• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kabeldiameter till skiljerelä? Vad har ni för diam?

Ducato Affe

FD HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
27245
Medlemskap
2022
Hittar ingenstans vad för kabelarea man bör ha från startbatteri till skiljerelä, vidare till förbrukningsbatterierna?
I mitt fall blir kabeln max 2-3m lång batteribank på ca 150Ah, 120Ah generator!!
Köpt skiljerelä från Biltema.. .
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Jämför med att spika, man kan spika fel med en hammare för 100 kr men inte med en spikpistol för 5000 :)
Nu vet jag inte vad spikpistolen kostade som den engelske takläggaren använde. Den var iallafall snabb och effektiv. Han satt bredbent på det flacka taket och spikade rader nerifrån och uppåt. Tills armarna flyttade spikpistolen snabbare än benen flyttade rumpan... Spiken gick genom byxa, kalsing, pung och ner i taket. Så det går visst att spika fel med en dyr spikpistol. :eek:

/Ingvar
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jämförelsen började ju med en hammare, och jag tycker nog att fortsättningen blir bättre där. Man kan slå i en spik också med en billig hammare, men det går mycket bättre med en bra, rätt slipad och välbalanserad dito, men den kostar naturligtvis betydligt mera än 100:-- Misslyckas kan man med bägge, för det krävs handlag också!
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Har du provat biltemas tång?
Lite svårt att se på bilderna, det verkar finnas två modeller varav den ena ser ut att klämma i mitten av skon så ska det inte vara, den andra däremot klämmer 6-kant och det är helt korrekt men sedan är det frågan om man orkar klämma med den dvs hur mycket klämmer den åt.

Som vanligt med billiga grejer frestas man att prova men det brukar sluta på samma sätt... köper man dyrt blir man ledsen en gång köper man billigt blir man ledsen varje gång man använder den :)
Presstång

Presstång
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Jag har den översta av dom två tängerna (Presstång). Eller när det gäller Biltema som verkar byta leverantör lite då och då en snarlik som jag använt i över 12 år. Det finns säkert bättre tänger men ingenting har lossnat än av alla dom kablar jag dragit i båten och klämt med den tången. Så med facit i hand tror jag inte att jag personligen blivit lyckligare med en ännu "bättre" tång.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det som kan vara svårt att bedöma i de här sammanhangen framförallt när det gäller stora strömstyrkor är att det inte räcker att kabelskorna sitter fast. Trycket av pressningen skall vara så högt att metallerna flyter ihop och ger en homogen gasfri anslutning. Om det skall fungera måste allt stämma, rätt kabel (material, tjocklek), kabelskor (rätt material rätt innerdiameter, rätt materialtjocklek) rätt tång med tillräcklig precision och som kan ge tillräcklig presskraft för att flytpressning skall ske. Det är många faktorer som skall stämma om resultatet skall blir riktigt bra.
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Fast det kanske inte alltid behövs "riktigt bra". Ibland räcker det utmärkt med "bara" bra.... B.la. mina 3kw sidopropellrar (för och akter) fungerar fortfarande utmärkt. Dom kanske hade snurrat några varv snabbare med bättre komponenter men det är ingenting jag saknar. Så åtminstone jag är nöjd och känner att det inte finns något behov av förändring.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Oftast går det ju bra, men när man pratar strömstyrkor på kanske 100A och mera som när det gäller större invertrar eller som i ditt fall en bogpropeller, så kan ju en mindre bra pressning bli mycket varm, och eventuellt ställa till stor skada. Ofta har man ju inte lika stor respekt för 12/24V som för 230V men strömstyrkorna blir ju väldigt höga.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Biltemas verktyg är som alla andra ” lågprisvektyg” . Har man tur får man ett ok verktyg kanske ett riktigt bra . Det är väldigt ojämn kvalitet (tolerans)
Köper man en fast nyckel från ett kvalitetsmärke får man ett verktyg som passar och inte glappar
Jobbar man dagligen med dessa så märker man direkt vilken skillnad det är
 
Toppen