• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kamremsbyte Fiat

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Kamremsbyte Fiat

Det var ju billigt och bra! Jag har bytt kamrem på min Fiat 2007:a nu i höst. Kostnaden för det var 6558:-. Själva priset för kamremspaketet uppgick till 2687:- Den ska bytas minst vart 4:e år enligt gällande instruktioner. Även om årsmodellen är satt till 2007 så lämnade bilen Fiat-fabriken under 2006. Därför valde jag att byta kamrem redan nu. Den utbytta kamremmen ser väldigt fin ut. Däremot så verkar en rulle minst sagt lite skramlig

Hej

Var man tvungen att byta även vattenpump? Det sa mekonomen till mig.
2007:a med 130 multijet kostar inkl service, kamremsbyte o vattenpump 9500kr inkl.
Dyrt tycker jag!!
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Kamremsbyte Fiat

Rimligt, helintegrerade är som ett brevinkast tar betydligt längre tid. Kolla dom senaste tidningarna om husbilsmotorer där Knaus Dethleff Burstner Concorde där dom enklaste serviceåtgärder var svåra med ställning på knä.
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Kamremsbyte Fiat

Lite ifo om kamremsbyte på en gammal 92a 2,5 TD.
Första bytet i Tyskland efter 6360 Mil och 6 år.
Andra bytet av mej själv efter 5114 Mil och 10 år. remen såg mycket fin ut.
Bytte i veckan kamrem på min dotters Fiat Brava 10000 Mil och 8,5 år.
Det här med byte efter 4 år verkar som jobbraggning från verkstäder eller?

Jägarn:yes:
 
F

F.d. 27368

Guest
Sv: Kamremsbyte Fiat

Lite ifo om kamremsbyte på en gammal 92a 2,5 TD.
Första bytet i Tyskland efter 6360 Mil och 6 år.
Andra bytet av mej själv efter 5114 Mil och 10 år. remen såg mycket fin ut.
Bytte i veckan kamrem på min dotters Fiat Brava 10000 Mil och 8,5 år.
Det här med byte efter 4 år verkar som jobbraggning från verkstäder eller?

Jägarn:yes:

Jag tror inte det är jobb raggning fråga Opel som var tvungna går ner på intervallen efter flera ras . När det gäller kamremmar så finns det olika variabel som påverkar . Men på Gates (den största tillverkaren av kamremmar ) testas alla motorer i olika väderlek men dom har haft fel förut (opel , Alfa romeo , Volvo samt Ford som jag har koll på ) så dom fått sänka intervallen . Vi befinner i så kallade Cold climate zonen där vinter är annorlunda . så alla intervaller räknas ifrån sämsta förutsättningar . Men det är ju samtidigt inte säker att kunden kör som beräknad men ingen vågar garantera något .
Så nu har tex VAG börjad med kontroll vart 3000 mil men inget rekommenderat byte intervall . Så där är frågan VEM som står för raset ifall det smäller .Tror inte det finns NÅGON som kan se på en rem och lova att den håller 3000 mil och okänd antal år .
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Kamremsbyte Fiat

Hej, det finns ju också lite olika kvalité på kamremmar. En del äldre (förhoppningsvis) som har ett mera kantigt utséende och där kuggen inte innehåller någon vävförstärkning, och i.o. med det så har de rätt lätt att bli rensade från kuggen nere vid vevaxeldrevet när de blir gamla.
De flesta (tror jag) som har ett jämnt vågformigt kuggmönster har vävförstärkning ända ut i kuggarna, och en del som jag bytt av den kvalitén verkar helt ok. efter 10år och 10.000 mil. Men sedan skall man ju också ta med stöd och spännrullarnas skick. De kan rassla betänkligt och inte alls må bra, långt tidigare än när remmen ger upp.

Det blir ju billigare för tillverkarna att tvinga bilägaren till ett dyrt kamremsbyte efter tre/fyra tusen mil för att garantin skall gälla, än att behöva reparera ett kamremshaveri på garanti efter sextusen mil.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Kamremsbyte Fiat

Beträffande kamremmar och deras bytesintervaller beror det mycket på storlek och kvalite.
Gamla Oplar hade 17mm bred rem, Wv bilar 18mm bred rem, därav korta bytesinteraller.
Fiat husbil och Fiat brava som jag böt på och som skall bytas 8 till 12 tusen mil har 25 mm bred rem. Årtal nämns inte i min vekstadhanbok 2,5 TD

Jägarn :D
 

Roffe1

HBK Medlem (P)
Inlägg
253
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: Kamremsbyte Fiat

Man kan läsa följande inder FAQ på Fiatcamper.com. Fiats officiella hemsida för husbilar på Ducatocahssi.

"När skall kamaxelremmen bytas på motorn 130 Multijet?
(Bengterik)
Kamremmen skall kontrolleras den första gången efter 90 000 km och därefter bytas var 180 000:e km eller efter 5 år."

Så man har fyra år på Ducato 2,3 med 120 hk och fem år på 2,3 130 hk, som är en speciell husbilsmotor. Det här känner inte de flesta Fiatverkstäder till, utan går på standard Ducatointervallen.

Krister N

Hej!

Har letat o letat efter denna information på Fiatcamper.com men kan inte hitta något. Någon som vet var/hur jag skall hitta den?:confused:
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Kamremsbyte Fiat

Hej

Var man tvungen att byta även vattenpump? Det sa mekonomen till mig.
2007:a med 130 multijet kostar inkl service, kamremsbyte o vattenpump 9500kr inkl.
Dyrt tycker jag!!

Hej ! Ledsen för att jag missat ditt inlägg.

Jo... Vattenpumpen ska bytas om man kört 18000 mil. Har man ex kört 3000 mil efter 5 år är det ju inte aktuellt. Den faller ju inte för ålderstrecket som kamremmen gör.
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Kamremsbyte Fiat

Hej!

Har letat o letat efter denna information på Fiatcamper.com men kan inte hitta något. Någon som vet var/hur jag skall hitta den?:confused:

Hej !

Du hittar den under rubriken EXTRAS och dess underrubrik FAQ

När behöver jag byta ut kamremmen/kamkedjan?
Motorerna 100 Multijet och 160 Multijet har en kamkedja som varar under fordonets hela livslängd, dvs. som inte kräver byte. Motorerna 120 Multijet och 130 Multijet har en kamrem som ska kontrolleras var 90 000:e km och bytas ut var 180 000:e km och hur som helst var femte år.
 
F

F.d. 25107

Guest
Sv: Kamremsbyte Fiat

Byte komplett Kamrem med spännare + Vattenpump på Månssons bilverkstad Karlskrona
Pris 6900:- 12500 mil
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Kamremsbyte Fiat

Så här står det i instruktionsboken om 120 och 130MJT motorn:

Byte av transmissionsrem (versionerna 120 – 130 Multijet) (**) 18000 mil

(**)Eller av vart 4:e år vid användning under hårda förhållanden (kallt klimat, stadskörning, längre körningar på lägsta varvtal,
körning på mycket dammiga, sandiga och/eller saltade vägar). Efter vart 5:e år oberoende av körsträckan.


Så 4 eller 5 år verkar vara en bedömningsfråga. Svåra förhållanden 4 år bättre förhållanden 5 år.
 

PelleJ

HBK Intresserad
Inlägg
81
Kommun
Umeå
Sv: Kamremsbyte Fiat

Jag bytte rem på min 2003:a förra året 2010 vid 7500 mil och den såg inte jättedålig ut.
Jättelätt att byta rem och jag satte in en Gates rem.
Jag började vid 09 00 och var fördig runt 15 00 med en liten paus.
Remmen/hjulen kostade ca 1500:-

Dom flesta som skall byta remm är rädd för att kugga den fel men det kan enkelt undvika genom att måla ett streck på hjulen och den gamla remmen innan man tar lös den och därefter lägga den gamla remmen mot den nya och måla strecken samt sätta tillbaka med matchande streck.

Gissningsvis så sänker man tidsintervallerna på dom flesta nya bilar p.g.a sämre kvalitet.
Vi prismedvetna konsumenter köper gärna billigt än bra.

Pelle
 

Zodiac

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Avesta
HBK-Nr
373
Medlemskap
2024
Sv: Kamremsbyte Fiat

Hej
Var och fick kamremmen bytt på vår Burstner/Fiat hos Tomas Rep i Avesta/Krylbo för 3900:-
och det är en 00:a, tycker det var överkommligt:)
Zodiac
 

Rolles

HBK Medlem
Inlägg
284
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
4679
Medlemskap
2024
Sv: Kamremsbyte Fiat

Hej,vi köpte ny bil i våras med Fiats stora 3,0 L o 160 HK motorn o den har kamkedja
så vi är befriade från kamremsbyte !!!!!
Kedjan håller i regel bilens livslängd ut o blir den dålig så hörs ett rasslande ljud från
den i så fall,tycker alla bilar borde ha kedja !!!!!!:spinny::mcride:
 

MaudKnutsson

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Trosa
HBK-Nr
5529
Medlemskap
2023
Sv: Kamremsbyte Fiat

Vill lämna en färsk siffra på vad det kostade med kamremsbyte för vår Burstner A 576 Levanto, Fiat årsmodell 2006, 3485 mil. Det gjordes på Fiat verkstaden i Södertälje (Birka Verkstan AB, tel:08-55016075) den 28 juni 2011. Mycket korrekt och trevligt bemötande. De kollade även att övriga remmar ej behövde bytas.
  • Arbete 3 tim á 900 =2700:-
  • Kamremsats 1888:-
  • Moms 1147:-
  • TOTALT 5735:-
Soliga hälsningar:spinny:/Maud
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Kamremsbyte Fiat

Tror tyvärr inte att en van mekaniker behöver 3 timmar för jobbet.:confused:
 
Toppen