• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kamrem

F

F.d. 52979

Guest
:confused:;)
Hej! Är det nå´n som vet hur mycket ett kamremsbyte kostar? Har en 2.8 JTD. Ska byta när vinterförvaringen är slut, innan vi drar ut på vägarna Kanske ses vi på vägarna.
Ha de´ Leif :mh:
 

ÅLEG

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Åland
HBK-Nr
1583
Medlemskap
2024
Sv: Kamrem

Delarna är i något avseende styrt av årsmod. samt dithörande montagetid M.a.o. "flytande"
Min 2,3:a skall snart FIAT-servas i Uppsala för ca. 5300,- totalt + oljebyten etc. samtidigt, en affär i ordningen 8700,-
Bra eller Dålig prissättning får Vi strax veta - inlägg blir säkert kommenterade.

MVH / Hasse
 
F

F.d. 55337

Guest
Sv: Kamrem

Vårt kamremsbyte gick på 12 189 kr i höstas. Vi böt den hos Iveco i Järfälla. Vi har en Concorde Charisma, integrerad med en Iveco motor 2,8 JTD, årsmodell 2004. Priset kan skifta beroende på husbilsmodell, beroende på hur lättåtkomligt det är. Aircondition gjorde också att det blev lite dyrare.

Hälsningar Anders på Ljusterö
 
L

Lelle_22

Guest
Sv: Kamrem

Konkurrentbilar (Fiatverkstad) i Kungälv har lovat byta min kamrem för 4 000:-
Då ingår det "stora satsen" vad det nu är för något.

Lelle_22
 

pirat

HBK Intresserad
Inlägg
288
Kommun
Kristianstad
Sv: Kamrem

Betalade 8000 kr i våras för olje o filterbyte, kamremsbyte, byte av bränslefilter samt byte av drivremmar på 2,8 JTD -01

Piraten
 

ÅLEG

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Åland
HBK-Nr
1583
Medlemskap
2024
Sv: Kamrem

Delarna är i något avseende styrt av årsmod. samt dithörande montagetid M.a.o. "flytande"
Min 2,3:a skall snart FIAT-servas i Uppsala för ca. 5300,- totalt + oljebyten etc. samtidigt, en affär i ordningen 8700,-
Bra eller Dålig prissättning får Vi strax veta - inlägg blir säkert kommenterade.

MVH / Hasse



Dåså - priset ser OK ut. Lite extra kostar väl Fiat-delarna.
"Stora satsen" inkluderar några styr-& spännhjul på vissa serienummer & typer.
Arbetstidstillägg för integrerade bilar - "strippa" bilen först var ett argument.

MVH / Hasse
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.615
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Kamrem

Delarna är i något avseende styrt av årsmod. samt dithörande montagetid M.a.o. "flytande"
Min 2,3:a skall snart FIAT-servas i Uppsala för ca. 5300,- totalt + oljebyten etc. samtidigt, en affär i ordningen 8700,-
Bra eller Dålig prissättning får Vi strax veta - inlägg blir säkert kommenterade.

MVH / Hasse
Antar att du jämfört priserna hos de verkstäder (minst 2 st) som finns i Uppsala. Vem gav det attraktivaste priset?
Dessutom: Vad är det för typ av bil du har? Antar att jobbet blir dyrare på en helintegrerad, p.g.a. "brevlådeinkast" i stället för motorhuv...
 
L

Lelle_22

Guest
Sv: Kamrem

Kära grannar Mikaerl o Carina!

Keine anung, som tösken säger. Alltså jag vet inte men eftersom det är en auktoriserad Fiatverkstad borde det ju vara Fiatgrejer.

Lelle_22
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Kamrem

Skulle inte förvåna om det gjordes på samma ställe borde va lite bättre pris(lägre) på mekonomens delar.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Kamrem

Hejsan!
Ställer min fråga här istället för att göra ett nytt inlägg.

Jag har en peugeot j5 -90 bensinare är det kamrem eller kedja i den någon som vet?
Om det är kedja behöver jag göra något då eller är det bara att åka på?

Mvh/pelle 570
 
F

F.d. 52979

Guest
Sv: Kamrem

Tack alla som kommit med uppgifter om kamremsbyte. Ha en bra dag/ Leif

:music-icon:
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Kamrem

Om det är den klassiska 2lit 78hk bensinaren så har den en högt placerad kamaxel och stötstänger.
D.v.s varken kamrem eller kedja att bekymra sig över.
/Åke

Jaså:wink: Vad driver kamaxeln då?
Gamla fiberdrev som på en gammal Volvo B18-B20, som tog slut rätt så snabbt!
Eller hur har Peugot löst det då?

Anders som är lite nyfiken;)
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Kamrem

Till B18/B20 fanns ju ståldrev som ersättning, som satt i varje rallybil.:D

Mvh
Rolle
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Kamrem

Enligt tysk verkstadshandbok har Fiat Ducato/ Citroen C25 / Peugeot J5 1982-1994 bensinmotor högt placerd kamaxel i blocket som är kedjrdriven !!!
Däremot dieslarna på 1,9 eller 2,5 l med eller utan turbo har kamrem !

// Göte J
 

Sloth

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
2018
Medlemskap
2024
Sv: Kamrem

Jaså:wink: Vad driver kamaxeln då?
Gamla fiberdrev som på en gammal Volvo B18-B20, som tog slut rätt så snabbt!
Eller hur har Peugot löst det då?

Anders som är lite nyfiken;)

Ja Anders, ju mer jag betraktar mitt svar ju konstigare ser det ut.
Men det finns faktiskt en anledning.
När vi köpte vår Pilote hade vi en peugeotfanatiker som granne.
Han var väldigt intresserad av vad som fanns under huven och berättade långa haranger om motorns utvecklingshistoria m.m.
Jag passade på att förhöra mig om vilka svagheter o.s.v som fanns och när vi berörde kamdrivningen svarade han att den behövde aldrig åtgärdas.

Tydligen hade motorerna trots allt kedja och inte ståldrev, som jag trodde. (Tack Göte) Men antagligen är livslängden på drivningen bättre än på motorn i övrigt.

Hursomhelst, Hoppas att jag inte har förvirrat Pelle 570, det kanske är bäst att kolla med en verkstad vad dom anser om kamkedjan.

M.v.h mÅke
 
Toppen