• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kaffe!

F

F.d. 29752

Guest
Sv: Kaffe!

Vi kör alltid med Nescafe som finns i olika kvaliteter. Gott blir det också. Har ni provat kall mjölk och Nescafe. Supergott och snabbt.

Pehr
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Kaffe!

Och här är det bara jag som dricker kaffe och jag är så enkel så att frugan har en kopp som hon sätter en filterhållare i samt då tillhörande filter och kaffe och sen kokar hon vattnet och häller i det :

Klart .

En liten sockerbit och en god kaka så är lyckan gjord :)
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Kaffe!

Hos oss är det bara frun som dricker kaffe och jag är väldigt intresserad av filterhållare för bara en kopp.
Har du någon länk eller var har du hittat den eller har du en stor kopp och använder en 102 hållare.?
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Kaffe!

Filterhållaren köpte hon på Ica och sen är muggen bara anpassad så att filterhållaren får plats att det sen är en bild på en Audi är ju extra plus ...
När hon sen häller på vattnet gör hon det i 2 omgångar och häller inte på allt vattnet på en gång .
Det är den vanliga 1*4 hållaren .
Det är ju låg extra lastvikt samt tar lite plats :) .
 

Bilagor

  • kaffefilter.JPG
    kaffefilter.JPG
    58,6 KB · Visningar: 10
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Kaffe!

0097112_PE262675_S2.JPG

En trevlig bekantskap är RÅDIG
Espressobryggare 6 koppar espresso eller 2 koppar vanligt. 199 kr på IKEA.
 

moffa

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Avesta
HBK-Nr
5326
Medlemskap
2024
Sv: Kaffe!

:yes:Jag måste hålla med alla som gillar vanligt kokkaffe, absolut det godaste som man kan dricka när man stiger upp på morgonen och vill bli pigg snabbt.
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Kaffe!

Jag måste hålla med alla som gillar vanligt kokkaffe, absolut det godaste som man kan dricka när man stiger upp på morgonen och vill bli pigg snabbt.

Smaken är som baken!
Trenden, skapad av den yngre generationen, går mot allt starkare kaffe (espresso mm) så det "svenska" kaffet och framför allt kokkaffe är snart ett minne blott.

Årets julklapp är ju tippad att bli espressomaskinen.
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Kaffe!

Zoega´s Skånerost i 4 koppars espressobryggare har jag kört i yngre dar,
numera blir det te bryggt i tegeltekanna, mums!

Konstigt, men alla de andra sorters brygg- eller snabb-kaffe smakar apa för mig.
Jag tyx vara känslig för beskhet, har aldrig gillat brysselkål eller broccoli.
 
Senast redigerad av en moderator:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Kaffe!

Hans, det är riktigt, vi har olika styrka/känslighet på beskheten.
 
F

F.d. 24435

Guest
Sv: Kaffe!

Lavazza, världens äldsta kaffeföretag och en av de större aktörerna på den globala kaffemarknaden har ett par mycket bra espressobryggare. Den billiga varianten kostar omkring 1200 kronor på samtliga ICA Maxi, MediaMarkt med fler butiker och den lite större modellen kostar mellan 1600 -2100 :- beroende på var bdu köper den. Man använder Pods som inhandlas i din lokala ICA Maxi/Kvantum eller MediaMarkt. Kostar runt 50:- förpackningen och innehåller 16 poddar. Finns 7 olika sorters poddar. Båda dessa espressomaskiner har ångfunktion för att göra cafelatte eller cappuccino. Deras poddar görs på bästa råvaror från Arabicaplantan (den vanligaste) till Robustaploantan.
Den lite dyrare maskinen heter MoDoMio. Använder själv denna maskin både hemma och i husbilen. den brygger ett riktigt Espresso med en perfekt kräma.

För att avsluta detta kaffeinlägg innan jag bskall göra mig en Espresso kan jag varm rekomendera en Grappa, en liten, som komplement till denna goda kaffetår.

Partisk, njae....kanske lite, ha en god kaffestund.

P S Båda dessa maskiner är små och kompakta och gör sig bra i vilken husbil som helst D S
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Kaffe!

Det var väldigt vad en del av er ungdomar krånglar till kaffekokandet. Vi använder samma teknik som Bengt-Åke visade men med större kanna under. Vanligt bryggmalet kaffe. Det blir jättegott.

:mcride:
 

Jatta

HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
13579
Medlemskap
2024
Sv: Kaffe!

Mockabryggare eller Presso? det beror på.

DSC_0063.JPG

Får jag besök, då blir det Pressokaffe. Men jag vill inte ha kaffesumpen i gråvattentanken. Kör med Pressofilter, se infofilm
Innofors Coffee filter for the plunger pot - YouTube

Stordansk visade mig dessa filter på en träff i våras. Finns bara att få tag i Danmark, Färöarna, Grönland, tills nu.


Övertalade återförsäljare i Sverige, Aftek som har dessa filter till försäljning i webbshopen Dryckogott Finns i två storlekar.

Mockabryggt smakar bäst på morgonen, men räcker knappt till två.
 

Bilagor

  • DSC_0064.JPG
    DSC_0064.JPG
    2,2 MB · Visningar: 10

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Kaffe!

Ett annat sätt att ta vara på sumpen, är att ställa en vanlig filterhållare med filter i vasken, och sedan hälla sumpen där. Vätskan rinner ned i avloppet, och sumpen blir kvar i filtret. Så gör vi både hemma och i husbilen. :)
 

tomhoff

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Skövde
HBK-Nr
14258
Medlemskap
2024
Sv: Kaffe!

Hej!
Vi har sedan ett par år en kapselmaskin. Det finns flera olika system och den vi har heter Caffitaly (tror det stavas så) En förpackning med 10 kapslar kostar runt 35 kr. Själv väljer jag enbart espresso. Är jättenöjd med resultatet, minst lika gott som på en espressobar i i Italien.
Lycka till
tomhoff
 

tomhoff

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Skövde
HBK-Nr
14258
Medlemskap
2024
Sv: Kaffe!

Hej!
Det är en moccabryggare- inte en espressomaskin som kräver en tryck på 15 bar.
tomhoff
 

tomhoff

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Skövde
HBK-Nr
14258
Medlemskap
2024
Sv: Kaffe!

En espressomaskin eller kapselmaskin har ett tryck på minst 15 bar. Många s.k espressobryggare är egentligen en vanlig moccabryggare.
tomhoff
 
Toppen