• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kamremsbyte Fiat

V

Veteran

Guest
Har precis bytt kamrem, hos Eskilstuna Bil & Husbilsservice AB 016-131480, till det facila priset av 3918:-. Ett mycket professionellt & trevligt bemötande. Kan verkligen rekommenderas. Priser avser Fiat Halvint. Årsmodell 2005. :)
 
F

F.d. 53123

Guest
Sv: Kamremsbyte Fiat

Låter ju jättebra!! Hoppas att dom bytte spännrullen också
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Kamremsbyte Fiat

Det var ju billigt och bra! Jag har bytt kamrem på min Fiat 2007:a nu i höst. Kostnaden för det var 6558:-. Själva priset för kamremspaketet uppgick till 2687:- Den ska bytas minst vart 4:e år enligt gällande instruktioner. Även om årsmodellen är satt till 2007 så lämnade bilen Fiat-fabriken under 2006. Därför valde jag att byta kamrem redan nu. Den utbytta kamremmen ser väldigt fin ut. Däremot så verkar en rulle minst sagt lite skramlig
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Kamremsbyte Fiat

Det var som sagt var billigt och bra !! Tydligen så skjuter priset i höjden fr.o.m 2007:eek:rna
 
Senast ändrad:

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Kamremsbyte Fiat

Att byta remmen säger Fiat ska ta 2,55 timmar. Kamremssatsen till en -07 eller nyare kostar 2315:- på Mekonomen och sen tillkommer arbetet. Vad kan en rimlig timdebitering vara? Säg 750:-/timme. Alltså 750 * 2,55 + 2315 + miljöavgifter och annat som man lägger på = 4300 + annat som kan vara ca 500. Det borde stanna på under 5000:-
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Kamremsbyte Fiat

Angan, dina beräkningar är säkert helt rätt. Dock upplever jag Borås Bilhall som ett seriöst företag vilka tar betalt som motsvarar det utförda arbetet. Skulle det visa sig att övriga auktoriserade verkstäder gör detta byte under 5000:- kanske jag får omvärdera min inställning.
 
Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.861
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Kamremsbyte Fiat

Man kan läsa följande inder FAQ på Fiatcamper.com. Fiats officiella hemsida för husbilar på Ducatocahssi.

"När skall kamaxelremmen bytas på motorn 130 Multijet?
(Bengterik)
Kamremmen skall kontrolleras den första gången efter 90 000 km och därefter bytas var 180 000:e km eller efter 5 år."

Så man har fyra år på Ducato 2,3 med 120 hk och fem år på 2,3 130 hk, som är en speciell husbilsmotor. Det här känner inte de flesta Fiatverkstäder till, utan går på standard Ducatointervallen.

Krister N
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Kamremsbyte Fiat

Krister, du har naturligtvis rätt i det skriver. Man kan ju verkligen undra hur det är ställt med informtionen från ansvarigt håll i en sån viktig fråga som kamremsbyte. Min motor är 2,3 130 hk så det borde ju varit 5 i st.f. 4 år. Nåja, jag ligger inte sömnlös för det utan får väl ta en sväng till Tranås om 5 år då det är dags igen. :)
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Kamremsbyte Fiat

Man kan läsa följande inder FAQ på Fiatcamper.com. Fiats officiella hemsida för husbilar på Ducatocahssi.

"När skall kamaxelremmen bytas på motorn 130 Multijet?
(Bengterik)
Kamremmen skall kontrolleras den första gången efter 90 000 km och därefter bytas var 180 000:e km eller efter 5 år."

Så man har fyra år på Ducato 2,3 med 120 hk och fem år på 2,3 130 hk, som är en speciell husbilsmotor. Det här känner inte de flesta Fiatverkstäder till, utan går på standard Ducatointervallen.

Krister N

Bra info ...men var skall man lämna in bilen eftersom de flesta Fiatverkstäder verkar ha
noll koll på det mesta?????
 
F

F.d. 7117

Guest
Sv: Kamremsbyte Fiat

Har precis bytt kamrem, hos Eskilstuna Bil & Husbilsservice AB 016-131480, till det facila priset av 3918:-. Ett mycket professionellt & trevligt bemötande. Kan verkligen rekommenderas. Priser avser Fiat Halvint. Årsmodell 2005. :)

Det var billigt, jag bor i närheten. Kanske jag ska byta där istället för hos br.pettersson. De skulle ha 5000kr utan vattenpump (2,8 -06 ). Vattenpump kan väl inte ingått i ditt pris heller?
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Kamremsbyte Fiat

Bytte kamrem hösten 2008 på en Hobby 750-03 med 2,8 JTD-motorn, hos Varla Bil i Kungsbacka - en auktoriserad Fiatverkstad för då drygt 5.000 Sek. Det verkar vara Fiats normpris i samband med jobbet, i priset ingick då att samtliga remmar inkl slitprylar som spännare, mm byttes ut enl Fiats "underhållsschema".

På nätet kan man inte identifiera att de verkstäder som nämns ovan är Fiatverkstäder? Då är det svårt att jämföra vilket jobb som jag får utfört/kan kräva, priset säger som bekant inte allt.

Det finns faktorer som garantier, prylars och jobbets kvalitet, mm att ta hänsyn till och jämföra. Det är svårt för oss kunder att kontrollera vad vi får, vi måste tyvärr lita på verkstäderna (men en brusten kamrem blir dyr och ev vinst borta).
 
V

Veteran

Guest
Sv: Kamremsbyte Fiat

Vattenpumpsbyte ingår ej. Samtliga bytta delar fanns för beskådande på verkstaden. Företaget är ett fristående företag som servar även vanliga personbilar.
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Kamremsbyte Fiat

Har någon erfarenhet att byta kamrem i t.ex. tyskland, pris och plats?
Leffe
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.861
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Kamremsbyte Fiat

Krister, du har naturligtvis rätt i det skriver. Man kan ju verkligen undra hur det är ställt med informtionen från ansvarigt håll i en sån viktig fråga som kamremsbyte. Min motor är 2,3 130 hk så det borde ju varit 5 i st.f. 4 år. Nåja, jag ligger inte sömnlös för det utan får väl ta en sväng till Tranås om 5 år då det är dags igen. :)

Du är inte ensam MarTom! :)
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Kamremsbyte Fiat

För jämförelsen skull, tittar man på Meca:s priser på kamremsatser(1xkamrem/1xspännrulle/1xlöprulle), så skiljer det en del i pris mellan de olika motorerna.
Satsen till 2,3 l motorn kostar 2312:- . F.ö. samma sats till 2,3 l, antingen JTD eller MJTD och oberoende av hästkraftsantal. (Inte så underligt eftersom det i grunden är samma motor i grunden men med olika insprutningssystem). Motorn har dubbla kamaxlar med kedja emellan.
Kamremssatsen till 2,8 JTD kostar 1570:-.
Kamremssats till äldre 2,5 TDi 1735:-
Kamremssats till äldre 1,9 TD 1967:-

// Göte J
 
Senast ändrad:

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Kamremsbyte Fiat

Har någon erfarenhet att byta kamrem i t.ex. tyskland, pris och plats?
Leffe

Hej
Vill spinna vidare på ovan fråga. Ska i vår byta kamrem på min Dethleffs och ska samtidigt göra den sista fuktighetstesten (mycket billigare i Tyskland på min direktimporterade HB).
Som sagt någon som bytt kamrem m.m. i Tyskland och vet priset?
Tack på förhand//Lennart
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Kamremsbyte Fiat

Hej igen,
Har nu beslutat att byta kamrem i Norrköping på vår Helintergrerade Dethleffs I6501 år 2006 till priset 4350 inkl. spännrulle. Kollade med en FIAT verkstad som gav mig priset ca 10 000, det är dyrare att byta på en helintegrerad eftersom motorhuven är mindre (tydligen svårt att komma åt) fick jag som förklaring
Lennart
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Kamremsbyte Fiat

Hej igen,
Har nu beslutat att byta kamrem i Norrköping på vår Helintergrerade Dethleffs I6501 år 2006 till priset 4350 inkl. spännrulle. Kollade med en FIAT verkstad som gav mig priset ca 10 000, det är dyrare att byta på en helintegrerad eftersom motorhuven är mindre (tydligen svårt att komma åt) fick jag som förklaring
Lennart

Skall de byte remmen från motorhuven blir det besvärligt och kommer att ta väldigt lång tid.
Vanligtvis sker huvuddelen av arbetet från högerhjulhus. En erfaren mekaniker behöver mellan en och två timmar för jobbet.
 
Toppen