• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kaffe (Denna tråd SKA vara coronafri)

Jocke A

HBK Medlem
Inlägg
150
Kommun
Enköping
HBK-Nr
29408
Medlemskap
2025
Jag gillar kaffe, inte med mjölk och socker, eller choklad och sådant. Jag gillar svart mörkrostat kaffe. Bryggt, pressat eller espresso spelar ingen roll. Jag maler oftast bönorna själv. Favoritkaffet heter Brutus och är ett riktigt mörkrostat espressokaffe. Lite syra och mycket beska. Jag har på senare tid även börjat använda mig av ett litet rosteri i Uppsala, Uppsala kafferosteri. Dom har tre sorter jag gillar, Muskedunder, Kanon och Äntligen. I husbilen brygger jag kaffet med filterhållare och så häller jag vattnet över. Ett stålfilter för att få med alla aromer.

Nu undrar jag om det finns fler kaffeälskare här och hur gör ni i husbilen för att få till ett gott kaffe?
 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Bra tråd!
Är dock inte kaffenörd på din nivå:D men det ska ALLTID vara mörkrost (oftast Zoegas). Självklart brygger vi ALLTID med filter och tratt! Håller också med om att förorena kaffet med diverse tillsatser kan inte vara nyttigt. Ska fundera på idén med stålfilter!
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.720
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Vi har alltid kört med kokkaffe förut
Men nu har vi börjat pressa kaffet i en kaffepress
Och det blir gott kaffe
En sak jag inte gillar dock ,att hälla kokhett vatten i en glasbehållare "är rädd att den ska explodera"
Roffe i Östersund
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Vi laver stempelkaffe i en stålkande fra Bodum. I husbilen anvender vi filterposer i kanden så vi undgår at få kaffegrums i afløbet og i gråvandstanken.

 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Hemma så är det kaffemaskinen som fixar kaffe, men jag har en förkärlek för Mollbergs blandning när det gäller kaffe till vardags.
I husbilen så är Bialettin som gör fantastiskt Mocca kaffe alltid med.
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Ett liv utan kaffe är för mej otänkbart. Jag dricker 10 - 12 muggar varje dag, bryggt i en Moccamaster. Det skall vara mörkrostat & starkt. När vi var i Tyskland & kaffet tog slut så köpte vi på Lidl ett UTZ-certifierat bryggkaffe som heter Bellaroom Extra Dark Roast. Det finns numera på Lidl här hemma & har blivit en favorit. Min favorit när det gäller espresso är Lavazza 100% Arabica. I husbilen kokar vi vatten på gasolspisen & melittafilter.
 
Senast ändrad:

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
När jag jobbar hos privatkunder så händer det ibland att man blir bjuden på kaffe. Har tur ibland och sett att det står en kapselmaskin i köket och då avböjer jag alltid kaffe som erbjuds. Hemma bryggs det Skånerost - ett fruktigt mörkrostat kaffe | Zoegas i en moccamaster och i husbilen kokar vi vatten på gasolspisen och häller i melittafilter.
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Favoriten är Kaffet från Costa Rica efter att vi fick tillfälle o följa processen över där Att plocka rosta o dricka på plats Mycket lärorikt var men det är tyvärr svårt att få tag på det här hemma. Så för oss är det Höghöjdskaffe från Cafego som gäller Släpar dessa bönor fram o tillbaka i europa då man inte vill att man blir stående utan någonstans. Kan också tilllägga att jag hör till dem som har svårt o sova om jag dricker kaffe för sent Men det gäller inte bönor enbart bryggkaffe och det kan man ju undra över varför det är så :)
 

Bilagor

  • 3_flavor_beans-1.png
    3_flavor_beans-1.png
    349,7 KB · Visningar: 9
  • IMG_7731.JPG
    IMG_7731.JPG
    2,5 MB · Visningar: 10
  • IMG_7734.JPG
    IMG_7734.JPG
    2,9 MB · Visningar: 13
  • IMG_7739.JPG
    IMG_7739.JPG
    3,8 MB · Visningar: 12
  • IMG_7743.JPG
    IMG_7743.JPG
    2,3 MB · Visningar: 16
  • IMG_7744.JPG
    IMG_7744.JPG
    2,1 MB · Visningar: 12

Stefan51

HBK Medlem
Inlägg
1.960
Kommun
Falköping
HBK-Nr
13501
Medlemskap
2024
Hemma använder jag perkulator med kok kaffe , dricker svart kaffe . I husbilen är jag lat där blir det snabbkaffe .
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag kör Zoega Mollbergs och skånerost, både i kaffemaskinen hemma och i kapsyl maskinen i husbilen, nöjd med båda :)

min mage vill gärna ha en skvätt standardmjölk i kaffet
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Intressant ämne. Under flera årtionden hade jag inte druckit kaffe (med hänsyn till mina patienters bästa) och även under husbilsresor avstod jag från det. Nu när jag gick över till pappersarbete så började jag också lite grann med kaffedryckande. Däremot är min fru kaffeälskare, hennes favorit är Lavazza Gran Crema Espresso (Arabica bönor, Robusta bönor). I husbilen använder vi Bialetti Moka Express.
 
W

Weckman

Guest
PASSALACQUA MEHARI KAFFEBÖNOR från Italien kan jag inte vara utan. Doften av färskmalet kaffe och smaken/aromen är gudomlig.
Bönmaskin både hemma och i husbilen för att njuta i fulla drag.


Kaffe är som kärleken. Man älskar det vare sig det är brunt, blont eller svart, men alltid lika hett.
 
Senast redigerad av en moderator:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Vi har alltid ett rejält lager med Zoegas Skånerost på våra husbilsturer, den längsta hittills har varit 5 veckor. Det kan bli mellan 2-7 koppar om dan.
När jag jobbade, förlåt, tjänstgjorde kunde jag dricka all sorts kaffe, försvarets, bosniskt, kommunens, kyrkans mm.

KAFFETS HISTORIA
Svart Som Natten - Hett Som Helvetet - Rent Som En Ängel - Ljuvt Som Kärleken
Ingen vet exakt när kaffet upptäcktes. Det finns en mängd legender om kaffets härkomst. En av dom mest vanliga är legenden om getherden Kaldi från Jemen (eller från Etiopien, olika versioner av legenden förekommer). Kaldi levde någon gång på 300-talet. En kväll när Kaldi var ute och vallade sina getter så upptäckte han att en del av getterna inte var så stillsamma som du brukade vara, utan i stället så hoppade och skuttade dom runt en buske med lysande röda bär. Kaldi beslöt sig för att undersöka dessa bär och smakade då på ett par av dom. Det dröjde inte länge förrän även Kaldi började skutta runt.

Nyheten om Kaldi´s upptäckt spred sig och nådde ett islamiskt munkkloster i trakten. Efter som Imamen (andlig ledare inom Islam) hade svårt att hålla sig och sina dervischer (Islamiska munkar) vakna under nattens bönevakor så beslöt han sig för att undersöka denna växt för att se om den kunde vara lösningen på problemet. Succén var ett faktum. Alla på klostret kunde hålla sig vakna och vara pigga under dom nattliga bönevakorna. Nyheten om detta mirakelmedel spred sig runt om i arabvärlden.

En annan legend om kaffets ursprung handlar om shejk Omar som levde i staden Mocka. Omar lär ha upptäckt kaffet ca 660 efter kristi födelse. Omar lär, enligt ett arabiskt dokument, ”Abd-al-kadir” manuskriptet (finns bevarat på national biblioteket i Paris) ha varit förvisad till bergstrakterna invid Ousab i Arabien på grund av en liten historia med en av kungens döttrar. När Omar lär ha varit svårt utsvulten hittade han en buske med stora röda bär. Omar plockade åt sig av buskens bär och blad och kokade en soppa på detta. Av denna soppa blev Omar mycket uppiggad . Han uppsökte en präst i trakten och berättade om denna magiska dryck. Prästen gav några sjuka i bergsbyarna denna dryck och de blev genast friska.

En liten parentes till legenden om Omar är att Omar var lärjunge till mullan (muslimsk andlig ledare) Aboul Hasan Shadheli, grundaren till staden Mocka och denna mulla är sedan år hundranden tillbaka skyddshelgon till dom arabiska kaffeodlarna och kaffedrickarna. Dessutom så är ju ordet mocka ett välkänd ord i kaffe sammanhang. Mocka kaffe är ett starkt bryggt kaffe som serveras i små koppar, väldigt vanligt förekommande i arabländerna.

Nåväl, hur verkliga är då dessa legender? Det troliga är nog att dom just är legender. Hur det verkligen gick till när människan började dricka kaffe är det svårt att säga. Man vet inte heller när kaffet upptäcktes. Forskarna gör gällande att det kan röra sig om allt från Mohammeds tid (ca år 600 e. kr.) till ca 1000 år e. kr. Man vet dock idag med relativt stor säkerhet att det var i dom bergiga delarna av de sydvästra Etiopien man först började använda sig av kaffeträdets bönor och blad. Helt klart är också att man från början inte använde kaffe som en dryck liknade det vi gör idag. Från början var nämligen kaffet ett medicinskt preparat, alla mediciner på den tiden kom för övrigt från växtriket. Från början så gjorde man en dekokt av trädets bär och blad. Det var först på 1200-talet man började rosta bären. Det dröjde ytterligare en tid innan man började mala och stöta kaffebönorna så som vi gör idag. Dessutom så var det så att det var bönans skal man först rostade, inte själva kaffebönan som vi använder oss av nu för tiden.

Exakt när kaffet sedan kom till Europa vet man inte med säkerhet. Man vet dock att den Venetianske ambassadören i Konstantinopel, Gian Francesco Morosini nämnde drycken i en rapport hem 1585. Så det var troligen så att det var i Italien som kaffet gjorde sitt intrång i Europa. Men det var inte till belåtenhet för alla. Några präster ville förbjuda drycken med motiveringen att det var djävulens dryck. Påven, Klemens VIII, var inte säker så han beslöt sig för att prova och se vad det var för något. Det var då han lämnade sitt legendariska uttalande:

”Denna satans dryck är sannerligen så god att det skulle vara stor synd att bara de otrogna fick dricka den. Vi skall lura satan och döpa den så att den blir en Sann kristlig dryck, ofarlig för själen”

Därefter så välsignande påven kaffet och nu hade även drycken kyrkans tillåtelse.
Kenth Jönsson, Stenkumla den 9 maj 2002
 
Senast ändrad:

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Hemma Siemens kaffemaskin med hela bönor eller C3 perkulator med Gevalia Colombia. Husbilen rostfrikaffepanna med gevalias kokkaffe.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Dricker nästan aldrig "vanligt" kaffe men gillar Nespresso. Har den billigaste Nespresso maskinen med i husbilen. Hemma har vi 2 st. Hustrun dricker även "vanligt" kaffe. En Nespresso och en god Cognac då är himmelriket nära. :)
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Är ni och snurrar runt Helsingborg så är där en bra ställplats på Parapeten och därifrån når man alla trevliga ställen i Helsingborg. Och då skall ni ta er till Drottninggatan 30 för där finns dom kvar. När jag var påg för längesedan så i vart och vartannat skyltfönster så stod där kaffekvarnar. Här finns dom kvar Zoegas café i Helsingborg | Zoegas
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Vi köper ekologiskt kaffe, för tillfället är det Gevalia ECOLOGICO mellanrostade kaffe som gäller. Vi kör i princip alltid ekologiskt när det gäller kaffe, bananer och vindruvor, detta p.g.a. den höga kemikalieförbrukningen vid ”vanlig” produktion.

Vi bojkotta Gevalia en tid för några år sedan när dom minskade paketets storlek men behöll samma pris som tidigare. Men som sagt vi är nu tillbaka.
 
Toppen