• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kaffe (Denna tråd SKA vara coronafri)

Jocke A

HBK Medlem
Inlägg
150
Kommun
Enköping
HBK-Nr
29408
Medlemskap
2025
Vi handlar vårt kaffe från Guldrutans kafferosteri i Söderhamn. Vi köper hela bönor som vi mal själva. Hemma brygger vi i en Moccamaster.
I husbilen blir det i en mokkabryggare på gasolspisen.
Guldrutan har en unik rostningsmetod. Man rostar vid lägre temperatur, vilket tar 3 gånger så lång tid. Därigenom bevarar man kaffeoljorna och får ett godare och nyttigare kaffe. Dom säljer företrädelsevis sitt gourmetkaffe till restauranger, men har man vägarna förbi kan man handla på plats.
Dom har även en webshop.
Har beställt två påsar på prov, ska bli kul att testa
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Vi köper ekologiskt kaffe, för tillfället är det Gevalia ECOLOGICO mellanrostade kaffe som gäller. Vi kör i princip alltid ekologiskt när det gäller kaffe, bananer och vindruvor, detta p.g.a. den höga kemikalieförbrukningen vid ”vanlig” produktion.

Vi bojkotta Gevalia en tid för några år sedan när dom minskade paketets storlek men behöll samma pris som tidigare. Men som sagt vi är nu tillbaka.
Eller minskade paketet istället för att höjapriset...
Vad vet jag?
 
F

Fd.47585

Guest
I husbilen kör vi med Arvid Nordqvist och vattnet kokas på gasolspisen i en visseljohanna. Vi älskar ljudet när vattnet kokar, sen hälls det i melittatratt som står på/i en termos. Hemma är det Jura kaffemaskin med Arvids hela bönor.
 
R

RobbeS

Guest
I husbilen kör vi med Arvid Nordqvist och vattnet kokas på gasolspisen i en visseljohanna. Vi älskar ljudet när vattnet kokar, sen hälls det i melittatratt som står på/i en termos. Hemma är det Jura kaffemaskin med Arvids hela bönor.

Varför inte då köpa kokkaffe och göra kaffet direkt i pannan istället för att brygga? Betydligt godare blir det i alla fall. :)
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Jag avundas alla er med dessa inlägg i denna tråd eftersom jag älskar kaffe och kan inte avvara kaffet och har behov av koffeinet för mitt välbefinnade men min mage protesterar men den skiten får man ta. :(
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Hemma är det riktig espressomaskin som gäller. Men 99% av alla rostade hela bönor som säjs är gjorde för ”bryggare” med kvarn & funkar inte i en riktig espressomaskin. Har gett upp & köper numera bara Musetti.
I husbilen brukar det bli billigaste varianten av snabbkaffe, har dock en liten sån där gammaldags espressobryggare som går att ställa på gasolköket, men det är sällan jag orkar plocka fram den. Det krävs ju att jag antingen har espressomalt Bönor hemma eller tagit med den lilla kvarnen, men det kräver 230V.
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
METALLISK Espressobryggare för häll, rostfritt stål - IKEA
Utmärkt att ha i bilen. Går även på induktion.
Använder vanligt bryggkaffe.
 

Jocke A

HBK Medlem
Inlägg
150
Kommun
Enköping
HBK-Nr
29408
Medlemskap
2025
Jag avundas alla er med dessa inlägg i denna tråd eftersom jag älskar kaffe och kan inte avvara kaffet och har behov av koffeinet för mitt välbefinnade men min mage protesterar men den skiten får man ta. :(
Något jag inte visste tills nyligen, är att ju mörkare rostat en böna är, desto mindre syra innehåller den. Så om inte magen tål kaffet, blir det bättre med mörkrostat.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Franskrostat & Skånerost är mina favoriter , även LIDL´s Bellarom's mörka kaffe är bra. Löfberg's kaffe är ingen höjdare. Kaffe skall smaka kaffe & ju starkare desto bättre. Hemma brygger jag i en Moccamaster & i husbilen blir det att kokt vatten, tratt & filter.
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Något jag inte visste tills nyligen, är att ju mörkare rostat en böna är, desto mindre syra innehåller den. Så om inte magen tål kaffet, blir det bättre med mörkrostat.
Det låter ju onekligen lite bakvänt men väl värt att testa.....tackar.
 

Staan

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
28938
Medlemskap
2021
Efter mer än 11 år som Löfbergsanställd och efter att hanterat 100 tals ton kaffe så kan jag inte dricka något annat❤️ För tillfället dricker jag Karisma i både malen form och hela bönor i Juran. Helt klart bäst för mina smaklökar.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Jag blev förbannad när de flesta kaffesorter smyghöjde priserna genom att minska mängden kaffe från 500 till 450 gram i förpackningarna.
Så numera köper jag endast Arvid Nordkvist franskrost. Jag ångrar att jag inte bytte till detta kaffe tidigare, smaken passar oss perfekt och har en ärlig förpackning på 500 gram.
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Håller oss till Löfbergs, oftast Jubileum eller Karisma och försöker tillämpa "pour over" - metoden. Har en liten sk mattermos som kanna, stadigt för filterhållaren.


Löfbergs hade inte längre kvar beskrivning av den metoden, men har många goa recept på tilltugg mm, råkade även se "Cold Brew", brygg med kallt vatten!! Måste testas...


/GB
 

BoViH

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Ljusnarsberg
HBK-Nr
28965
Medlemskap
2024
En stor och viktig fråga detta. Hur i hela världen ska man få sig en kopp gott kaffe i husbilen? Hemma har vi Moccamaster och en Nespressomaskin. Båda levererar mörkrostat kaffe av god kvalitet. Men i husbilen... Där är det, tyvärr, frystorkat som gäller. INTE för att det är gott men det är enkelt. Ägnar mycket tid, är pensionär:cool:, åt att fundera på en god kaffelösning för husbilen. Varit inne på att skaffa en sån där Moccakokare eller en Presso men inte kommit till skott.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Hett vatten, tratt & filter är ett bra alternativ. Kaffe ska bryggas i hög temperatur för att alla smakämnen ska frigöras. Helst ska vattnet vara mellan 92 och 96 grader. En Moccamaster som du har håller en temperatur på 92–96 grader.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Nu är inte jag en riktig kaffedrickare, utan lärde mig att dricka först vid 60 års ålder. Hemma dricker jag kaffe ifrån podar passande Senseos maskin. I husbilen, då vi inte brukar ha tillgång till 230 V, använder jag istället en Handpresso med podar från E.S.E. Och då jag vill ha mycket mjölk i, som jag inte vill värma med gasol, värmer jag bara vatten för kaffet och torrmjölk. Espressokaffet bryggs i Handpresson med ett tryck på 16 bar , vilket byggs upp men "en cykelpump", men det finns modeller också för 12 V.

Handpresso.jpgCoffeemate.jpg

Detta är kanske inte något för avancerade kaffedrickare, men duger åt mig. Min sambo ratar detta kaffe, mycket beroende på att det är för lite kaffe, men passar mig. Jag blir ju piggare av kaffe, men för pigg vill man ju inte riskera att bli, eller...!
 
Toppen