• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

körkortsbehörigheter

F

F.d. 418

Guest
Sv: körkortsbehörigheter

PeterA, om du lite mera konkret beskriver din frågeställning (dvs frågan du tog upp med körkortsmyndigheten) är vi nog flera som kan hjälpa dig med ett svar. Hälsn/AndersW
 
F

F.d. 7103

Guest
Sv: körkortsbehörigheter

Jo, Anders.

Det var KuMaNi som i #19 påstod att man kunde begära sitt körkort från den ursprungliga utfärdandedagen ifall det varit indraget i t ex två månader för fortkörning. Som det nu blev fick min svärson ett utfärdandedatum efter 1 juli 1996 vilket inte berättigar till körning av bil över 3.500 kg. Även #7 och #9 uppehåller sig vid spörsmålet.

Vet du något om detta?

PeterA
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: körkortsbehörigheter

PeterA, det är precis som KuMaNi skriver i nr 19 här ovan. Jag tycker svärsonen skall kontakta körkortsmyndigheten och begära korrigering av information på baksidan av körkortet. Hälsn/AndersW
 
F

F.d. 52941

Guest
Sv: körkortsbehörigheter

Kolla mitt tidigare inlägg nr 16 på denna tråd. Förlustanmäl kortet så får du ett nytt med rätt årtal.
 
F

F.d. 7103

Guest
Sv: körkortsbehörigheter

Ingen skulle bli gladare än jag (möjligen svärsonen) om det fungerar som sägs. Idag var det nämligen totalstopp hos myndigheterna när svärsonen prövade.

Vi får väl försöka igen.

Tack för stödet, kamrater!

PeterA
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: körkortsbehörigheter

Som tidigare skrivits så skall fallet vara så att körkortets utfärdandedatum gäller tills man behöver göra en ny prövning. Om det inte löser sig för din svärson - hör av dig. Jag träffar Vägverket den 29 januari

Kurt
 
Senast ändrad:
F

F.d. 7103

Guest
Sv: körkortsbehörigheter

Tack för svar KuMaNi.

Fast hoppet har sjunkit betydligt sedan jag talat med Vägverkets expert på körkortsfrågor, I Werkström. Så här säger hon i mejl idag:

"Jag antar att du redan har tillgång till övergångsregeln men skriver ändå in den här så att bakgrunden till bifogat dokument framgår.
Körkortsbehörighet A lätt motorcykel och B som förvärvats före den 1 juli 1996 ger alltjämt rätt att köra fordon enligt de definitioner som fanns före ikraftträdandet av lagen (1996:320) om ändring i körkortslagen.
(Ikraftträdandet var den 1 juli 1996.)

Jag anser att redan lydelsen av övergångsregeln i sig innebär att övergångsregeln bryts av varje återkallelse, även av sådan återkallelse där förarprov inte behövs för nytt körkort. Efter varje återkallelse (oavsett återkallelsegrund och spärrtid) ska ju ansökan om utfärdande av körkort göras hos Vägverket. Detta framgår av 5 kap. 14 § och 7 kap. 3 § körkortslagen.

Innebörden av övergångsregeln framgår också av förarbeten. Bifogar första sidan i propositionen 1995:96/118 samt avsnitt 5.9. Se sist i detta avsnitt om innebörden av övergångsregel. Övergångsregeln bryts således även i de fall då nytt förarprov inte behövs för nytt återfående av körkortet. Annars skulle detta särskilt ha angivits i lagtexten och i propositionen.- <<2769_001.pdf>>
Det bör observeras att utfärdandedatum på körkortets sida 1 ändras inte bara efter återkallelse utan även vid förnyelse av körkortet. Sådan förnyelse bryter dock enligt min mening inte övergångsregeln eftersom det aldrig finns något avbrott i behörighetsinnehavet.

Mot bakgrund av att det finns en missuppfattning att datum på körkortets baksida styr så avser detta datum endast första utfärdande av respektive förarbehörighet, fält 10. Detta datum måste anges enligt körkortsdirektivet 91/439/EEG. Efter återkallelse anges fortfarande det tidigare datum då behörigheten första gången erhölls.

http://www20.vv.se/vvfs/htm/2007nr655.htm

Det kan sammanfattningsvis vara svårt att enbart av körkortet läsa ut vilka fordon en person har behörighet att köra. Av körkortsuppgifterna i vägtrafikregistret framgår dock detta."

Jag tror tyvärr att experten har rätt och att en missuppfattning kommit ut här i forumet. Skulle du å andra sidan efter din träff med Vägverket den 29:de kunna säga att denna expert hade fel och din uppfattning är den som gäller vore jag evigt tacksam mot dig och Husbilsklubben. Svärsonens körkort var återkallat i två månader för ca 6 år sedan. Han skulle måhända få äldre datum på baksidan om han beställde nytt körkort idag, men alla myndighetspersoner jag talat med säger att det är framsidans datum som gäller beträffande regeln att köra tyngre husbil med B-körkort. Många myndighetspersoner uttrycker också överhuvudtaget stor tveksamhet över regeln som ger gamla B-körkort rätt att köra bil över 3.500 kg. :-(

Jag bifogar en bild av texten i Prop 1995-96:118 sid 29. Det vore trevligt om det framkommit beaktanvärda och ännu hellre synnerliga skäl till att den gamla rätten återgår vid vanligt återkallande.

Vi håller tummarna den 29:de

PeterA
 

Bilagor

  • Prop118.gif
    Prop118.gif
    9,7 KB · Visningar: 5
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 418

Guest
Sv: körkortsbehörigheter

Det är beklagligt att det tycks vara med (Vägverkets) jurister som med läkare: Fråga tre om råd och du får fem uppfattningar. Vi får väl avvakta en lagakraftvunnen dom för att få slutgiltigt besked. De datum som står på körkortets framsida avser innehavarens födelsetid, körkortets utfärdandedatum och dess "bästföredatum" och följaktligen inte behörighetsnivån. Den finns på baksidan. Den som påstår något annat har fel. Så är det. Hälsn/AndersW
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: körkortsbehörigheter

Helt rätt Kölis. Kanske Mr "Så är det" är rätt person.
Vad säger du Anders?
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: körkortsbehörigheter

Ja, vad säger man? Jag hade två långa telefonsamtal om just den här frågan med en Vägverksjurist i höstas och grundar min uppfattning på det "mycket klara besked" jag fick då. Men å andra sidan är det kanske vällovligt att försöka medverka till en uppdaterad och förhoppningsvis korrekt tolkning så här på nyåret. OK, jag ringer igen. Hälsn/AndersW
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: körkortsbehörigheter

Det är så förbaskat trist att det ska vara så svårt att få ett ordentligt svar.
Jag är en av dom som så att säga 'drabbades' av återkallelseregeln efter en månads indragning år 2000. Efter beskedet från Vägverket var det ju bara att anmäla sig till bilskolan och fixa ett C-kort vilket inte är en billig historia även om man tar ett minimalt antal lektioner, mitt gick löst på 15 lakan.

Om det nu visar sig att det inte hade varit nödvändigt, vad så? Jag tror inte jag får 15 lakan tillbaka av Vägverket därför att dom tolkat bestämmelsen fel.

Nu säger jag inte att pengarna i så fall var helt bortkastade, det var nyttigt att få repeterat teorin och också att köra en riktigt tung lastbil vilket om inte annat skapar en bättre förståelse för deras problem i trafiken.
Och så fick man ju lära sig ECO-driving som man lägger mycket vikt på i utbildningen till C-kort.
Dessutom är man ju säker på att inte få problem utomlands med det svenska undantaget men i alla fall . .. . . . . .

Det blir ytterst intressant att se var det här slutar. Vägverkets inställning är visst i alla fall klar. Dom tycker att det skulle vara helt förbjudet för alla med B-kort oavsett utfärdandetum att framför fordon på över 3500 kg
 
Senast redigerad av en moderator:

AK o Jan

HBK Medlem
Inlägg
115
Kommun
Lund
HBK-Nr
1156
Medlemskap
2024
Sv: körkortsbehörigheter

Enligt min mening så är reglerna klara. Övergångsbestämelserna som gäller är att om körkortet är utfärdat före den 1 juli 1996 så gäller det som gällde då körkortet utfärdades att köra personbil oberoende av vikt. Är körkortet utfärdat innan 1 januari 2000 så kan man köra terrängskoter (ex. snöskoter)utan särskilt förarebevis.

Blir körkortet indragit efter dessa datum och man ansöker om att få det tillbaka så blir det utfärdat den datum då Vägverket gör registreringen. Blir körkortet indragit 12 månader eller mer måste godkänt förareprov göras innan körkortet blir utfärdat. Har man provkörkort och körkortet blir indragit måste alltid förareprov göras för att återfå körkortet.

Om tolkningar skall göras i dessa föreskiffter så är det en förvaltningsdomstol som gör det. För att det skall bli preodikat så måste det vara dom i kammarrätten. Vägverkets jurister har tillgång till Kammarrättens dommar i körkortsärenden.

Mvh/ Jan I.:ball-icon:
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: körkortsbehörigheter

Skall det inte vara "ett år eller mer" i stället för "12 månader eller mer". Det är ju skillad på 12 månader och 1 år i detta sammanhang har jag lärt mig (men jag kan ha fel).
 

AK o Jan

HBK Medlem
Inlägg
115
Kommun
Lund
HBK-Nr
1156
Medlemskap
2024
Sv: körkortsbehörigheter

Helt riktigt.

Är spärrtiden längre än ett år måste nytt prov genomföras för att återfå körkortet.

Beklagar felskrivningen.

Mvh/ Jan Isaksson
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: körkortsbehörigheter

Nu förstår inte jag.Ett år är väl tolv månader eller?
Du blir fri från förkylningen på sju dagar,Då är väl det en vecka?
Hasse:swoon::spinny:
 
F

F.d. 7103

Guest
Sv: körkortsbehörigheter

För mig känns det nästan klart att B-körkort före 1996-07-01 berättigar till framförande av personbil klass II oavsett vikt - även i andra EU-länder.

Mitt problem gällde återkallat körkort (2 mån utan ny uppkörning). Ifall Anders W nu är så vänlig att han också forskar i frågan, har jag en idé om resonemang.

Propositionen (enligt bilden i inlägg #28) är ca 14 år gammal. Den kan inte förutse några ”beaktansvärda skäl” för att den ursprungliga kompetensdagen skall gälla. Vi skulle väl kunna hävda minst fyra saker som gör saken beaktansvärd.

1) För de som drabbas blir det ganska stora konsekvenser. Ett C-körkort kostar 20-25 tusen att ta, vilket är ett mycket stort belopp för en privat husbilsägare.

2) En sämre rustad förare i familjen tvingas att alltid köra husbilen, vilket kan medföra minskad säkerhet och ökad olycksrisk.

3) Husbilarna idag är oändligt mycket säkrare idag än för 15 år sedan. Vidare är en husbil där man inte behövs snåla på vikten stabilare och säkrare än en som ligger precis på gränsen.

4) Det handlar lite om övergångsbestämmer också. Det skall ju införas en körkortsklass C1, som ger rätt att köra fordon upp till 7,5 ton. Detta körkort är troligen tänkt att omfatta de tyngre husbilarna. Vi får väl förutsätta att sådant körkort kommer att bli smidigare att ta än det kompletta C-kortet, vilket måste tas med lastbil som kan klara 16 ton. Hursomhelst så föreligger den möjligheten inte ännu. Det är därför orimligt och därmed ytterligare ett beaktansvärt skäl, att hindra goda B-korts innehavare att utöva sin och familjen fritidsverksamhet på ett säkert sätt.

Det kanske finns ännu fler beaktansvärda skäl, som Anders och KuMaNi kan komma på och framföra.

Hoppas

PeterA
 

AK o Jan

HBK Medlem
Inlägg
115
Kommun
Lund
HBK-Nr
1156
Medlemskap
2024
Sv: körkortsbehörigheter

Hej Peter A

Om Du funderar på att ta ett C1 körkort så få Du troligtvis vänta till den 19 januari 2013. Då kommer det tredje körkortsdirektivet att börja gälla.

Om Du har funderingar på att ta C körkort så gör det nu. Det kostar inte 20-25000 kr. Ett C-körkort är inte så komplicerat att ta om man har trafikvana.

När det tredje körkortsdirektivet börjar gälla kommer det att ställas mycket högra krav på utbildning på tyngre behörigheter. Minimikravet vad som avser ex. C1 körkort är 120 timmas teoriundervisning.

Anledningen till de högre kraven ställs i det tredje körkortsdirektivet är att tyngre fordon är överrepresenterade t trafikolyckor.

Mvh/ Jan I:ball-icon:
 
Toppen