• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kabelvinda, bilbrand. Liten varning.

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
5.349
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Exempel på hur det kan gå när någon inte hanterar en kabelvinda som instruktionerna anger.

Detta är från en annons i Tyskland:
Översatt med Google.
Nu till det negativa: bakpartiet fattade eld på grund av en kabelvinda som sitter (låg?*) under bakpartiet. Bakpartiet behöver bytas ut. Golvet bak är påverkat, bakpartiet helt inklusive lampor, lyftcylinder för bakre nivellering, backkamera och dragkrok, samt sovplatsen på grund av rök och släckvatten.
*Min fundering
1757766892955.png
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.830
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Där har du fel.
Orsaken att man inte ska ha en hoprullad sladd beror bara på kylningen.
Om du lindar en enledare i en spole får du en induktans, men en kabel med två strömförande ledare
där strömmen går ut i den ena och tillbaka i den andra tar magnetfälten ut varandra så det blir inget växelströmsmotstånd.
Sen behöver du många varv för att det ska bli någon impedans att tala om vid 50Hz.
Hmmmm stämmer det verkligen?

Undrar? Hmmm.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
701
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Minns en person som roade sig med en rulle på 100 m FK, 1,5 mm2. (obs 100 meter)
Dvs enkelledare, finns i paket som eleketrikern använder för att dra in i husets rör.
Det blev ett rejält magnetfält och det var kul att leka med skiftnycklar etc som drogs in i rullen.
Lite varm blev den, men det var ju korta experiment.

En tvåledare ger inget magnetfält då den som joni säger fasar ut fältet på de två ledarna.

Således värmen kommer sig ev resistiva förluster, och en rulle med kabel kyler dåligt.
Men det borde vara rätt hög ström ändå för att få brasa.
Billig icke godkänd kabel kan ha smältpunkt, och flampunkt betydligt lägre än en CE-märkt kabel, dvs plastkvaliteten.
I sydliga länder måste vi även lägga till omgivningstemperaturen. Som här i vårt land ofta är under 15 C när vi vill ha hög ström i sladden.
Är det 40 C ute och man vill köra AC på ett par kW, blir det varmare. Ligger den i solen kan den bli 80 C av bara solen.

Detta är principen för exvis antennkablar som vi radioamatörer använder. Eller forn tiders bandkabel till TV antennen.
Koaxialkabel beter sig även den som att det sker utfasning eller motfasning mellan skäm och mittledare.

Roysan
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
1.150
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Denna tråd har fått många mer eller mindre komplicerade utlägg om värmeutveckling i kablage. Jag ska väl försöka summera detta kort...
Rulla alltid ut hela vindan och använd 3x2.5mm2 oljebeständig kabel. Ifall en vill lyxa till detta så gå t.ex. till SeaSea och köp det gula kablaget som används i marina landströmssammanhang. Den är vattentät, snygg och syns väl...
Temperaturområde:
Max ledartemp: 90°C
Flexibel ner till -40°C och till 75 °C

Specifikation
Ledare: Extra mångtrådig förtent koppar, IEC 60228 klass 5
Isolering: EPDM-gummi
Partmärkning: 3-led: grön/gul, blå, brun
Fyllnad: Gummiblandning
Ledantal x area mm2 : 3G2,5
Mantelfärg: Gul
Kabeldiam. (approx.) mm10,7
Don / Typ: CEE/16A
längd: 20m
Vikt: 3,6kg

Standard: NEN-EN 50525
Miljödeklaration: QWPK, H05BQ-F, H07BQ-F
CE-märkt
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
701
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
En god summering av saken Seppo!!!
Sammanfattat gäller som vid de flesta saker, God Kvalitet lönar sig alltid.
Använd alltid CE märkt material.

Inte konstigt att vissa kabelvindor försetts med en temperatursäkring, (Jula) en temperatursäkring är nog billigare än att fylla vindan med kabel av högre kvalitet.


Roysan
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
701
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Jag har sett sladdar av billigaste sort, som är betydligt klenare än specad area.
Så billigast möjliga produkt kan vara felspecad.
Jag har även sett sladdar som varit felkopplade, skyddsjord och fasledare växlade i ena änden. Livsfarligt.
En gång var en skyddsjordad sladd byggd med tvåledare. Dvs ingen kontakt mellan pluggarna för jord. Farligt
Själv vågar jag aldrig använda en ny sladd, sladdosa, skarvsladd, fördelningssladd etc utan att först kontrollmäta den.
2,5 mm2 kan vara klenare än en 1,5 mm2. Tjock billig plast ger intrycket att det är en grov rejäl sladd. Ofta med nya fina färger.
Koppar är dyrt.

Samma gäller startkablar, eller sk jumpstartcables.
Tjock billig plast ger intrycket att det är stor kabelarea, dvs mycket koppar.
En 8 mm grov sladd kan ha koppar som motsvarar 1,5 mm2.
Koppar är dyrt.

Klämmorna kan se gedigna ut, koppar, rejält plasthölje som skyddar etc.
Men är förkopprat blötjärn, och liten kontaktyta, klena fjädrar. Kanske bara kontaktyta på ena sidan av en för övrigt bred klämma.
Anslutningen av själva kopparledningen i klämmorna kan vara simpelt anslutna, bara klämda genom att plåten böjs om dem.
Startkablar används ju sällan så det blir få reklamationer...
Men varför inte besikta dina, kolla om det finns koppar i dem....
Koppar är dyrt.

Hur klarar din sladd om någon kör över med bil?

Roysan
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
5.349
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag har sett sladdar av billigaste sort, som är betydligt klenare än specad area.
Så billigast möjliga produkt kan vara felspecad.
Jag har även sett sladdar som varit felkopplade, skyddsjord och fasledare växlade i ena änden. Livsfarligt.
En gång var en skyddsjordad sladd byggd med tvåledare. Dvs ingen kontakt mellan pluggarna för jord. Farligt
Själv vågar jag aldrig använda en ny sladd, sladdosa, skarvsladd, fördelningssladd etc utan att först kontrollmäta den.
2,5 mm2 kan vara klenare än en 1,5 mm2. Tjock billig plast ger intrycket att det är en grov rejäl sladd. Ofta med nya fina färger.
Koppar är dyrt.

Samma gäller startkablar, eller sk jumpstartcables.
Tjock billig plast ger intrycket att det är stor kabelarea, dvs mycket koppar.
En 8 mm grov sladd kan ha koppar som motsvarar 1,5 mm2.
Koppar är dyrt.

Klämmorna kan se gedigna ut, koppar, rejält plasthölje som skyddar etc.
Men är förkopprat blötjärn, och liten kontaktyta, klena fjädrar. Kanske bara kontaktyta på ena sidan av en för övrigt bred klämma.
Anslutningen av själva kopparledningen i klämmorna kan vara simpelt anslutna, bara klämda genom att plåten böjs om dem.
Startkablar används ju sällan så det blir få reklamationer...
Men varför inte besikta dina, kolla om det finns koppar i dem....
Koppar är dyrt.

Hur klarar din sladd om någon kör över med bil?

Roysan
Aveseende startkablar.
Och så kryddar vi med förkopprade aluminium kardeler! Inte ovanligt, känns på vikten.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
701
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Överhuvudtaget är specifikationer av de produkter vi vill köpa numera en bristvara.
Ofta svårt att läsa sig till vad en artikel har för egenskaper.
Vilken kabel är specad för dess resistans, och gör det möjligt att läsa sig till vad den är gjord av? Hur den är ansluten, eller isolationens egenskaper och temperaturtålighet.

Däremot vackra bilder som för ex en jumpsladd visar vackra bilder på folk som får igång sin motor.

Blir vi lurade? Eller ökar benägenheten att vi blir mer lurade?

Jag nämnde vad som kan hända om man kör över en sladd som ligger på marken.
Vilken dyr sladd är specad för mekanisk tålighet.

Kolla på Biltema vid avdelningen för billjud, där finns högtalarsladdar, ganska massiv koppar och de är tunga liksom priset.
Koppar är dyrt.
Förkopprade saker är billiga


Min sladd som följde med husbilen, är nu nästan 30 år.
Men i vintras var det avbrott i den....
Felsökning, klippte av en bit i ena änden, den med CEE kontakten som passar i bilen, inget fel här, den går ju att montera själv.
Klippte sen väggkontakten, Schuko pluggen som var helgjuten.
Den var det avbrott i.
Skruvade på en ny så var det klart. (Nu finns ju Schuko kontaker av olika kvalitet förståss, .......)
Men jag kunde sen mäta och konstarera att både en fas och jord var avbrott i den. Skar isär den helgjunta pluggen och fanns dåliga anslutningar som oxiderat sönder, trots helgjuten.

Ja, jord var avbrott, kanske inte så konstigt att jag tyckt mig känna att det "killat lite" när man jobbat med bilen och sladden var i....
Farligt!
Jordningen var borta och alls säkerhet borta...

Så varför inte mäta upp er sladd. Många har ju en fin multimeter. Sätt den o Ohmläge, bör ligga på under en Ohm per ledare i sladden.

Mer än en Ohm ja kanske sladden har mindre area än uppgivet.

Roysan
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.830
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Överhuvudtaget är specifikationer av de produkter vi vill köpa numera en bristvara.
Ofta svårt att läsa sig till vad en artikel har för egenskaper.
Vilken kabel är specad för dess resistans, och gör det möjligt att läsa sig till vad den är gjord av? Hur den är ansluten, eller isolationens egenskaper och temperaturtålighet.

Däremot vackra bilder som för ex en jumpsladd visar vackra bilder på folk som får igång sin motor.

Blir vi lurade? Eller ökar benägenheten att vi blir mer lurade?

Jag nämnde vad som kan hända om man kör över en sladd som ligger på marken.
Vilken dyr sladd är specad för mekanisk tålighet.

Kolla på Biltema vid avdelningen för billjud, där finns högtalarsladdar, ganska massiv koppar och de är tunga liksom priset.
Koppar är dyrt.
Förkopprade saker är billiga


Min sladd som följde med husbilen, är nu nästan 30 år.
Men i vintras var det avbrott i den....
Felsökning, klippte av en bit i ena änden, den med CEE kontakten som passar i bilen, inget fel här, den går ju att montera själv.
Klippte sen väggkontakten, Schuko pluggen som var helgjuten.
Den var det avbrott i.
Skruvade på en ny så var det klart. (Nu finns ju Schuko kontaker av olika kvalitet förståss, .......)
Men jag kunde sen mäta och konstarera att både en fas och jord var avbrott i den. Skar isär den helgjunta pluggen och fanns dåliga anslutningar som oxiderat sönder, trots helgjuten.

Ja, jord var avbrott, kanske inte så konstigt att jag tyckt mig känna att det "killat lite" när man jobbat med bilen och sladden var i....
Farligt!
Jordningen var borta och alls säkerhet borta...

Så varför inte mäta upp er sladd. Många har ju en fin multimeter. Sätt den o Ohmläge, bör ligga på under en Ohm per ledare i sladden.

Mer än en Ohm ja kanske sladden har mindre area än uppgivet.

Roysan
Mycket bra tips på att mäta sladden. Det är taget och ska göras
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
701
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
När man mäter så låga resistanser så kan man luras lite.
Prova exvis att lägga ihop mätpinnarna, tryck ihop dem rätt hårt. Mätaren bör då visa 0 Ohm.
Men man mäter ju därmed oxo resistansen hos testsladdarna, vilket kan ge 0,1 - 0,5 Ohm.
Detta skall då dras från värdet man får vid mätning av sladden. Visar mätaren att jordledningen är 1,2 Ohm så är dess resistans då i området 0,5 Ohm.
Jord mäts från CEE kontaktens stora hylsa till Schuko kontaktens jordslider.
Fas från ett av stiften på Schuko till ett av hylsorna på CEE kontakten. Samma för det andra stiftet.

Är det olika resitans i jordledaren jämfört med fasledningarna är det kanske något lurt, med för smal jordledare....

Ta lite hjälp att hålla i testpinnarna och skaka och ryck lite i sladden medan mätningen utförs.

Ett kul skoj är att mäta kroppens resistans.
Vem har lägsta resistansen?
Nyp hårt om mätpinnarna stift med rep hand. En svag ström går genom kroppen, (1000 gr vagare än den ström som känns) och mätaren skall visa resistans i området ler Mohm. (Mega Ohm).
Den som slickar på sina fingrar vinner........

Roysan
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.374
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Ett tag tog jag bilder på sladdvindor och övriga livsfarliga el-anslutningar (av ren förskräckelse), som vi såg ute i Europa. Helt ofattbart att sådant överhuvudtaget kan förekomma. Till sist insåg jag att ingen skulle bry sig om en publicering av mina bilder så jag slutade dokumentera eländet.

En av längsta trådar här på HBK var när vår medlem ”dethlefskvalitet” försökte få fram vikten av dimension 2,5mm2 och längd av våra kablar. Diskussionen tog aldrig slut…
 
Toppen