• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kaffe!

F

F.d. 55415

Guest
Planerar för vår framtida husbils inredning och då är det ju kaffet förståss som tillhör dom viktigaste detaljerna!
Har en Espressomaskin hemma men den kollossen kan man ju inte ta med sig. Funderar på en sån där "kapselgrej", Martello eller Melitta tror jag har dom. Har någon erfarenhet av en sån tingest? Enklast vore väl med vattenkokare och Nescafé men bläää när man är van nymalet. Perkulator vill jag inte heller ha, grisigt med sumpen! Som jag fattar med kapsel kaffet så hamnar dom tomma i en låda så det är bara att tömma.
Är dom tunga och stora?
Ha det gott hoppas vi syns någonstans on the road......
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Kaffe!

Måste väl vara det slutliga resultatet som avgör val av "tillverkningsprocess".
För egen del föredrar jag PÅSTEE på grund av dess enkelhet, men finns det kaffedrickare med i bilen så är det perculatorbryggaren som kommer fram. Helt "outstanding" även för en bladsaftdrickare.:)
 

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Kaffe!

Hej
Ja kaffe är välldigt viktigt ha när man är ute och åker,Själv kör jag det gamla hederliga med kaffebryggning medelst melitta filter av den enkla andledning jag inte har någon erfaren het av dylika ting samt att vad jag tror så så blir det inte såmånga engångsförpackningar att hållareda på som skall slängas.Melitta filltret är lätt att göra sej av med,förmultnar till jord inom ett par månader.
Lycka till med kaffet görat
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Kaffe!

Det finns en "Kaffeautomat" som man kopplar till kallvattnet och 12V. Den har en behållare till Zoegas Skånerost. Brygger en kopp i taget, 8 gr, på ca 30 sek.

Paketet öppnas i botten och sätts i maskinen. Varar ca 4-5 veckor. Sen tömmer man sumpen samtidig som man sätter in ett nytt paket.
 
F

F.d. 4755

Guest
Sv: Kaffe!

Det finnes jo en meget enkel espressokanne, som vel egentlige er den "originale" og som koster et par hundrelapper. Den kan vel settes på gassblusset?
Noen med erfaringer?
 

Bilagor

  • bialetti1kopp.jpg
    bialetti1kopp.jpg
    32,2 KB · Visningar: 2.522

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kaffe!

Hvis en liker espresso så er den orginale en super løsning i husbilen - lett og rask i bruk. Sumpen må desverre håndteres for hånd, skrapes og vaskes ut av filteret.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Kaffe!

Det finnes jo en meget enkel espressokanne, som vel egentlige er den "originale" og som koster et par hundrelapper. Den kan vel settes på gassblusset?
Noen med erfaringer?

Den är gjord i Aluminium som avger en giftig aluminiumoxid
förbjudet i många länder.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Kaffe!

Det finnes jo en meget enkel espressokanne, som vel egentlige er den "originale" og som koster et par hundrelapper. Den kan vel settes på gassblusset?
Noen med erfaringer?

Vi har haft med oss likadan, fast i rostfritt, många år, för två koppar. Mycket använt, suverän kaffe, om själva kaffet är bra och rätt malet, ingen espresso dock, men nära!

Nu fick vi en sån här:

Handpresso Handpresso Wild

och helt plötsligt behöver vi ingen espressomaskin i bilen, lite pumpa" och en espresso är klart, och god, jättegod, samt kostar brottdelen per kopp som kapsylmaskinerna ger.
Bara kapsylkostnaden är mellan 3-4 kr per kopp! I denna använder man pads = kaffet är packat i en rund "tepåse" (billiga i sydeuropa och t.ex i Luxemburg innan tyska gränsen.) Lika lätt att tömma som kapsylmaskinen, bara hälla av "kaffepadsen". F.ö. vi använder samma pad's i den andra klassiska mockakokaren också.

Ingen el heller i maskinen, vattnet kan man koka på gas eller elplatta.

Rekommenderas
kaffenörden / jyrki
 
Senast redigerad av en moderator:

Mitthem

HBK Medlem
Inlägg
192
Kommun
Varberg
HBK-Nr
2600
Medlemskap
2024
Sv: Kaffe!

Hej vi har en Martello i våran bil inte tung o vi är helnöjda funkar ju bara om du har el men då är den perfekt tyst också "gott kaffe" blir det
 

malmqvist

HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Umeå
HBK-Nr
750
Medlemskap
2025
Sv: Kaffe!

Hej vi använder Nespressos maskiner och kapslar både privat och proffesionelt tycker att det funkar utmärkt. Kaffet beställer man enkelt på nätet dom har egen sida. Maskin kan man köpa på Mediamarkt till exemplel. Nespresso har ett stort utbud av olika kaffeblandningar.

MvH Anders och Lotta i Umeå
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Kaffe!

Ni som använreder perkulatorbryggare hemma och varit borta en vecka eller två, har ni märkt att första bryggningen efter uppehållet smakar apa ! Det beror troligen på att fettavlgringar från kaffet härsknat. Ett ypperligt sätt att göra rent bryggaren är att fylla med vatten och en eller två teskedar med maskindiskmedel och brygga den blandningen och sen skölja. Perkulatorn blir som ny invändigt!
// Göte J
 
F

F.d. 55415

Guest
Sv: Kaffe!

Låter som ett bra alternativ. Men var köper man padsen? Har aldrig sett nåt sånt, fast jag har ju inte letat heller;)
Menar handpressen alltså. Kokkaffe i all ära men det är väl snart på utdöende? T.o.m min syster har fått sig perkulator när hon insåg att det var jobbigt att passa pannan. Då har det gått långt! Hon fattade vitsen med att ha kaffet klart när man kom upp, hinner skrota runt med annat istället för att vara bunden vid spisen.
Men Ni som fortsätter koka, njut av gott kaffe!
Ha det gott alla!
 
Senast redigerad av en moderator:

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Kaffe!

Nuså, en kopp nykokt kaffe i handen :)
Kokkaffe gör jag personligen bara på helger när det inte ska skjutsas barn till skola/dagis. Tar inte mycket längre tid än bryggkaffe, det som tar tid är att vänta på att sumpen ska lägga sig.
Är nog mest här ute på landsbygden i småbyarna som man tar fram riktigt kokkaffe när man ska bjuda på "fint".

Peter :)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55415

Guest
Sv: Kaffe!

Tills vidare blir det att koka vatten på gasolen och dutta i Nescafé + mjölk i lagom mängd.
Tja, får duga så länge, snabbt gick det:)
Tack för alla tips, får se till nästa säsong vad man hittar på.
 
Toppen