• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kabelvinda, bilbrand. Liten varning.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Exempel på hur det kan gå när någon inte hanterar en kabelvinda som instruktionerna anger.

Detta är från en annons i Tyskland:
Översatt med Google.
Nu till det negativa: bakpartiet fattade eld på grund av en kabelvinda som sitter (låg?*) under bakpartiet. Bakpartiet behöver bytas ut. Golvet bak är påverkat, bakpartiet helt inklusive lampor, lyftcylinder för bakre nivellering, backkamera och dragkrok, samt sovplatsen på grund av rök och släckvatten.
*Min fundering
1757766892955.png

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Där har du fel.
Orsaken att man inte ska ha en hoprullad sladd beror bara på kylningen.
Om du lindar en enledare i en spole får du en induktans, men en kabel med två strömförande ledare
där strömmen går ut i den ena och tillbaka i den andra tar magnetfälten ut varandra så det blir inget växelströmsmotstånd.
Sen behöver du många varv för att det ska bli någon impedans att tala om vid 50Hz.
Hmmmm stämmer det verkligen?

Undrar? Hmmm.

Roysan

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Minns en person som roade sig med en rulle på 100 m FK, 1,5 mm2. (obs 100 meter)
Dvs enkelledare, finns i paket som eleketrikern använder för att dra in i husets rör.
Det blev ett rejält magnetfält och det var kul att leka med skiftnycklar etc som drogs in i rullen.
Lite varm blev den, men det var ju korta experiment.

En tvåledare ger inget magnetfält då den som joni säger fasar ut fältet på de två ledarna.

Således värmen kommer sig ev resistiva förluster, och en rulle med kabel kyler dåligt.
Men det borde vara rätt hög ström ändå för att få brasa.
Billig icke godkänd kabel kan ha smältpunkt, och flampunkt betydligt lägre än en CE-märkt kabel, dvs plastkvaliteten.
I sydliga länder måste vi även lägga till omgivningstemperaturen. Som här i vårt land ofta är under 15 C när vi vill ha hög ström i sladden.
Är det 40 C ute och man vill köra AC på ett par kW, blir det varmare. Ligger den i solen kan den bli 80 C av bara solen.

Detta är principen för exvis antennkablar som vi radioamatörer använder. Eller forn tiders bandkabel till TV antennen.
Koaxialkabel beter sig även den som att det sker utfasning eller motfasning mellan skäm och mittledare.

Roysan

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Denna tråd har fått många mer eller mindre komplicerade utlägg om värmeutveckling i kablage. Jag ska väl försöka summera detta kort...
Rulla alltid ut hela vindan och använd 3x2.5mm2 oljebeständig kabel. Ifall en vill lyxa till detta så gå t.ex. till SeaSea och köp det gula kablaget som används i marina landströmssammanhang. Den är vattentät, snygg och syns väl...
Temperaturområde:
Max ledartemp: 90°C
Flexibel ner till -40°C och till 75 °C

Specifikation
Ledare: Extra mångtrådig förtent koppar, IEC 60228 klass 5
Isolering: EPDM-gummi
Partmärkning: 3-led: grön/gul, blå, brun
Fyllnad: Gummiblandning
Ledantal x area mm2 : 3G2,5
Mantelfärg: Gul
Kabeldiam. (approx.) mm10,7
Don / Typ: CEE/16A
längd: 20m
Vikt: 3,6kg

Standard: NEN-EN 50525
Miljödeklaration: QWPK, H05BQ-F, H07BQ-F
CE-märkt

Roysan

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
En god summering av saken Seppo!!!
Sammanfattat gäller som vid de flesta saker, God Kvalitet lönar sig alltid.
Använd alltid CE märkt material.

Inte konstigt att vissa kabelvindor försetts med en temperatursäkring, (Jula) en temperatursäkring är nog billigare än att fylla vindan med kabel av högre kvalitet.

Roysan

Roysan

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Jag har sett sladdar av billigaste sort, som är betydligt klenare än specad area.
Så billigast möjliga produkt kan vara felspecad.
Jag har även sett sladdar som varit felkopplade, skyddsjord och fasledare växlade i ena änden. Livsfarligt.
En gång var en skyddsjordad sladd byggd med tvåledare. Dvs ingen kontakt mellan pluggarna för jord. Farligt
Själv vågar jag aldrig använda en ny sladd, sladdosa, skarvsladd, fördelningssladd etc utan att först kontrollmäta den.
2,5 mm2 kan vara klenare än en 1,5 mm2. Tjock billig plast ger intrycket att det är en grov rejäl sladd. Ofta med nya fina färger.
Koppar är dyrt.

Samma gäller startkablar, eller sk jumpstartcables.
Tjock billig plast ger intrycket att det är stor kabelarea, dvs mycket koppar.
En 8 mm grov sladd kan ha koppar som motsvarar 1,5 mm2.
Koppar är dyrt.

Klämmorna kan se gedigna ut, koppar, rejält plasthölje som skyddar etc.
Men är förkopprat blötjärn, och liten kontaktyta, klena fjädrar. Kanske bara kontaktyta på ena sidan av en för övrigt bred klämma.
Anslutningen av själva kopparledningen i klämmorna kan vara simpelt anslutna, bara klämda genom att plåten böjs om dem.
Startkablar används ju sällan så det blir få reklamationer...
Men varför inte besikta dina, kolla om det finns koppar i dem....
Koppar är dyrt.

Hur klarar din sladd om någon kör över med bil?

Roysan

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag har sett sladdar av billigaste sort, som är betydligt klenare än specad area.
Så billigast möjliga produkt kan vara felspecad.
Jag har även sett sladdar som varit felkopplade, skyddsjord och fasledare växlade i ena änden. Livsfarligt.
En gång var en skyddsjordad sladd byggd med tvåledare. Dvs ingen kontakt mellan pluggarna för jord. Farligt
Själv vågar jag aldrig använda en ny sladd, sladdosa, skarvsladd, fördelningssladd etc utan att först kontrollmäta den.
2,5 mm2 kan vara klenare än en 1,5 mm2. Tjock billig plast ger intrycket att det är en grov rejäl sladd. Ofta med nya fina färger.
Koppar är dyrt.

Samma gäller startkablar, eller sk jumpstartcables.
Tjock billig plast ger intrycket att det är stor kabelarea, dvs mycket koppar.
En 8 mm grov sladd kan ha koppar som motsvarar 1,5 mm2.
Koppar är dyrt.

Klämmorna kan se gedigna ut, koppar, rejält plasthölje som skyddar etc.
Men är förkopprat blötjärn, och liten kontaktyta, klena fjädrar. Kanske bara kontaktyta på ena sidan av en för övrigt bred klämma.
Anslutningen av själva kopparledningen i klämmorna kan vara simpelt anslutna, bara klämda genom att plåten böjs om dem.
Startkablar används ju sällan så det blir få reklamationer...
Men varför inte besikta dina, kolla om det finns koppar i dem....
Koppar är dyrt.

Hur klarar din sladd om någon kör över med bil?

Roysan
Aveseende startkablar.
Och så kryddar vi med förkopprade aluminium kardeler! Inte ovanligt, känns på vikten.

Toppen