• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kabe e bäst

Status
Stängd för vidare inlägg.

kersa

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Vara
HBK-Nr
2213
Medlemskap
2026
Sv: Kabe e bäst

Efter 2st Kabe -04 och -08 blev det Carthago käns som stort lyft hitils kvalité enligt förväntningarna hoppas att det är så i framtiden.Vi har försökt att handla svenskt med för stora krav?
 
F

F.d. 55370

Guest
Sv: Kabe e bäst

Hej Honda59
Några är lite jävliga mot dig, men det är så med avundsjukan.
Snart blir det kallt å då försvinner dom in i logen bland mössen.
Ska även i år vara i Mora i vinter.
Hälsa vår gemensamma bekanting i Vårgårda.
Ha det
/Vidhem
Det e som du vet att avundsjukan e jävlig det e inte många som kan kan köpa sverigebyggda bilar Utan möss å annat jävelstyg det kostar att köpa KVALITET
 
F

F.d. 55370

Guest
Sv: Kabe e bäst

Hej Honda59
Några är lite jävliga mot dig, men det är så med avundsjukan.
Snart blir det kallt å då försvinner dom in i logen bland mössen.
Ska även i år vara i Mora i vinter.
Hälsa vår gemensamma bekanting i Vårgårda.
Ha det
/Vidhem
Ska hälsa alla ,Det e gott å kunna andvända bilen även i vinter
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Kabe e bäst

Vad jag sett, så är Kabe bland de sämsta vinterbilarna.

Inget dubbelgolv, Fiat chassi, Ingen isolering i förarutrymmet/ingen dörr till ditto,
små tankar.
Hur en bil med denna brist på självklarheter kan marknadsföras som vinterbil är en gåta, nej föresten, det är enda sättet för Kabe att hålla myten vid liv.

Kvaliten på Kabe är långt under det prislappen indikerar.
Det finns ingen jämförelse med en Kabe för 1,3 millar och tex Chartago, Concode eller Niesmann för samma peng.
Kolla tex Kabes pappslöjd i inredningen, bedrövligt!
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Kabe e bäst

Vad jag sett, så är Kabe bland de sämsta vinterbilarna.

Inget dubbelgolv, Fiat chassi, Ingen isolering i förarutrymmet/ingen dörr till ditto,
små tankar.
Hur en bil med denna brist på självklarheter kan marknadsföras som vinterbil är en gåta, nej föresten, det är enda sättet för Kabe att hålla myten vid liv.

Kvaliten på Kabe är långt under det prislappen indikerar.
Det finns ingen jämförelse med en Kabe för 1,3 millar och tex Chartago, Concode eller Niesmann för samma peng.
Kolla tex Kabes pappslöjd i inredningen, bedrövligt!


Glad applåd.gif


.
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Kabe e bäst

Vad jag sett, så är Kabe bland de sämsta vinterbilarna.

Inget dubbelgolv, Fiat chassi, Ingen isolering i förarutrymmet/ingen dörr till ditto,
små tankar.
Hur en bil med denna brist på självklarheter kan marknadsföras som vinterbil är en gåta, nej föresten, det är enda sättet för Kabe att hålla myten vid liv.

Kvaliten på Kabe är långt under det prislappen indikerar.
Det finns ingen jämförelse med en Kabe för 1,3 millar och tex Chartago, Concode eller Niesmann för samma peng.
Kolla tex Kabes pappslöjd i inredningen, bedrövligt!
Vi som inte tycker om HÖGHUS håller oss till KABE.....:D:D:D
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Kabe e bäst

Lasse & Fia

Min KABE (alkovbil på MB-chassie) var 3,30 hög utan packlåda och 3,50 med. Blev rätt så svajigt i blåst med enkelhjul bak, trots luftfjädring.
aake
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Kabe e bäst

Lasse & Fia

Min KABE (alkovbil på MB-chassie) var 3,30 hög utan packlåda och 3,50 med. Blev rätt så svajigt i blåst med enkelhjul bak, trots luftfjädring.
aake
Oups, tänkte inte på det (Alkov). Min (utan alkov) är 2.7m. hög.:)
 
Senast redigerad av en moderator:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.834
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Kabe e bäst

2,7 Lasse...! Min LMC är knappt 2,6 upp till TV-antennen. 2,5 annars. LMC kan verkligen konsten att dra nytta av ALKO:s fördelar vid lågbygge. Undrar vad resterande höjden på din är..., måste vara isoleringen. Det ligger nog en 95 mm Gullfiber i taket! :D

Krister N
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Kabe e bäst

Har hört att LMC fick sätta stödhjul under, kan det vara sant verkligen............
nä knappast då skulle man behöva en ratt till.

P-zon
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Kabe e bäst

Ja är impad, Krister!:cool:
I min höjdangivelse ingår också parabolantenn (nedfälld). Denna låga höjd innebär att man skall köra i Brobizz-filen på Stora Bält. Gjorde misstaget att köra manuella filen på hemväg och blev debiterad 780:- i stället för 360:-
Bra med låg höjd, eller hur?:spinny:
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.834
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Kabe e bäst

Absolut Lasse. I York i England bommade vi en varning för låg bro nu för några veckor sedan. Mitt inne i centrum, på trånga krokiga gator kom vi till en bro där det stod 8 fot och 4 tum! Huvudräkningen gav ca 2,50. Jag var beredd att backa trots bilar bak men hustrun gick upp på en trappa intill och bedömde att det går nog! Eftersom jag litar blint på henne gled vi långsamt under bron, med ca 1 cm tillgodo! Så visst är det bra med låga bilar. Men det är också bra att hålla ögonen på skyltningen! :)

Krister N

PS! Visst är det kanon i Brobizzfilen på Stora Bält. Det var faktiskt en positiv överraskning för oss.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Kabe e bäst

Vi körde i Brobizz-filen (de vänstra) på Stora Bältbron senast i tisdags. Såg inga höjdbegränsningar. Måste i så fall ha varit på den högra Brobizz-filen för personbilar. Stämmer det?
V-backen :)
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.834
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Kabe e bäst

Kommer faktiskt inte ihåg vilken Brobizz fil vi körde. Jag visste inte om höjdreglerna så jag blev positivt överraskad när fakturan damp ner i min inkorg. 636:50 DKr för tur och retur på Stora Bält!

Krister N
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Kabe e bäst

Vi körde i Brobizz-filen (de vänstra) på Stora Bältbron senast i tisdags. Såg inga höjdbegränsningar. Måste i så fall ha varit på den högra Brobizz-filen för personbilar. Stämmer det?
V-backen :)
Om du läser på deras hemsida kan du se vilka begränsningar som gäller. Självklart skall du köra personbilsfilen med brobizz. Förutsättningen för det låga priset är att du inte har ett "höghus"
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.834
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Kabe e bäst

Har hört att LMC fick sätta stödhjul under, kan det vara sant verkligen............
nä knappast då skulle man behöva en ratt till.

P-zon

Japp, det sitter två låga kraftiga stödhjul mitt under bilen. På så sätt kunde man halvera dimensionerna, dvs höjden, på de längsgående balkarna på Alkochassit, eftersom de inte behövde vara självbärande längre.

...nej så klart inte! :) Har hört att man satt hjul bak på husbilar för att överhänget inte ska slå i vid tvära höjdskillnader. Tror inte på lösningen men visst ställer det krav på föraren med ett lågbygge med stort överhäng.
 
M

Matts Torebring

Guest
Sv: Kabe e bäst

Vad jag sett, så är Kabe bland de sämsta vinterbilarna.

Inget dubbelgolv, Fiat chassi, Ingen isolering i förarutrymmet/ingen dörr till ditto,
små tankar.
Hur en bil med denna brist på självklarheter kan marknadsföras som vinterbil är en gåta, nej föresten, det är enda sättet för Kabe att hålla myten vid liv.

Kvaliten på Kabe är långt under det prislappen indikerar.
Det finns ingen jämförelse med en Kabe för 1,3 millar och tex Chartago, Concode eller Niesmann för samma peng.
Kolla tex Kabes pappslöjd i inredningen, bedrövligt!

Min erfarenhet av många märken, först husvagn under 26 år och sedan fyra nya husbilar (varav två Kabe) säger precis tvärt om. Kabe är beundransvärda. Jag har varit "Anti Kabe" i många år, men inte nu längre.

När vi köpte vår första Kabe (2006) offrade jag mer än tio timmar på att göra jämförelse mellan tio kg broschyrer på olika märken. Vad får jag för pengarna, räknade och jämförde. Jag kom fram till att Kabe är mer prisvärd och välisolerad som året runt bil än de flesta andra husbilar. Nu har jag dessutom golvvärme fram där jag sitter och kör, plattvärmeväxlare under färd, extra värmepaket under båda framstolarna samt dessutom Webasto värmare, allt är standard. Mvh Matts Torebring
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen