• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

körkortsbehörigheter

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Om jag har behörighet a ,be ,c och har en husbil 5t. reggad som pb2 måste det väl innebära att jag får ha tungt släp efter husbilen eftersom den går som personbil?
VET någon svaret på denna fråga.
Hasse:present-1-icon:
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: körkortsbehörigheter

Hej på Er vänner där uppe i Borås.
Vet ej i skrivande stund svaret, men skulle vara kul om någon kan svara på denna fråga.

Detta är lika intressant för mig eftersom jag har samma nöffror som Du i körkortsregistret.

Hälsningar från Monica o Kurt.
:santa-3-icon::santa-3-icon::santa-3-icon::santa-3-icon:
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: körkortsbehörigheter

-
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3067

Guest
Sv: körkortsbehörigheter

Hej!

kanske jag har svaret! för att få dra släp så får inte tågvikten överskrida 3,5 ton om du ska köra husbilen med släp... skulle tror att du måste ha BE då det inte är fråga om lastbil skulle lagen se anorlunda så är det CE som gäller

Gunnar
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: körkortsbehörigheter

Kölis Gunnar
Nu blev det många?????????????????????????????????????????
Kölis vem är din kontakt på vv Borlänge som kan svara på detta(inga namn här).
Fråga gärna din kontakt om denna fråga:santa1:
HASSE
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: körkortsbehörigheter

En något annorlunda fråga:

vi har en pb 2 max 4000 kg - min fru fick sitt B-körkort -79 och får enl detta då köra vår bil, dvs kortet är taget före 96-07-01 enl den "undantagsregel" som gäller i Sverige

nytt körkort utfärdades 2000-04-01 - vid p 4a på kortets framsida som "datum för utfärdande", vid p 10 på baksidan anges 1979-01-04 som "datum för förarbehörighet"

hennes körkort drogs in 2004 för fortkörning i två månader, som reducerades till en månad. Nytt körkort utfärdades med angivande av 2004-04-01 vid p 4a på framsidan resp samma gamla datum på baksidan -1979-01-04

Vad innebär detta??? Jag menar, att hon fortfarande är berättigad att köra bilen.

Jag fick själv ett nytt, vanligt förnyat körkort med angivande av datumet 2003-10-02 på framsidan vid p 4a resp 1965-11-07 vid p 10 på baksidan. Och jag betraktar mig som berättigad att köra bilen !

Detta innebär alltså och förhoppningsvis, att det tillfälligt indragna körkortet inte innebär, att hon "tagit" körkortet efter 96-07-01, utan att det avgörande "utfärdandedatumet" är det ursprungliga datumet för detsamma.

Jag har inte velat "väcka en evtl björn som sover" med att direkt rikta frågan till vårt kära, glasklara Vv. Tillfrågade poliser kunde inte svara utan hänvisade till Vv.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
KÖRKORT

CONCORRO
Byt gärna tråd om det är ett nytt ämne.
Det som gäller är vad som står på körkortet.
Indragit två mån.
EJ nytaget så gäller första datumet:snowman-1-icon:
Hasse
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: körkortsbehörigheter

Tidigare var det så att om man fick B-körkortet indraget så var behörigheten att köra Pb2 förverkad. Eftersom detta ställde till med mycket problem för folk som ägde och körde Pb2 så har denna bestämmelse tagits bort.

Kvar är dock att om kortet varit indraget så länge att ny uppkörning fordras måste man ta ett C-kort för att få köra sin Pb2 bil.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: körkortsbehörigheter

Denna fråga var inte indraget eller inte -.Det gällde släp inget annat.
Därför startade jag en ny om körkort.
OBS FRÅGAN VAR OM SLÄP.:santa1:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29787

Guest
Sv: körkortsbehörigheter

Hej

Kolla registreringsbeviset där står högsta släpvagnsvikt för ditt fordon.

Mvh Rune.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: körkortsbehörigheter

Tack Gunnar för ett bra svar! Nu behöver vi inte släpa på den oron längre.
Och nog anser jag att frågan platsar bra under denna tråds rubrik - körkortsbehörigheter.

Släpvagnsvikter finns som sagt var på regbeviset.
 
F

F.d. 11846

Guest
Sv: körkortsbehörigheter

OBS FRÅGAN VAR OM SLÄP.:santa1:
Hej Hasse !

Mitt Registeringsbevis ser så ut, gjorde om regb till 3850 kg
och pb. 2 , i förra veckan , allt gick som på räls , som du ser får jag
dra släp på 750 kg med b- kort , så nu kan vi ha med snöskotern,
( och framför allt så har vi ju plats och lasta all fisk,) Beställde
Snökedjor idag , från Nyvab Älmhult, 900 KR + MOMS FRI FRAKT.

HUPP ,NU KOM JAG FRÅN ÄMNET, FÖRLÅT. :present-2-icon:
MVH.
 

Bilagor

  • reg.JPG
    reg.JPG
    373 KB · Visningar: 43

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: körkortsbehörigheter

Lätt släp (max 750 kg) får alla dra efter sin husbil utan E-behörighet oavsett fordonets vikt.
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: körkortsbehörigheter

För att dra tungt släp efter pb2 gäller:
Körkort enligt vad som beskrivits innan, har man rätt att framföra pb2 med B behörighet krävs BE för att dra tungt släp.
Är man inte berättigad att köra pb2 med B behörighet, krävs CE för att dra tungt släp.

Har varit i kontakt med Vägverket eftersom jag har tänkt att dra tungt släp efter vår pb2 registrerade husbil.

/Kurt
 
F

F.d. 52941

Guest
Sv: körkortsbehörigheter

Hej Gunnar!
Har själv forskat mycket ang B körkortet. Får min nya bil nästa vecka; totalvikt 5ton. Hela tiden olika svar från vv resp länstyrelse. Återkallat körkort 98 (2 mån pga fortkörning). Fick nytt kk 98, ej omprov, med datum från 98 både på framsida och baksida, varför jag ej vid kontroll var berättigad att köra pb2. "Tappade" nyligen körkortet, varför ett nytt utfärdades! På baksidan står nu ursprungsutfärdandet 1959! Allt OK? Tar nu C-kort för att vara säker i Europa. Varifrån har Du uppgiften att återkallande kortare än ett år inte spelar någon roll längre? Lev väl!
 

AK o Jan

HBK Medlem
Inlägg
115
Kommun
Lund
HBK-Nr
1156
Medlemskap
2024
Sv: körkortsbehörigheter

Om jag har behörighet a ,be ,c och har en husbil 5t. reggad som pb2 måste det väl innebära att jag får ha tungt släp efter husbilen eftersom den går som personbil?
VET någon svaret på denna fråga.
Hasse:present-1-icon:
Svar A Är motorcykelkörkort
BE Är personbil, lätt lastbil. E står för körning med tung släp efter personbil och lätt lastbil

Definitionen på tung släp är om släpvagnens totoalvikt överstiger dragfordonets tjänstevikt eller om de sammanlagda totalvikterna på dragfordonet och släpet överstiger 3.500 ton. Släp som har en totalvikt på 750 kg är alltid lätt släp.
Om det finns mer än en släpvagn kopplad räknas det alltid som tung släpvagn

OBS! Får aldrig dra över vad bilen är byggd för (finns i reg.beviset)

C står för körning med tung lastbil

Kommer att bli små förändringar med körkortsbehörigheterna den 19 januari 2013.:snowman-2-icon:

Mvh/ Jan:santa-5-icon:
 

AK o Jan

HBK Medlem
Inlägg
115
Kommun
Lund
HBK-Nr
1156
Medlemskap
2024
Sv: körkortsbehörigheter

Hej
Det är rätt som du skriver. Körkort som är utfärdat innan den 1 juli 1996 får enligt övergångsbestämmelse köra personbil över 3,500 ton. Har körkortet varit indragit och när det lämnas tillbaka oberoende av tid så blir körkortet utfärdat efter den 1 juli 1996. Då gäller inte övergångsbestämmelserna. Körning med personbil max 3.500 ton.
Behörigheten att köra med terrängskotter (Snöskoter) försvinner också om körkortet blir utfärdat efter den 1 januari 2000.

Mvh/ Jan
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: körkortsbehörigheter

Det är alltid första utfärdandedatum som gäller för körkortet. Om den som förlorat körkortet behöver göra en ny prövning för att erhålla kört - är det ett nytt kört, med nytt utfärdandedatum. Annars är det alltid det datum när körkortet togs första gången som gäller. det var under en kort tid som körkortsregitret gjorde fel och skrev om datummet - men detta har rättats till. Är det någon som dabbats av detta - kan man anmäla till körkortsregistret och få det tillrättat.

/Kurt
 
F

F.d. 7103

Guest
Sv: körkortsbehörigheter

KuMaNi!

Om det bara vore rätt med körkort och återkallande som du beskriver så skulle vår familj spara över 20.000 i ett onödigt C-körkort. Men vid kontroll idag så visar de personer på körkortsmyndigheten vi talat med kalla handen. Vad stöder du ditt påstånde på?

PeterA
 
Toppen