• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kabelarea från solcell till regulator

MonKen

HBK Medlem
Inlägg
243
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
25855
Medlemskap
2024
Blir inte riktigt klok på detta med kabelarea. Mäter jag diametern på 2.5mm2, så är den ca 4mm inkl isolering. När jag mäter kablarna från solcellen till regulatorn så är de 4,5mm i diameter inkl isolering (vet inte vad det blir för kabelarea) Detta känns som lite i underkant när jag "googlar" runt lite. Vi har 320W solceller och en MPP 350 Duo Digital Votronic regulator, Sunlux LifePO4 95A. Allt monterat av Caravanhallen. Vad säger expertisen?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det är två på 160W/st, lika stora. Eftersom jag inte själv gjort installationen kan jag inte svara på serie- eller parallellkopplade. Men min upplevelse är att de levererar lite även under högsommaren. Samtidigt vet jag inte vad som är "normalt" att de levererar en högsommardag. Regulatorn är rätt inställd på LifePO4.
----------------------------------------
Ok lika stora, då kan man säga att det funkar ok. både med parall eller seriekoppling.
Det enda då är ju (i alla fall denna årstid), att om de är parallellt kopplade på taket för "12V panelsystem" så kan det vara svårt att få upp spänningen/Volt till bra laddnivå, i alla fall i höstsol.

Om man har "vanliga" batterier så påverkar/begränsar ju laddgraden i batterierna laddningen rätt mycket, men finessen med Li. i olika utföranden är ju att de skall kunna ta mot hög laddning tills de i princip är fulla.
Men man skall ju även veta att om man har stirrat på en laddampermätare i åratal så inser man att laddningen från solpaneler ligger ofta rätt långt ifrån de vackra siffrorna som står på panelen även på sommaren, i alla fall på våra breddgrader och dessutom med platt liggande paneler.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja, jag var ute ett varv i går e.m. i ett gott solsken. Det var precis att 185W på taket gjorde att med fläkten på till luftvärmen som tar runt en Amp. man i alla fall fick in/ut från batterierna att visa några tiondelar plus till batterierna.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen