F
F.d. 25214
Guest
Hej när byter ni kamrem har en frankia 2006 MVH Janne!!
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Jag har en fiat 06 som Jag lämnade till Peter på BRITEC AB för att byta kamrem,generator rem och ac rem
Arbetskostnad inklusive remmar och spännhjul kostade 3000:-
070-2816110
Där rökt det en femhundring till på samma minut grrrrrrrrrrrrrr
P-zon
Var i måndags och servade vår Adriatik 2008 med 2.3 liters motor på Dahlgrans Auto här i Uppsala. När jag skulle hämta den så påpekade dom att jag skulle göra kamremsbyte nu, och hade gjort en notering på kvittot att det skal göras efter 4 år. Jag försökte övertyga dom att det är 5 år, men icket så nu har jag en notering på kvittot, skitsamma ingen stor sak men rätt ska vara rätt. Märkligt att man inte vet bättre när man faktiskt är mätrkesverkstad och rekommenderas även på www.fiatcamper.com . Där man även kan läsa följande:
Motorerna 100 Multijet, 160 Multijet Power och 180 Multijet Power har en kamkedja av typen "for life" som inte kräver byte.
Motorerna 120 Multijet, 130 Multijet och 150 Multijet har en kamrem som ska kontrolleras efter 90 000 km och bytas ut efter 180 000 km på Euro 4-versionerna.
När det gäller Euro 5-motorerna, ska kontrollen utföras efter 96 000 km och bytet efter 192 000 km.
På motorer av typen 115 Multijet, ska remmen kontrolleras efter 48 000 km och bytas ut efter 144 000 km.
Hur som helst, ska remmen bytas ut var femte år.
Nu hade jag ju koll men tänk alla som inte har koll, rätt dumt att behöva byta 1 år för tidigt och dessutom få det samtidigt som en stor service.