• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kabeldiameter till skiljerelä? Vad har ni för diam?

Ducato Affe

FD HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
27245
Medlemskap
2022
Hittar ingenstans vad för kabelarea man bör ha från startbatteri till skiljerelä, vidare till förbrukningsbatterierna?
I mitt fall blir kabeln max 2-3m lång batteribank på ca 150Ah, 120Ah generator!!
Köpt skiljerelä från Biltema.. .
 

Threviel

HBK Intresserad
Inlägg
36
Kommun
Varberg
1,5 mm2 för 10A. 2,5 mm2 för 16 A. 6 mm2 för 25 A.

Så det beror helt enkelt hur mycket ström som ska gå över kabeln.

Generatorn har ju rimligen en effekt i watt eller en utgående ström i Ampere. Ah är ju amperetimmar och anger i hur många timmar t.ex. ett batteri kan avge 1 A i en given spänning, men en kabel ska dimensioneras för maximal momentan ström.

Du kan dela generatorns effekt med typ 15 eller så för att få strömmen i Ampere i ett 12-voltssystem.
 

Ducato Affe

FD HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
27245
Medlemskap
2022
Tack alla!
Det var många formler o kalkyleringar...lite förvirrande för en el okunnig!!

Det sitter M6 infästningar på skiljerelät o hålen ut ur själva huset ser ut till att klara max 8kv kabel, givetvis vill man ju ha så bra/snabb uppladdning av batterierna när man kör, men vad sitter i era husbilar?
Även om mitt är hemmabyggd borde det inte skilja så mycket på generator o batteribank??
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
När man räknar kabellängd får man dubbla avståndet fram/tillbaka, 8mm2 är för klent, du får löda på kabel eller skarva på något annat sätt för att passa, minst 25mm2 skulle jag välja.
 

Ducato Affe

FD HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
27245
Medlemskap
2022
Tack Olof för förslaget!
Får väl fila upp huset på relä!
25kv får jag satsa på då, tänkte köpa startkablar o kapa till, dom finns ju 25kv 3,5m o med koppar tråd i, funkar det?
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
416
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
För att undvika framtida spänningsfall skulle jag nog satsa på en riktig förtent kabel.
Jag har spänningsfall till startmotorn och vet inte om det är jord eller plus som det är fel på.
Planerar att byta både jord och pluskabel och tänker välja förtent kabel.

Har hittat kablar på nedanstående länk:
GUMMIKABEL 25MM SVART FÖRTENT

/Jan-Olov
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Jan.Olov, om du inte vet om spänningsfallet är på + eller -, så mät spänningen med en multimeter mellan + på startmotor till + på batteriet. Och sedan mellan - på startmotorn till - på batteriet. När du mäter får du be någon köra startmotorn, så det flyter ström och därmed spänningsfall!
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
416
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Göte, du har helt rätt i att det går att mäta sig fram till var spänningsfallet ligger. Jag måste dock byta någon av kablarna och då tänkte jag att jag kan lika gärna byta båda, det är trots allt inte så stora pengar vi talar om.

/Jan-Olov
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det du har är en vanlig 230V laddare,fungerar utmärkt att ladda när är anluten till elstolpe.
Ctek 250 eller motsv. laddar ditt bodelsbatteri med 20A från bilens generator,mycket effektivare än bara dra en kabel mellan bil och bodelsbatteri.
 
Toppen