat och regnet hängde hotande i luften. Men på något vis tyckte jag ändå,
att solen sken lite grann på mig just i det ögonblicket. Nu var kamremmen frilagd och först då börjar det egentliga ingreppet,
veva runt motorn till rätt läge, spärra bägge dreven och lossa / byta spännaren / löphjul. Kränga på den förmärkta remmen
och med lite j... anamma så var den snart på plats.
Inga konstigheter och bytet gick bra. Men för att träna på just det handhavandet gjorde jag bytet inte mindre än 3 ggr...?

Det föll sig så, att när allt var på plats, blev jag lite osäker på motorns rotationsriktning... :oops:
En förbipasserande tyckte nog att pilarna skulle gå åt andra hållet. Det här med medsols kan ju tolkas beroende hur man
betraktar problemet. Bort med remmen och nya tag med att passa in markeringarna. Vevade sen runt vevaxeln, men tänkte
för säkerhets skull göra en liten, liten start också. Började bli trött i armarna av att motionera runt motorn för hand. Ställde en person
som observatör vid fronten och drog runt på starten, motorn spann njutningsfullt som en katt, men rotationsriktningen
på remmen var ju naturligtvis helt galen, trots att jag med en dåres envishet hävdade att motorn borde snurrat motsols... :msn_embarrassed:

Tredje gången gillt, remmen tillbaka i samma läge och riktning som vid första försöket. Det här fixar jag galant nu efter
dom här övningarna. Spänna remmen o dyl, inga problem. Sen ska ju plastkåpan tillbaka på något klurigt vis, och jag
tänkte några väl valda meningar på dessa italienska ingenjörer, som bygger bilar med denna millimeterpassning. :mad:
Lika plötsligt, lika outgrundligt och oförtänkt som tidigare lyckades jag slutligen kränga upp plastkåpan till rätt läge.
Remskivan hade dessvärre vuxit till sig i sin vila på marken och nu fick jag ta hjälp av lite våld och gummiklubban.


Ja, det var hela historien om att byta kamrem på en Fiat Ducato 2015, men om så där 5 - 6 år, kanske jag ändå
överlåter detta jobb till någon annan. Det är inte första gången jag bytt kamrem, men jag tror det här blev den mest jobbiga.
Det är egentligen inte särskilt svårt att byta kamremmen, men det är så mycket andra detaljer som måste
plockas bort innan man kommer in till pudels kärna. Det är så dj...a frustrerande!
Börjar nog bli för gammal till att ligga under bilen och skruva. Känner mig som jag gått genom en stenkross...
ryggen värker och smått blodvite har uppstått på knogarna. Trösten i sammanhanget är lyckan att klara av det man företar sig
och så sparade jag ju en liten slant också. :msn_wink:
Bra jobbat! Hur såg den utbytta remmen ut?
 

aylef

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
23310
Medlemskap
2023
Idag gav jag mig på det förhatliga jobbet att byta kamremmen efter knappt 8 000 mil / 5,5 år.
Studerat arbetsrutinerna nogsamt på nätet i en veckas tid, tog bort vänster lykta och kikade ner på
det frilagda utrymmet. Det såg ju överkomligt ut och "det här fixar jag på förmiddagen" var min absoluta övertygelse.:)

Bort med AC-rem och multirem, samt även spännaren som jag insåg måste bort för att kåpan ska gå fri.
Kom fram till "borttagning av remskiva", varvid svordomarna började torna upp sig i mitt huvud.
Fattas 2 mm från att gå loss, nähä - det blev till att lossa motorupphängningen ( 3 skruv)
medelst 0,2 varv per omtag, tidsödande och trångt. Men sänkningen medgav att jag nu kunde lirka bort remskivan.

Sedan gav jag mig i kast med plastkåpan över själva kamremmen. Nu märkte jag att folk på gatan gick
över på motsatta trottoaren med sina hundar. Det var väl mitt språkbruk innanför häcken som var orsak till det, kan jag tro.
Kompressor med tillhörande fäste måste ju också bort, ändå trilskades kåpan och hakade fast överallt.
Så ända in i glödheta små-dj....ligt har jag inte varit med om på länge. En plastkåpa, hur svårt ska det va?
Inte fick jag den uppåt, men neråt lyckades jag slutligen äntligen få väck den, fråga mig inte hur...
Dom här retfulla momenten visas tyvärr inte på YouTube, man ser remskivan och i nästa ögonblick är den borta,
likadant rycker man lite i plastkåpan och i nästa sekvens är kamremmen frilagd. Hur gick det till?

Nu hade halva dagen redan passerat och regnet hängde hotande i luften. Men på något vis tyckte jag ändå,
att solen sken lite grann på mig just i det ögonblicket. Nu var kamremmen frilagd och först då börjar det egentliga ingreppet,
veva runt motorn till rätt läge, spärra bägge dreven och lossa / byta spännaren / löphjul. Kränga på den förmärkta remmen
och med lite j... anamma så var den snart på plats.
Inga konstigheter och bytet gick bra. Men för att träna på just det handhavandet gjorde jag bytet inte mindre än 3 ggr...?

Det föll sig så, att när allt var på plats, blev jag lite osäker på motorns rotationsriktning... :oops:
En förbipasserande tyckte nog att pilarna skulle gå åt andra hållet. Det här med medsols kan ju tolkas beroende hur man
betraktar problemet. Bort med remmen och nya tag med att passa in markeringarna. Vevade sen runt vevaxeln, men tänkte
för säkerhets skull göra en liten, liten start också. Började bli trött i armarna av att motionera runt motorn för hand. Ställde en person
som observatör vid fronten och drog runt på starten, motorn spann njutningsfullt som en katt, men rotationsriktningen
på remmen var ju naturligtvis helt galen, trots att jag med en dåres envishet hävdade att motorn borde snurrat motsols... :msn_embarrassed:

Tredje gången gillt, remmen tillbaka i samma läge och riktning som vid första försöket. Det här fixar jag galant nu efter
dom här övningarna. Spänna remmen o dyl, inga problem. Sen ska ju plastkåpan tillbaka på något klurigt vis, och jag
tänkte några väl valda meningar på dessa italienska ingenjörer, som bygger bilar med denna millimeterpassning. :mad:
Lika plötsligt, lika outgrundligt och oförtänkt som tidigare lyckades jag slutligen kränga upp plastkåpan till rätt läge.
Remskivan hade dessvärre vuxit till sig i sin vila på marken och nu fick jag ta hjälp av lite våld och gummiklubban.


Ja, det var hela historien om att byta kamrem på en Fiat Ducato 2015, men om så där 5 - 6 år, kanske jag ändå
överlåter detta jobb till någon annan. Det är inte första gången jag bytt kamrem, men jag tror det här blev den mest jobbiga.
Det är egentligen inte särskilt svårt att byta kamremmen, men det är så mycket andra detaljer som måste
plockas bort innan man kommer in till pudels kärna. Det är så dj...a frustrerande!
Börjar nog bli för gammal till att ligga under bilen och skruva. Känner mig som jag gått genom en stenkross...
ryggen värker och smått blodvite har uppstått på knogarna. Trösten i sammanhanget är lyckan att klara av det man företar sig
och så sparade jag ju en liten slant också. :msn_wink:
Vad kostar delarna som byts ut
 
Toppen