• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kabelarea från solcell till regulator

MonKen

HBK Medlem
Inlägg
243
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
25855
Medlemskap
2024
Blir inte riktigt klok på detta med kabelarea. Mäter jag diametern på 2.5mm2, så är den ca 4mm inkl isolering. När jag mäter kablarna från solcellen till regulatorn så är de 4,5mm i diameter inkl isolering (vet inte vad det blir för kabelarea) Detta känns som lite i underkant när jag "googlar" runt lite. Vi har 320W solceller och en MPP 350 Duo Digital Votronic regulator, Sunlux LifePO4 95A. Allt monterat av Caravanhallen. Vad säger expertisen?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Blir inte riktigt klok på detta med kabelarea. Mäter jag diametern på 2.5mm2, så är den ca 4mm inkl isolering. När jag mäter kablarna från solcellen till regulatorn så är de 4,5mm i diameter inkl isolering (vet inte vad det blir för kabelarea) Detta känns som lite i underkant när jag "googlar" runt lite. Vi har 320W solceller och en MPP 350 Duo Digital Votronic regulator, Sunlux LifePO4 95A. Allt monterat av Caravanhallen. Vad säger expertisen?

Du måste mäta utan isolering, den kan vara olika tjock.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Inte helt lätt att bestämma en kabelarea på en flertrådig kabel, enklast är nog med kabelhylsor av känd storlek.

Annars med denna metod,
Tvärsnittsarean A beräknas med följande formel: ”diameter² x (pi/4)”.

1633792594232.png
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Blir inte riktigt klok på detta med kabelarea. Mäter jag diametern på 2.5mm2, så är den ca 4mm inkl isolering. När jag mäter kablarna från solcellen till regulatorn så är de 4,5mm i diameter inkl isolering (vet inte vad det blir för kabelarea) Detta känns som lite i underkant när jag "googlar" runt lite. Vi har 320W solceller och en MPP 350 Duo Digital Votronic regulator, Sunlux LifePO4 95A. Allt monterat av Caravanhallen. Vad säger expertisen?
Du bör ha minst 6 kvmm, inte ett dugg förvånad av ” proffs” installationer tyvärr är detta alltför vanligt.
En möjlighet är att seriekoppla panelerna, då kan du gå ned i diameter, men regulatorn måsta klara detta med högre spänning,din regularor klarar 50V så det bör fungerar.
 

MonKen

HBK Medlem
Inlägg
243
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
25855
Medlemskap
2024
Inte helt lätt att bestämma en kabelarea på en flertrådig kabel, enklast är nog med kabelhylsor av känd storlek.

Annars med denna metod,
Tvärsnittsarean A beräknas med följande formel: ”diameter² x (pi/4)”.

Visa bilaga 216785
Den är flertrådig. När jag jämför med en 2,5mm2 som kommer från Biltema så har den en diameter på ca 4-4,5 inkl isolering alltså samma som sitter i husbilen. Isoleringen på kabeln i husbilen är jämförbar vill jag säga. Min slutsats skulle i så fall bli att det är en 2,5mm2 kabel som sitter från solceller till regulatorn
 

MonKen

HBK Medlem
Inlägg
243
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
25855
Medlemskap
2024
Du bör ha minst 6 kvmm, inte ett dugg förvånad av ” proffs” installationer tyvärr är detta alltför vanligt.
En möjlighet är att seriekoppla panelerna, då kan du gå ned i diameter, men regulatorn måsta klara detta med högre spänning,din regularor klarar 50V så det bör fungerar.
Delar din uppfattning. Vi hade ett AGM batteri innan och "proffsen" hade inte bemödat sig med att ställa in regulatorn för AGM...Fick påpeka detta eftersom jag tyckte att laddningen var obefintlig (har efter installation bytt till LifePo4 och ställt regulator i "rätt" läge) För att återgå till min fundering, så tycker jag att solcellerna inte ger så mycket i laddning när jag läser av shunten...Kan det bero på tunn kabelarea?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Delar din uppfattning. Vi hade ett AGM batteri innan och "proffsen" hade inte bemödat sig med att ställa in regulatorn för AGM...Fick påpeka detta eftersom jag tyckte att laddningen var obefintlig (har efter installation bytt till LifePo4 och ställt regulator i "rätt" läge) För att återgå till min fundering, så tycker jag att solcellerna inte ger så mycket i laddning när jag läser av shunten...Kan det bero på tunn kabelarea?
Kabelarean begränsar med du borde ända få ganska bra laddning.
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
207
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Lite konservativt tänkt 320w panel med drift spänning 18 v till regulatorn ger strömmen 320/18 =18 A
Rekommenderat max 6A/mm2 ger min 3 mm2 kabel med 6 m kabellängd detta ger ett spännings fall på ca 1.3 V om man väljer
6 mm2 blir spännings fallet 0.65 V. Det fungerar med klen kabel men jag rekommenderar min 6mm2 för bästa effekten.
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
207
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Gammalt ordspråk: "Att mäta är att veta".
Andra meningen i ordspråket "men att veta hur man mäter är en annan sak" när man mäter på en mång ledare blir inte arean helt korrekt bara genom diameter mätning men detta torde inte ha någon betydelse för våra ändamål.
Grund tips så korta kablar som möjligt och så grov kabel som möjligt för bästa funktionen på solpanelerna inom rimliga gränser.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Vi har 320W solceller och en MPP 350 Duo Digital Votronic regulator,
-------------------------------------------------------
Hej, finns redan många svar men jag ser att du har skrivit solceller. Betyder det att det är två (eller flera) solceller/paneler på taket, för en panel på 320W är ju rätt stor.
Om det är flera paneler på taket och de är parallellkopplade så har du "12V" anläggning och därmed krav på grövre kabelarea.
Om de är seriekopplade så klarar sig anläggningen med mindre kabelarea.
Det här har ju redan framgått av inläggen, men min fundering grundar sig lite på att du tycker anläggningen har gett dålig laddning och inte bara den här årstiden ??
Om de inte ens gjort inställningarna ok. på batterisort så kanske annat också är missat.
Jag tänkte bara på om du har flera solpaneler för dina 320W och de är seriekopplade så skall alla ha samma storlek för annars blir den minsta bromskloss för de andra vilket är ett väldigt vanligt fel som många inte tänker på vid montering, och då inte bara vi som inte jobbar med detta, utan även "proffs" har jag själv sett.
(Är de olika stora men parallellkopplade så spelar olika storlek ingen roll alls.)

M.v.h. JANKRO.
 

MonKen

HBK Medlem
Inlägg
243
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
25855
Medlemskap
2024
-------------------------------------------------------
Hej, finns redan många svar men jag ser att du har skrivit solceller. Betyder det att det är två (eller flera) solceller/paneler på taket, för en panel på 320W är ju rätt stor.
Om det är flera paneler på taket och de är parallellkopplade så har du "12V" anläggning och därmed krav på grövre kabelarea.
Om de är seriekopplade så klarar sig anläggningen med mindre kabelarea.
Det här har ju redan framgått av inläggen, men min fundering grundar sig lite på att du tycker anläggningen har gett dålig laddning och inte bara den här årstiden ??
Om de inte ens gjort inställningarna ok. på batterisort så kanske annat också är missat.
Jag tänkte bara på om du har flera solpaneler för dina 320W och de är seriekopplade så skall alla ha samma storlek för annars blir den minsta bromskloss för de andra vilket är ett väldigt vanligt fel som många inte tänker på vid montering, och då inte bara vi som inte jobbar med detta, utan även "proffs" har jag själv sett.
(Är de olika stora men parallellkopplade så spelar olika storlek ingen roll alls.)

M.v.h. JANKRO.
Det är två på 160W/st, lika stora. Eftersom jag inte själv gjort installationen kan jag inte svara på serie- eller parallellkopplade. Men min upplevelse är att de levererar lite även under högsommaren. Samtidigt vet jag inte vad som är "normalt" att de levererar en högsommardag. Regulatorn är rätt inställd på LifePO4.
 
Toppen