• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kamrem

F

F.d. 2577

Guest
Sv: Kamrem

Läs om det i handboken för chassiedelen. Allt beror på bilfabrikat och motortyp.
Leffe

petterssonbj

HBK Medlem
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2025

Fiat rek på en 2,8 146 hkr 5 år eller 9000 mil vilket som först infaller
min kommer att bytas på fredag hos Bossings 4700:- inkl 2 andra remmar
vilka vet jag inte.

P-zon

Geje

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1046
Medlemskap
2025

Har efter fem år nyligen fått ny kamrem och spännrullar på min Fiat ducato 2,8 2006. Jobbet utfördes på husbilslandet utanför Kristinehamn till en kostnad av 3500 kr inklusive material och arbete.

petterssonbj

HBK Medlem
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2025

Semesterdag, 35 mils resa, 1200:-(( för mycket som det verkar )
Lyckas dom sen med att få mig skriva på för en ny Pilote G742 ja då kanske man kan
gå ner vikt som enda bonus pga nån billig löksoppa som man får leva på en tid
framöver ;) Surt sa räven, den som lever får se :rolleyes:

P-zon

Senast ändrad:
F

F.d. 58634

Guest

Jag har en fiat 06 som Jag lämnade till Peter på BRITEC AB för att byta kamrem,generator rem och ac rem
Arbetskostnad inklusive remmar och spännhjul kostade 3000:-
070-2816110

F

F.d. 25017

Guest

Det är hög tid att byta kamrem nu! Har frågat runt här i Kalmar-ölandstrakten och priset ligger på 7000 - 7500kr vilket verkar vara dyrt i jämförelse med de priser jag sett här på forumet. Är det någon som kan rekommendera någon verkstad i sydöstra Sverige som är billigare. Med de priserna kan det ju löna sig att åka en bit. Motorn är en 2,3JTD 110 hk, 2006'a?

Tacksam för tips!
Tommy

Nettan & Christer

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
8244
Medlemskap
2025

Hej,

Har en Fiat 2,8 146 hkr 2006:a som jag byter kamrem på imorgon i Stenungsund för 3950:- inkl. material, gör samtidigt den stora 6 års servicen för 3500:- + 495:- för att byta bromsvätskan, så 7945:- totalt.

Mycket pengar naturligtvis men ändå helt ok tycker jag eftersom jag sparar 3000:- på ett samtal, kollade först med en verkstad i KBA och dom skulle ha 11000:- för samma jobb.:twitcy:

/Christer

G

Göran & Carola

Guest

På Fiat-verkstad i Umeå kostar det idag 6700:- att få kamrem bytt på en 2,3 JTD 2007 (bara för kännedom!).

F

F.d. 29908

Guest

Var i måndags och servade vår Adriatik 2008 med 2.3 liters motor på Dahlgrans Auto här i Uppsala. När jag skulle hämta den så påpekade dom att jag skulle göra kamremsbyte nu, och hade gjort en notering på kvittot att det skal göras efter 4 år. Jag försökte övertyga dom att det är 5 år, men icket så nu har jag en notering på kvittot, skitsamma ingen stor sak men rätt ska vara rätt. Märkligt att man inte vet bättre när man faktiskt är mätrkesverkstad och rekommenderas även på www.fiatcamper.com . Där man även kan läsa följande:

Motorerna 100 Multijet, 160 Multijet Power och 180 Multijet Power har en kamkedja av typen "for life" som inte kräver byte.
Motorerna 120 Multijet, 130 Multijet och 150 Multijet har en kamrem som ska kontrolleras efter 90 000 km och bytas ut efter 180 000 km på Euro 4-versionerna.
När det gäller Euro 5-motorerna, ska kontrollen utföras efter 96 000 km och bytet efter 192 000 km.
På motorer av typen 115 Multijet, ska remmen kontrolleras efter 48 000 km och bytas ut efter 144 000 km.
Hur som helst, ska remmen bytas ut var femte år.

Nu hade jag ju koll men tänk alla som inte har koll, rätt dumt att behöva byta 1 år för tidigt och dessutom få det samtidigt som en stor service.

F

F.d. 27368

Guest

Var i måndags och servade vår Adriatik 2008 med 2.3 liters motor på Dahlgrans Auto här i Uppsala. När jag skulle hämta den så påpekade dom att jag skulle göra kamremsbyte nu, och hade gjort en notering på kvittot att det skal göras efter 4 år. Jag försökte övertyga dom att det är 5 år, men icket så nu har jag en notering på kvittot, skitsamma ingen stor sak men rätt ska vara rätt. Märkligt att man inte vet bättre när man faktiskt är mätrkesverkstad och rekommenderas även på www.fiatcamper.com . Där man även kan läsa följande:

Motorerna 100 Multijet, 160 Multijet Power och 180 Multijet Power har en kamkedja av typen "for life" som inte kräver byte.
Motorerna 120 Multijet, 130 Multijet och 150 Multijet har en kamrem som ska kontrolleras efter 90 000 km och bytas ut efter 180 000 km på Euro 4-versionerna.
När det gäller Euro 5-motorerna, ska kontrollen utföras efter 96 000 km och bytet efter 192 000 km.
På motorer av typen 115 Multijet, ska remmen kontrolleras efter 48 000 km och bytas ut efter 144 000 km.
Hur som helst, ska remmen bytas ut var femte år.

Nu hade jag ju koll men tänk alla som inte har koll, rätt dumt att behöva byta 1 år för tidigt och dessutom få det samtidigt som en stor service.

Dahlgrens Auto har helt rätt ... From 250 chassit är bytesintervallen 4 år ... Det står lite fel på Fiat camper sidan .
x244 före 2006 vart femte år
x250 efter 2006 vart fjärde år

Men det är ju nästan samma motor på 2,3 så jag antar att men kan vänta 1 år extra . Men maskinskadan gäller nog inte om det smäller .

F

F.d. 29908

Guest

Jag är tjurig, jag anser att Dahlgrens Auto har fel.

Följande finns i manualen på bilen...

(**) Eller av vart 4:e år vid användning under hårda förhållanden (kallt klimat, stadskörning, längre körningar på lägsta varvtal,
körning på mycket dammiga, sandiga och/eller saltade vägar). Efter vart 5:e år oberoende av körsträckan.

Kan inte påstå att bilen rullar i tuff miljö, den rullar inte ens på vintern, har en Peugeot och där bedöms inte Sverige vara en tuff miljö ur servicehänseende och därför erhåller den längre intervall.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Det är betydligt billigare att byta kamrem i förtid än att vänta för länge.

Ett kamremsbrott kan bli en väldigt dyr historia.

Gunnar /medlem

F

F.d. 50065

Guest

Jag kan tipsa om en bra husvagn och husbilsverkstad i Eskilstuna,,det är Eskilstuna Bil & Husbilservice AB (www.ebhservice.se),,jag bytte kamrem där på min Fiat Ducato 2,3 2008 för 4.600:-,,,Bossings skulle ha 7.200:- och en annan Fiatverkstad skulle ha 6.900:- för samma jobb,,,jag sparade allså 2.600:-,,,en mycket bra verkstad med trevlig och kunnig personal,,,REKOMMENDERAS !!!!!

Toppen