• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

körkortsbehörigheter

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: körkortsbehörigheter

Jag tog mitt körkort 73 c-kort 83 Taxi 85.
Taxi försvann när det blev nya regler om förarbevis. På framsidan står det när körkortet Är utfärdat Ex.Om ni byter namn eller om tiden är inne för att byta körkort.
ex.vis 4a 2005-08-29 till 2015-08-29 Därefter måste körkortet förnyas.
På baksidan står det vilka behörigheter ni har.Ex För min del
a-b 1973-08-13
c-1983-10-11 till 2015-06-29 Framsidan
Och till saken hör att jag blev av med körkortet under 4 månader på grund av dagen efter ,0,22 promille i utandningsluften .Dagsböterna fick man stå ut med, men att inte komma ut med husbilen på 4 månader sommartid kan knäcka den starkaste.
Kör lungt :swoon:
Hasse:swoon::spinny:
 
F

F.d. 55276

Guest
Sv: körkortsbehörigheter

Har ett svar från VV som jag fick hösten -06 gällande huvudfrågan i

tråden,om tungt släp efter pb 2 över 3,5t,som måste tolkas positivt!

(Jag har själv BE C tillhörighet)

Totalvikt på husbilen:3880Kg dragkrok:2000kg tågvikt:5880kg

Ta långtradarkörkort för 380kg verkar ju lite väl löjligt!

Tänkar ta med mig svaret och visa,om man blir stoppad.

(Drar ett 2-tons racerbilsläp som är större än husbilen,så risken lär ju

finnas!)
 

Bilagor

  • Hej[1].doc
    19 KB · Visningar: 161
F

F.d. 7103

Guest
Sv: körkortsbehörigheter

Det talas i tråden om tredje körkortsdirektivet. En utredning skall tydligen redovisas i maj i år. Är det någon som vet vad utredningen kommer att föreslå för oss husbilister?

Nedanstående är saxat från http://www.sweden.gov.se/sb/d/9346/a/85594

******************************************************'

2007 års körkortsutredning

Regeringen beslutade 30 november 2006 att göra en översyn av körkortsförfattningarna och med dem sammanhängande författningar. Reglerna på detta område berör allmänheten i stor utsträckning och bör därför vara tydliga och lättöverskådliga. De begrepp och definitioner som används bör vara enhetliga. Till särskild utredare utsågs Björn Hansson.

Utredaren ska särskilt uppmärksamma vilka möjligheter som finns att förenkla, förtydliga och samordna bestämmelserna på området. Regler som kan vara krångliga och svårtillämpade för allmänhet och myndigheter bör så långt som möjligt undvikas.
Utredaren ska också analysera hur EG:s direktiv om ändring av direktiv 91/439/EEG av den 29 juli 1991 om körkort ska genomföras i svensk rätt. Genom direktivet införs nya körkortskategorier för mopeder (AM), för lastbilar som väger högst 7 500 kg (C1) och för bussar för maximalt 16 passagerare (D1). Vidare införs bland annat en möjlighet att använda microchip på körkorten, den högsta tillåtna totalvikten för att med B-körkort köra dragbil och släp höjs och det görs ändringar av utbytestiden för körkort med behörighet C och D. Det görs också vissa andra ändringar av körkortskategorier och behörighetskrav i syfte att öka trafiksäkerheten.
I uppdraget ingår att utreda vissa frågor om förnyelse och utbyte av körkort samt att analysera förslag till förändringar av reglerna för nyblivna förare under prövotiden. Utredaren ska också se över systemet med läkares anmälningsplikt.
Vidare ska utredaren analysera hur författningsändringarna med anledning av det nya yrkesförardirektivet och det tredje körkortsdirektivet påverkar varandra.
Utredaren ska slutligen utarbeta de författningsförslag, med övergångsbestämmelser, som behövs.

Redovisning av uppdraget

Uppdraget ska redovisas senast den 1 maj 2008.
Den del av uppdraget som avser förändringar av den högsta tillåtna totalvikten för att dra fordonskombinationer med körkortsbehörighet B ska dock redovisas senast den 1 maj 2007.
**************************************************

PeterA
 

AK o Jan

HBK Medlem
Inlägg
115
Kommun
Lund
HBK-Nr
1156
Medlemskap
2024
Sv: körkortsbehörigheter

Tredje körkortsdirektivet.

Senast 2010 kommer de Svenska lagar och föreskriffter vara klara anpassat efter direktivet. Vad jag har förstått så blir det inga större förändringar vad som avser oss husbilsägare. Medsänder en länk om direktivet som avser minimikrav. Mopeddirektivet kanske blir infört redan 2009.

http://www.mcrf.se/documents/Tredje_korkortsdirektivet2006126EG.pdf

Mvh / Jan I.
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: körkortsbehörigheter

Det är alltid första utfärdandedatum som gäller för körkortet. Om den som förlorat körkortet behöver göra en ny prövning för att erhålla kört - är det ett nytt kört, med nytt utfärdandedatum. Annars är det alltid det datum när körkortet togs första gången som gäller. det var under en kort tid som körkortsregitret gjorde fel och skrev om datummet - men detta har rättats till. Är det någon som dabbats av detta - kan man anmäla till körkortsregistret och få det tillrättat.

/Kurt

Har idag haft kontakt med min kontakt på Vägverket och fått bekräftat vad jag tidigare har skrivit i denna tråden.
Är det så att någon som fått fel datum på baksidan av körkortet - är det till att anmäla körkortet förlorat och därmed få ut ett nytt. Var så att ett fel uppstod under en tid vid utfärdande av åtekallat körkort - felet är tillrättat.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 17552

Guest
Sv: körkortsbehörigheter

Är det någon av er som fått körkorten återkallade som har A-behörighet (motorcykel) enligt de gamla reglerna, d.v.s. när man fick A automatiskt, när man tog bilkörkort?

När ni fick ert nya körkort efter återkallandet, har ni fortfarande A-behörighet?

1) Frågan gäller er som fick körkortet återkallat men som fick ett nytt körkort utan att behöva avlägga godkänt förarprov.

2) Ni som behövde göra en uppkörning för att få tillbaka körkortet, och jag utgår då ifrån att ni körde upp med personbil, fick ni behålla A-behörigheten på det nya körkortet?

Om fall 1) gäller, återkallat utan nytt förarprov, och ni fortfarande har A-behörighet (trots att ni aldrig avlagt gokänt förarprov med motorcykel) så innebär detta att A-behörigheten gäller enligt de regler som gällde då ni fick den (enligt nuvarande regler så skulle ni inte haft A-behörighet - det krävs ju uppkörning).
Då måste ju B-behörigheten också gälla enligt de regler som gällde då ni fick den. D.v.s. behörighet att köra personbil utan hänsyn till vikt.

Om fall 2) gäller och ni fortfarande har A-behörighet så betyder det ju samma sak - behörigheten gäller från ursprungsdatum (och då gällande regler)

Så skriv och berätta!
 

AK o Jan

HBK Medlem
Inlägg
115
Kommun
Lund
HBK-Nr
1156
Medlemskap
2024
Sv: körkortsbehörigheter

Om körkortet blir återkallat på mindre än ett år så får man tillbaka de behörigheter som man hade innan indragningen. Har man tagit körkort innan 1975 så fick man automatiskt AB körkort, alltså behörighet att köra motorcykel. Här finns inte några övergångsbestämmelse.

Skulle indragningen av körkortet vara mer än ett år måste man göra förareprov på alla de behörigheter som man vill ha sitt körkort på. Alltså om man vill ha AB körkort så blir det förareprov på både personbil och motorcykel.

Mvh/ Jan I:ball-icon:
 
F

F.d. 17552

Guest
Sv: körkortsbehörigheter

Hej jaak40

Har du ändrat uppfattning?

I ditt inlägg nr #18 så skrev du att om körkortet varit indraget, oavsett tid, så gäller körning med personbil max 3.500 ton

I ditt inlägg nr #47 så skriver du att man får tillbaka de behörigheter som man hade innan indragningen.
 

AK o Jan

HBK Medlem
Inlägg
115
Kommun
Lund
HBK-Nr
1156
Medlemskap
2024
Sv: körkortsbehörigheter

Körkortet får betraktas lite som en färskvara. Man kan bli av med sitt körkort av olika anledningar. Tidpunkten när åter körkortet blir utfärdat är avgörande vad som gäller vad man för köra på sina körkortsbehörighet.

Beklagar om jag varit otydlig i mina svar. Är körkortet utfärdat efter den 1 juli 1996 då får man köra personbil på max totalvikt 3.500 kg. Enligt min tolkning av körkortsreglerna, som jag personligen tycker är solklara.

En bra länk att gå in på och där man kan ställa personliga frågor: Välkommen till Körkortsportalen /Körkortsportalen

Mvh/ Jan I;)
 
F

F.d. 7103

Guest
Sv: körkortsbehörigheter

Syncopaters fråga om hur gamla behörigheter behandlas vid en tillfällig återkallelse är synnerligen intressant. Vi får hoppas att någon som drabbats kan ge besked om hur gammal A-behörighet behandlats. Svärsonen som jag talat om oven hade tyvärr inte A-behörighet tidigare.

Själv har jag C-behörighet enligt dom gamla reglerna, men har aldrig gjort någon formell uppkörning. Skulle den behörigheten också ryka om jag blev av med körkortet i två månader?

PeterA
 
F

F.d. 17552

Guest
Sv: körkortsbehörigheter

Hej jaak40

Eftersom du tycker att reglerna är solklara, så vill jag ha lite hjälp av dig med följande:

Titta på Eva & Hasse 9:s inlägg #41

Hasse tog körkort för bil, B-behörighet, 1973-08-13. Då gällde inga viktgränser.
Hasse tog körkort för motorcykel, A-behörighet, 1973-08-13. Då gällde inga krav på förarprov.

Hasses körkort återkallades 2005 på 4 månader.

Han ansökte om ett nytt körkort, och fick ett sådant 2005-08-29.

Då gällde för B-behörighet, viktgräns 3.500 kg
Då gällde för A-behörighet, krav på förarprov.

A-behörighet:
Hasse har ALDRIG gjort förarprov för motorcykel.
Trots detta får Hasse i sitt nya körkort A-behörighet!
Alltså grundad på hans A-behörighet 1973-08-13 enligt då gällande regler.

B-behörighet:
Han får också B-behörighet!
Då borde den alltså också vara grundad på hans B-behörighet 1973-08-13 enligt då gällande regler.

Eller?

För att din uppfattning skall gälla så krävs ju också att Hasse inte erhållit A-behörighet i sitt nya körkort – han har ju inte kvalificerat sig för denna behörig genom förarprov!

Man måste också i det här sammanhanget skilja på ordet körkort och förarbehörighet.

I övergångsbestämmelserna ville lagrådet att det skulle stå: ” Ett körkort som har lämnats ut före ikraftträdandet ger behörighet att föra fordon i enlighet med de äldre bestämmelserna.”

Men det gillade inte regeringen, för de skrev:
Lagrådet har förordat att ordet körkort skall användas. Med hänsyn till de svårigheter med tolkningen som kan uppstå om en körkortshavare förvärvar nya behörigheter till sitt körkort bör lydelsen dock justeras så att ordet körkortsbehörighet används i stället för ordet körkort.


Och så blev lydelsen i lagen:
En körkortsbehörighet som har förvärvats före ikraftträdandet ger rätt att föra fordon i enlighet med de äldre bestämmelserna.

Enlig min uppfattning, så har alltså vägverket genom att ge Hasse A-behörighet i det nya körkortet också indirekt givit Hasse behörighet att på sitt B-körkort köra personbil utan hänsyn till vikt.

Av detta följer att Hasse, i enlighet med den ursprungliga frågan i inlägg #1 kan dra ett tungt släp efter sin husbil (över 3,5 ton) med stöd av sitt BE-körkort

Min uppfattning är alltså att Vägverket gjort bort sig (precis som man gjorde med datum för första utfärdande på baksidan av körkortet – och som man sedan fick backa på – EU-direktivet är glasklart) och inte insett att deras hantering av A-behörigheterna också medför konsekvenser för B-behörigheterna.

Glöm heller inte bort att frågan om hantering av körkort för personbilar som vägde mer än 3.500 kg var MYCKET obetydlig Det fanns, då man utredde frågan 58 stycket personbilar som vägde med än 3.500 kg!

 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: körkortsbehörigheter

Som jag tidigare skrivit är det alltid första utfärdandedatum som gäller tills ny prövning görs. Vem som har gjort bort sig - det är en fråga som också kan bli en lång tråd.

/Kurt
 

AK o Jan

HBK Medlem
Inlägg
115
Kommun
Lund
HBK-Nr
1156
Medlemskap
2024
Sv: körkortsbehörigheter

Det possitiva med denna husbilsklubb är att vi kan dela åsikter med varandra. Att vi har olika uppfattningar är också något som hör till denna frågas art.

Om man skall köpa en husbil (Personbil klass ll) som har en totalvikt på över 3.500 kg så bör man nog ha C-körkort.

Vägverket är den myndighet som handhar föreskrifter om körkort. Därför vill jag referera till vad där står på den länk som jag tidigare medsänt.

B-körkort gäller följande fordon: ger även rätt att köra
- traktor, motorredskap klass I och klass II samt tre- och fyrhjulig motorcykel
- terrängskoter (om körkortet är utfärdat före 1 januari 2000)
- B-behörighet som förvärvats före den 1 juli 1996 gav även rätt att köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton om behörigheten inte har varit återkallad efter detta datum. Om denna övergångsbestämmelse till körkortslagen ger rätt att köra personbil klass II avgörs inte av Vägverket utan av rättstillämpande myndigheter (åklagare/domstol).

Mvh/ Jan I.;)
 
F

F.d. 17552

Guest
Sv: körkortsbehörigheter

Jag hade det på känn!

Vägverket HAR gjort bort sig.

Så här står det nämligen i 4.e kapitlet Förordning 2001:650 om Vägtrafikregister:

Uppgifter om körkortsregistreringen

7 § Ett utdrag som avser körkortsregistrering skall begäras hos Vägverket eller hos en länsstyrelse och innehålla de uppgifter som enligt 2 kap. 2 § förs in i registret, om utdraget har begärts av den registrerade själv eller av
1. Riksdagens ombudsmän, Regeringskansliet, allmän domstol, allmän förvaltningsdomstol, Justitiekanslern, åklagarmyndighet, Rikspolisstyrelsen, polismyndighet, Kriminalvården, övervakningsnämnd, Datainspektionen, Luftfartsstyrelsen, eller
2. någon annan myndighet, om denna behöver uppgifter för vetenskaplig eller därmed jämförlig undersökning och uppgifterna inte röjs så att skada uppkommer för den enskilde.
Sedan fem år har förflutit från beslutet eller underrättelsen i ärendet skall i utdraget inte tas med uppgifter om
1. återkallelse,
2. beslut att ett utländskt körkort inte är giltigt i Sverige,
3. beslut om utbyte av ett utländskt körkort med stöd av 6 kap. 6 § körkortslagen (1998:488),
4. spärrtid,
5. omhändertagande,
6. varning,
7. ogiltighet,
8. föreläggande,
9. krav på personutredning,
10. prövotid,
11. krav på körkortstillstånd, eller
12. krav på förarprov.
Begränsningen enligt andra stycket gäller inte den registrerade själv och inte heller om Riksdagens ombudsmän, Justitiekanslern, Rikspolisstyrelsen eller Datainspektionen har begärt fullständiga uppgifter för ett särskilt fall. Förordning (2005:1229).



5 år efter en återkallelse kan alltså inte varken polismyndighet, åklagare eller domstol få reda på att körkortet varit återkallat!

Och om t.ex. körkortet varit återkallat år 2000 = vilket är efter den 1 juli 1996!, så syns det ju inte någonstans!

Det hände ju Skipper enlig inlägg #34.
Trots detta talade Vägverket om för honom att han måste ta C-körkort!

Och Skipper skulle gärna vilja ha pengarna tillbaka av Vägverket.

Och det tror jag han har en god chans att få!

För även om Skipper inte kan visa att just han fick ett sådant besked (och det är ju ofta svårt när man ringer till en myndighet och får ett besked – det gäller ju ändå inte (myndigheten känns inte vid beskedet, missuppfattning m.fl. undanflykter)).

Men Skipper kan ju får hjälp av jaak40 som varit vänlig nog att i inlägg #49 och #53 visa att Vägverket även officiellt talar om återkallade körkort.

Även PeterA har i inlägg #28 direkt hänvisning till Vägverket.

Så jag tycker Skipper skall vända sig till en advokat och höra om han kan få skadestånd från Vägverket!

Problemet kan förståss vara att Justitiekanslern (som ju hanterar frågan om skadestånd) är en av de få instanser som kan få del av registret även efter 5 år!)

 
F

F.d. 10088

Guest
Övergångsregel vid indragning av B-kortet

Hej Jag är helt ny medlem i husbilsklubben.
Vi håller på att köpa en husbil, och har tittat både i Sverige samt i Tyskland.
Totalvikten i Tyskland ligger ofta på 3850 kg, medan likvärdiga husbilar med maxi chassi ligger på totalvikt 3500 kg i Sverige.
Enligt övergångsregeln så gäller följande:

B-behörighet som förvärvats före den 1 juli 1996 ger rätt att köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton om behörigheten inte har varit återkallad efter detta datum. B-behörighet som förvärvats före den 1 juli 1996 ger rätt att köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton om behörigheten inte har varit återkallad efter detta datum.

Vi har talat med många husbils handlare och fått många olika besked om detta, beroende av att mitt körkort varit indraget i tre veckor under två tillfällen för fortkörning.
Vissa hävdar att det är datumet på baksidan som gäller, vissa hävdar att det är tiden för indragningen som gäller och andra säger att detta gäller vid ny uppkörning.

Jag ställde följade fråga till VV via mail;

Hej; Jag har en fråga som berör mitt B-körkort. Vi avser att köpa husbil, vi är fyra stycken i familjen och vi har då för avsikt att köpa en husbil som har en totalvikt på 3850 kg, (klassad som personbil kat 2) Eftersom det finns en övergångregel som säger: B-behörighet som förvärvats före den 1 juli 1996 ger rätt att köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton om behörigheten inte har varit återkallad efter detta datum. B-behörighet som förvärvats före den 1 juli 1996 ger rätt att köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton om behörigheten inte har varit återkallad efter detta datum. Vad är definitionen för återkallad ? I mitt fall så har jag kört för fort 2 ggr. Polisen omhändertog mitt körkort direkt på platsen och jag fick 48 timmar på mig att köra. därefter fick jag en undrrättelse från Länsstyrelsen där jag fick möjlighet att yttra mig, i båda fallen fick jag tillbaks mitt körkort efter ca: 3 veckor.
På baksidan av mitt körkort står det 1980-10-22.
Eftersom det figurerar mycket spekulationer hur regeln skall tolkas måste jag få klarhet i detta före vi köper husbil i denna viktklass. Får jag köra med mitt B-körkort eller ej. Tacksam för ett snabbt svar
med vänliga hälsningar
Peter Andersson

Fick följande svar idag;

Hej
Har behörigheten varit återkallad omfattas man inte av övergångsregeln.



Med vänlig hälsning
Eric Schulze
Vägverket
25452 Helsingborg
Rundgången 32
www.vv.se
0771-119 119



 
Toppen